Citat:
Ursprungligen postat av
Oscar111
Mja, enligt Branschregler Säker Vatteninstallation egen skrift
De ska alltså utföras enligt branschreglerna inte nödvändigtvis av auktoriserad part.
Byggahus.se håller med.
Citat:
Hur gör jag om jag vill bygga mitt badrum själv och inte kan få ett kvalitetsdokument eller våtrumsintyg?
De flesta försäkringsbolag tittar på hur badrummet är byggt, om en vattenskada skulle uppstå. Kan de konstatera att badrummet är konstruerat enligt gällande branschregler (BKR eller GVK) för tiden då det byggdes, ersätter de skadan lika väl om det finns våtrumsbevis/kvalitetsdokument som om det inte finns. För att kunna visa att det är byggt enligt gällande branschregler när du bygger själv är det viktigt att du dokumenterar väl. Fotografera flitigt och visa vilka material du använder och hur du använder dem.
Ett av försäkringsbolagen uppgav dock att de vill se ett kvalitetsdokument eller våtrumsbevis för att ersätta en vattenskada.
Kolla därför med ditt försäkringsbolag vad som gäller innan du sätter igång att bygga själv. Kanske vill du byta försäkringsbolag först.
https://www.byggahus.se/badrum/12-fragor-svar-om-vatrumsintyg-kvalitetsdokument?sida=1#guidetop
Där kan ju TS se hur ett intyg kan se ut också, om det nu mot förmodan inte skulle ha löst sig än.