2016-12-18, 17:42
Medlem
U22s avatar
Är 20 år gammal och har bott i Göteborg i ca 4 månader nu. Jag känner fortfarande ingen och har inga vänner här. Ingen umgängeskrets alls är det tal om.
Jag flyttade hit för pluggets skull, och pluggar nu på universitetet. Men jag har inte lyckats hitta några vänner på universitetet, det känns mest som om alla går hem till sig och sköter sitt efter föreläsningarna och seminarierna.
Olika föreningar har jag också testat utan resultat, samma sak där ungefär.

Jag har vänner i min hemstad som jag åker till då och då när jag har tid, men jag vill gärna ha lite vänner på plats också. Annars kommer det bli väldigt tråkiga och ensamma år här i Götet.

Har ni några tips på hur en 20-årig grabb kan hitta vänner i Göteborg? Till mina intressen hör musik, fester, resor, film osv. om det nu skulle va intressant.
Citera
2016-12-18, 17:53
Medlem
Mooons avatar
Det brukar ju vara massa kårgrejer att haka på.
Citera
2016-12-18, 17:56
Medlem
Rent generellt är väl Göteborgarna rätt lätta att ha att göra med. Öppna du upp med lite kåraktiviteter så ska du se att det löser sig. Mycket hänger nog på dig själv också.
Citera
2016-12-18, 18:00
Medlem
Inblandadipolitiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U22
Är 20 år gammal och har bott i Göteborg i ca 4 månader nu. Jag känner fortfarande ingen och har inga vänner här. Ingen umgängeskrets alls är det tal om.
Jag flyttade hit för pluggets skull, och pluggar nu på universitetet. Men jag har inte lyckats hitta några vänner på universitetet, det känns mest som om alla går hem till sig och sköter sitt efter föreläsningarna och seminarierna.
Olika föreningar har jag också testat utan resultat, samma sak där ungefär.

Jag har vänner i min hemstad som jag åker till då och då när jag har tid, men jag vill gärna ha lite vänner på plats också. Annars kommer det bli väldigt tråkiga och ensamma år här i Götet.

Har ni några tips på hur en 20-årig grabb kan hitta vänner i Göteborg? Till mina intressen hör musik, fester, resor, film osv. om det nu skulle va intressant.

Prova appen Hot or Not och skaffa nya vänner där. Sen kan ni träffa varann irl och lära känna varann mer
Citera
2016-12-18, 18:14
Medlem
franges avatar
(FB) Hitta nya vänner i en stad man inte vuxit upp i - Helt kört? Ska jag flytta härifrån?
Citera
2016-12-18, 18:17
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Det finns en biograf på Hisingen, vid nybyggena i Kville. Där är det enkelt att hitta nya vänner!
Citera
2016-12-18, 19:53
Medlem
Servals avatar
Då du går universitetet så borde det ske naturligt då många andra är nyinflyttade utan så många bekanta. Lite kallprat och helt plötsligt ska man ses för någon bärs och sen gå ut på någon klubb.

Ta nu inte detta fel, jag kollade lite bland dina tidigare inlägg och kan konstatera att den sannolika anledningen är att du avviker lite från mängden. Och tyvärr är många människor extremt känsliga för sånt.

Detta inlägg gav mig den insikten:
(FB) Är det okej att fråga "vill du bli min vän?" ?

Kikat på universitetets föreningar? Gå med i någon av dom, och tänk på att inte lägga huvudfokus på att du ska bli vän med någon. Får en känsla av att folk kanske tycker du är trevlig men lite för "på"

Notera att jag kan ha fel i en del av det jag säger, men jättesvårt att bedöma utan att ha träffat dig.

Edit: Angående frågan du ställde i tråden jag länkade. Jag personligen ser inget negativt i en sådan fråga, men det avviker lite från "sociala regler" och tyvärr tenderar många att ogilla om man är lite annorlunda på ett eller annat sätt.
Senast redigerad av Serval 2016-12-18 kl. 19:56.
Citera
2016-12-18, 19:55
Medlem
hansen.klass avatar
Börja med knark, då har du en del nya pal's.

Hisingen är bäst, där är knarkarna kings.
Citera
2016-12-18, 19:58
Medlem
Det finns facebook grupper där det finns människor i din sits som söker nya vänner. Eller så kan du börja gå på kårfester och dylikt.
Citera
2016-12-18, 22:15
Medlem
Glöm inte att kolla anslagstavlor där du studerar och på biblioteken. Där kan det ju ibland dyrka upp olika sammanhang som kanske kan vara av intresse och där vänskap kan uppstå.
Senast redigerad av funderande 2016-12-18 kl. 22:16. Anledning: seg i skallen
Citera
2016-12-18, 23:00
Medlem
Det är en seglivad myt att göteborgare skulle vara så särskilt trevliga och öppna, det kan mycket väl ha vart så på 80-talet eller något men det gäller knappast idag. Så det är INTE lättare att få vänner här än annorstädes.

Därmed inte sagt att det skulle vara omöjligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in