Citat:
Ursprungligen postat av
jrb1996
Jag har jobbat med skarpskyttar och är väl medveten om skillnaden. Det han hade rätt i har att vissa prickskyttar använder semiauto. Han har ju i princip inte fel, men har inte så mycket med AK4D huruvida prickskyttar använder semi eller inte.
Det normal är ju dessutom att PSG laddas med annan ammo än AK4an typ Pil
En prickskytt kan ju använda en semi-automatiskt gevär i en skarpskytte-roll, eller mer i ett prickskytte utförande. Det senare hör ju inte till tråden att göra så kan vi sluta diskutera AK4 för prickskytterollen(vilket moltke drog upp)
Det jag säger är att om vi pratar klassiska avstånd för vad jag anser vara prickskytte dvs typ 700m+ så finns det få semiautomatiska alternativ som kan ens anses vara lämpliga, och det är med små marginaler.
Tillbaka till ämnet. HK vann ju upphandlingen om ersättaren till m110, vapnet är inte specificerat men troligtvis blir det en version av hk417 typ g28. kravlistan såg då ut såhär:
Operation: Semi-automatic
Caliber: Compatible with 7.62×51mm NATO cartridges
Accuracy: Capable of 1.3 minute of angle dispersion or better with match ammunition
Size: Overall length shall be reduced using a shorter barrel and/or collapsible buttstock.
Maximum length not to exceed 39 without suppressor. Desired minimum length is less than 36 with
stock collapsed.
Weight: Weight shall be under 9.0 lb for unloaded rifle without optics and accessories
Grip: A modular, adjustable pistol grip.
Trigger: A non-adjustable match style trigger.
Hand guard: A forend that includes a fixed 12 o’ clock rail with configurable 3, 6, and 9 o’ clock rails.
Sound suppressor: A muzzle mounted, detachable sound suppressor.
Muzzle device: A compensator/muzzle brake compatible with the sound suppressor.
Bipod: Tool-less detachment featuring cant and pan/track capability.
Day optic: An Army specified variable power day optic and compatible rings.
Back up sights: Iron sights offset 45 deg from the DOS.
Sling attachment: Flush cup, quick detach sling attachment points.
Other: The upgraded M110 must meet the operational and environmental requirements that were fulfilled by the original M110 SASS.