2016-12-19, 17:01
Medlem
Skitcykels avatar
Hej!

Har haft ont i ryggen i nästan två år nu sen en skada jag ådrog mig på gymmet. I juni fick jag bekräftat två diskbråck i ländryggen via en magnetröntgen, och de två diskbråcken är med största sannolikhet anledningen till mina problem. Förutom generellt ont i ländryggen varje dag sedan januari 2015 drabbades jag nu i våras av ischias i mina båda fötter. Ischiasen har enligt läkaren jag talade med sannolikt sin förklaring i att diskbråcket mellan L5 och S1-kotan påverkar nervroten till delar av nerven som motsvarar fötternas under- och yttersida. Ischiasen har "flyttat runt" lite sen i våras och finns idag i mina båda hälar. Ischiasen yttrar sig som avdomnade känslor ibland men oftast känns den som svaga elstötar som hela tiden finns där oavsett vad jag gör.

Har besökt olika sjukgymnaster under de här två åren utan resultat, har varit väldigt konsekvent med rehab-övningar jag har fått och har alltid varit noga med att röra på mig och inte bara sitta inne och vänta på att det ska bli bättre. Prövat det mesta.

Men bättre blir det inte. Under de första 15-16 månaderna efter skadan i januari 2015 hade jag ingen ischias alls. Ryggen känns också betydligt sämre nu än då.

Är det någon som har erfarenhet av diskbråck och/eller ischias? Någon sjukgymnast eller läkare? Vad ska jag ta mig till? Är väldigt ung och kan inte leva såhär. Det får inte bli sämre. Det måste finnas något man kan göra. Operation är inte aktuellt som en följd av att jag är så ung samt att mina smärtor idag inte skulle motivera ett såpass riskfyllt ingrepp med stor risk för komplikationer. Men jag lider i vardagen, oavsett vad jag gör. Alltid ont och alltid pirrande och avdomnande känslor i fötterna. Smärtstillande hjälper inte direkt mot ryggsmärtan heller, oavsett.

Tack på förhand!
Citera
2016-12-19, 19:57
Medlem
Det enda som can hjälpa dig heter oxycontin, dvs morfin
Citera
2016-12-19, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skitcykel
Hej!

Har haft ont i ryggen i nästan två år nu sen en skada jag ådrog mig på gymmet. I juni fick jag bekräftat två diskbråck i ländryggen via en magnetröntgen, och de två diskbråcken är med största sannolikhet anledningen till mina problem. Förutom generellt ont i ländryggen varje dag sedan januari 2015 drabbades jag nu i våras av ischias i mina båda fötter. Ischiasen har enligt läkaren jag talade med sannolikt sin förklaring i att diskbråcket mellan L5 och S1-kotan påverkar nervroten till delar av nerven som motsvarar fötternas under- och yttersida. Ischiasen har "flyttat runt" lite sen i våras och finns idag i mina båda hälar. Ischiasen yttrar sig som avdomnade känslor ibland men oftast känns den som svaga elstötar som hela tiden finns där oavsett vad jag gör.

Har besökt olika sjukgymnaster under de här två åren utan resultat, har varit väldigt konsekvent med rehab-övningar jag har fått och har alltid varit noga med att röra på mig och inte bara sitta inne och vänta på att det ska bli bättre. Prövat det mesta.

Men bättre blir det inte. Under de första 15-16 månaderna efter skadan i januari 2015 hade jag ingen ischias alls. Ryggen känns också betydligt sämre nu än då.

Är det någon som har erfarenhet av diskbråck och/eller ischias? Någon sjukgymnast eller läkare? Vad ska jag ta mig till? Är väldigt ung och kan inte leva såhär. Det får inte bli sämre. Det måste finnas något man kan göra. Operation är inte aktuellt som en följd av att jag är så ung samt att mina smärtor idag inte skulle motivera ett såpass riskfyllt ingrepp med stor risk för komplikationer. Men jag lider i vardagen, oavsett vad jag gör. Alltid ont och alltid pirrande och avdomnande känslor i fötterna. Smärtstillande hjälper inte direkt mot ryggsmärtan heller, oavsett.

Tack på förhand!

Kolla här:
https://youtube.com/watch?v=J8iko5B9YNU
https://youtube.com/watch?v=-uCGkwJb3Yc
Citera
2016-12-19, 20:18
Medlem
Skitcykels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodius666
Det enda som can hjälpa dig heter oxycontin, dvs morfin

Har inte så ont, tack o lov! Smärtan är dock med mig varje dag, är väl mest det som gör det psykiskt påfrestande. Att det inte går över.
Citera
2016-12-19, 20:19
Medlem
Skitcykels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irriga
Kolla här:
https://youtube.com/watch?v=J8iko5B9YNU
https://youtube.com/watch?v=-uCGkwJb3Yc

Har prövat den stretchen och många andra utan större resultat men tack för tipset! Lätt att bli stel och svag i musklerna när man inte rör sig på det gamla vanliga sättet.
Citera
2016-12-19, 20:25
Medlem
Sjukgymnasterna är ofta ett b-lag. Dom som har koll är vanligen naprapater men jag tror att kiropraktorerna utbildade i Sverige är duktiga också.
Citera
2016-12-19, 20:25
Medlem
Får man fråga vad du gjorde på gymmet för att dra på dig skadan?
Citera
2016-12-19, 20:39
Medlem
Skitcykels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarzan70
Sjukgymnasterna är ofta ett b-lag. Dom som har koll är vanligen naprapater men jag tror att kiropraktorerna utbildade i Sverige är duktiga också.

Ja, snart har jag inget annat val än att söka mig ditåt. Hört mycket om kiropraktorer, vars metoder gång på gång visar sig vara icke-evidensbaserade i studier. Är väl därför jag inte har besökt en än. Naprapat kanske kan vara intressant. Har du någon erfarenhet av naprapater eller kiropraktorer? Frågan av ren nyfikenhet, tack för ditt svar
Citera
2016-12-19, 20:46
Medlem
Skitcykels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jmbfb

Knäböj med 90 kilo. Knäckte till i ländryggen när jag var nära bottenläget, konstigt nog gjorde det inte särskilt ont. Släppte formen lite, hade inte bälte heller, och det räckte tydligen för att det skulle gå åt helvete. Snacka om att man ångrar sig....

Hade knappt alls ont veckorna efter, tvärtemot vad många andra som drabbas av diskbråck har. Sjukvården trodde att det skulle gå över fort men det gjorde det aldrig. Jobbade med ett ergonomiskt sett väldigt dåligt jobb i samband med allt detta, vilket jag är övertygad om bidrog till diskbråcken.
Citera
2016-12-19, 23:29
Medlem
Ät ibuprofen 1x plus paracetamol 2x de dagarna din värk är som värst. Den senaste evidensen menar att dessa preparat tillsammans har den bästa icke narkotiska smärtlindringen. De dagar du kan bör du gå promenader minst 45 minuter så du blir riktigt varm och smärtan lindras. Gå ned i vikt om du har dålig kroppsform.

Du måste lära dig att hantera smärtan, KBT smärthantering? Du kommer tillslut acceptera detta.
Citera
2016-12-21, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skitcykel
Ja, snart har jag inget annat val än att söka mig ditåt. Hört mycket om kiropraktorer, vars metoder gång på gång visar sig vara icke-evidensbaserade i studier. Är väl därför jag inte har besökt en än. Naprapat kanske kan vara intressant. Har du någon erfarenhet av naprapater eller kiropraktorer? Frågan av ren nyfikenhet, tack för ditt svar

Kiropraktorutbildningen i Sverige har inte funnits så länge så förr var man tvungen att välja att gå utomlands med förmodligen skiftande kvalitet mellan skolorna. Nu har vi en svensk skola som jag tror är okej. Har pratat med ett par killar därifrån å dom kändes väldigt seriösa.
Att den etablerade vården, å jag tror främst sjukgymnaster, snackar om icke evidensbaserade studier är mest bullskit. Dom är nog bara avundsjuka på alternativarnas kunskaper å resultat. Jag har träffat flera sjukgymnaster som är väldigt dåliga när det kommer till verkningsfulla rehabtekniker.
Naprapaterna har länge varit ett rätt säkert kort även om det självklart finns mindre duktiga såna också. Jag hade själv varit på några behandlingar innan jag träffade en som kunde känna att mitt bäcken, min ena SI-led var sned å låst. Den behandlingen där han bröt loss mitt sneda bäcken är det som gett överlägset störst effekt på mina ryggbesvär.
Citera
2016-12-21, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jmbfb

Diskbråck och buktningar uppstår i 99% av fallen för att man flekterar (rundar) ryggen för mycket eller att man gör det under en hög belastning, vilket är anledningen till varför det är sjukt viktigt att utförandet sitter i övningar som marklyft, knäböj, benpress osv (neutral rygg) innan man använder några nämnvärda vikter.
Även övningar som sit-ups, crunches med full rörelsebana osv är riktigt elaka mot ländryggens diskar, enligt ryggexperten Stuart Mcgills forskning så genererar en sit-up/full crunch upp till 340 kg tryckkraft på ländryggen, och då när den är i ett av sina mest sårbara lägen (flekterad), det värsta är dock flektion + rotation.

Gör man det motsatta för mycket, alltså hyperextenderar ryggraden (böjer bakåt), så kommer man med tiden att få problem med facettlederna istället.
Detta ser man ofta att folk gör i toppen av marklyft, ryggresningar, div bålstabilitetsövningar och speciellt i axelpressar och liggande lårcurl.

Citat:
Ursprungligen postat av Tarzan70

Det finns minst lika många klåpare inom dom yrkena, skillnaden är att det kostar betydligt mycket mer att besöka dom och att dom ofta använder behandlingsmetoder som saknar vetenskaplig evidens.
Vill man vara säker på att man får träffa en bra fysioterapeut så får man söka runt på div privata mottagningar och läsa om deras erfarenhet, vidareutbildningar osv, och tack och lov så har dom flesta privata mottagningarna avtal med sitt landsting så det kostar lika mycket att besöka dom som det gör att besöka sin vårdcentral.
Senast redigerad av Plopp123 2016-12-21 kl. 20:41.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in