2016-12-18, 12:55
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Ja men moltke hänvisade ju till par, så får är det ju Sniper team

Tycker själv han blandar och ger så man själv missförståt vad han menar men läser man noga har han ju rätt

Sniper = prickskytt

DMG= Designated marksman= skarpskytt

Nej han har inte rätt om att prickskyttar i större grad föredrar semiautomatiska gevär före repeter, speciellt inte i länder som afghanistan, där det efterfrågas vapen med längre räckvidd( tex mk21 psr) snarare av prickskyttarna, dom har redan typ 5 olika gevär som kan fylla skarpskytterollen:

tex m110(kan användas i med framgång i båda rollerna), m14EBR, mk-12, SAM-R...sen har dom en hel drös med vapen dom bara behöver smacka på ett kikarsikte så är det klart.

Nu går jag på erfarenheter som USA har haft i Irak och afghanistan.
Senast redigerad av shponglad 2016-12-18 kl. 12:59.
Citera
2016-12-18, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Sniper = prickskytt

DMG= Designated marksman= skarpskytt

Nej han har inte rätt om att prickskyttar i större grad föredrar semiautomatiska gevär före repeter, speciellt inte i länder som afghanistan, där det efterfrågas vapen med längre räckvidd snarare av prickskyttarna, dom har redan typ 5 olika gevär som kan fylla skarpskytterollen:

tex m110(kan användas i med framgång i båda rollerna), m14EBR, mk-12, SAM-R...sen har dom en hel drös med vapen dom bara behöver smacka på ett kikarsikte så är det klart.
Jag har jobbat med skarpskyttar och är väl medveten om skillnaden. Det han hade rätt i har att vissa prickskyttar använder semiauto. Han har ju i princip inte fel, men har inte så mycket med AK4D huruvida prickskyttar använder semi eller inte.

Det normal är ju dessutom att PSG laddas med annan ammo än AK4an typ Pil
Citera
2016-12-18, 13:17
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Jag har jobbat med skarpskyttar och är väl medveten om skillnaden. Det han hade rätt i har att vissa prickskyttar använder semiauto. Han har ju i princip inte fel, men har inte så mycket med AK4D huruvida prickskyttar använder semi eller inte.

Det normal är ju dessutom att PSG laddas med annan ammo än AK4an typ Pil

En prickskytt kan ju använda en semi-automatiskt gevär i en skarpskytte-roll, eller mer i ett prickskytte utförande. Det senare hör ju inte till tråden att göra så kan vi sluta diskutera AK4 för prickskytterollen(vilket moltke drog upp)

Det jag säger är att om vi pratar klassiska avstånd för vad jag anser vara prickskytte dvs typ 700m+ så finns det få semiautomatiska alternativ som kan ens anses vara lämpliga, och det är med små marginaler.

Tillbaka till ämnet. HK vann ju upphandlingen om ersättaren till m110, vapnet är inte specificerat men troligtvis blir det en version av hk417 typ g28. kravlistan såg då ut såhär:

Operation: Semi-automatic
Caliber: Compatible with 7.62×51mm NATO cartridges
Accuracy: Capable of 1.3 minute of angle dispersion or better with match ammunition
Size: Overall length shall be reduced using a shorter barrel and/or collapsible buttstock.
Maximum length not to exceed 39 without suppressor. Desired minimum length is less than 36 with
stock collapsed.
Weight: Weight shall be under 9.0 lb for unloaded rifle without optics and accessories
Grip: A modular, adjustable pistol grip.
Trigger: A non-adjustable match style trigger.
Hand guard: A forend that includes a fixed 12 o’ clock rail with configurable 3, 6, and 9 o’ clock rails.
Sound suppressor: A muzzle mounted, detachable sound suppressor.
Muzzle device: A compensator/muzzle brake compatible with the sound suppressor.
Bipod: Tool-less detachment featuring cant and pan/track capability.
Day optic: An Army specified variable power day optic and compatible rings.
Back up sights: Iron sights offset 45 deg from the DOS.
Sling attachment: Flush cup, quick detach sling attachment points.
Other: The upgraded M110 must meet the operational and environmental requirements that were fulfilled by the original M110 SASS.
Senast redigerad av shponglad 2016-12-18 kl. 13:29.
Citera
2016-12-18, 14:36
Medlem
Hos hemvärnsförbanden fanns gevär m/96 i prickskytteutförande G/41 kvar in på 90-talet. Prima grejor!
När nuvarande prickskyttegeväret psg90 kom gjorde tidskriften "Hemvärnet" ett reportage, där en erfaren gevärsskytt fick jämföra de båda vapnens träffsäkerhet. Till allmän förvåning blev resultaten aningen bättre för den gamla bössan.
Nåväl, psg90 är säkert mer fältmässig. Men m/41 var knappast dålig. Med tävlingsammunition ett riktigt vasst vapen.
Kunde man inte ha behållit vapnet inom organisationen och utökat antalet prickskyttar? I mitt hv-förband hade vi i det längsta flera prickskyttepar med vapenkombinationen m/41 och kpist m/45B. Den senare för närskydd. I mitt tycke en utmärkt kombination.
Citera
2016-12-18, 14:56
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Hos hemvärnsförbanden fanns gevär m/96 i prickskytteutförande G/41 kvar in på 90-talet. Prima grejor!
När nuvarande prickskyttegeväret psg90 kom gjorde tidskriften "Hemvärnet" ett reportage, där en erfaren gevärsskytt fick jämföra de båda vapnens träffsäkerhet. Till allmän förvåning blev resultaten aningen bättre för den gamla bössan.
Nåväl, psg90 är säkert mer fältmässig. Men m/41 var knappast dålig. Med tävlingsammunition ett riktigt vasst vapen.
Kunde man inte ha behållit vapnet inom organisationen och utökat antalet prickskyttar? I mitt hv-förband hade vi i det längsta flera prickskyttepar med vapenkombinationen m/41 och kpist m/45B. Den senare för närskydd. I mitt tycke en utmärkt kombination.

Det är lite luddigt om man ska kalla gamla Gevär m/41 för prickskyttevapen eftersom definitionen förändrats allt eftersom taktik utvecklats men kanske framförallt optik blivit mycket bättre. Jag skulle säga att jämfört med dagens vapen/taktik är Gevär m/41 mer ett skarpskyttevapen än prickskytte pga optiken. Eller ja, det är ett vapen som blandar de negativa egenskaperna hos ett prickskyttevapen (litet magasin och låg eldhastighet) utan prickskyttegevärets (i vissa fall) styrka med stark optik.

Om m/41 vann över PSG90 i HVs tävlingen skulle jag förmoda att man inte sköt med ukal i den senare utan vanlig helmantel, och att avstånden var tämligen korta. Det är dock sant att 6,5x55 är mer flackskjutande och därför enklare att skjuta på långa håll med. Den har dock inte lika mycket kraft som en 7,62 på de längre avstånden.
Citera
2016-12-18, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Det är lite luddigt om man ska kalla gamla Gevär m/41 för prickskyttevapen eftersom definitionen förändrats allt eftersom taktik utvecklats men kanske framförallt optik blivit mycket bättre. Jag skulle säga att jämfört med dagens vapen/taktik är Gevär m/41 mer ett skarpskyttevapen än prickskytte pga optiken. Eller ja, det är ett vapen som blandar de negativa egenskaperna hos ett prickskyttevapen (litet magasin och låg eldhastighet) utan prickskyttegevärets (i vissa fall) styrka med stark optik.

Om m/41 vann över PSG90 i HVs tävlingen skulle jag förmoda att man inte sköt med ukal i den senare utan vanlig helmantel, och att avstånden var tämligen korta. Det är dock sant att 6,5x55 är mer flackskjutande och därför enklare att skjuta på långa håll med. Den har dock inte lika mycket kraft som en 7,62 på de längre avstånden.
Är inte 338LM en stor 6.5x55 ? Nu är vi dock ute på djupt vatten när det gäller topic
Citera
2016-12-18, 16:12
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Är inte 338LM en stor 6.5x55 ? Nu är vi dock ute på djupt vatten när det gäller topic

Nja, man kunde kanske likna den så, men något direkt släktskap har inte patronerna vad jag vet.
Citera
2016-12-18, 23:00
Medlem
Citat:
Hur var det med AK5C förresten, gjorde man några tester förstoringssats bakom aimpointen på dom? Hur blev utfallet där?

Om man gjorde några speciella tester vet jag inte men förstoringssatsen används till Ak5C med RPS.

I någon utsträckning.. Finns bilder på det.
Citera
2016-12-19, 01:29
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Om man gjorde några speciella tester vet jag inte men förstoringssatsen används till Ak5C med RPS.

I någon utsträckning.. Finns bilder på det.

Jo, som redan nämnts förekom dom. Men var poängen att söka en skarpskytteroll för det hela eller bara att ge nyckelpersonal (gruppchefer) förmåga att observera lite bättre?

Det lutar väl lite åt det senare isåfall för punktens storlek kvarstår ju, även fast jag vill minnas att folk yrade om att det nya skarpskyttegeväret skulle se ut på det viset.
Citera
2016-12-19, 01:57
Medlem
beer-goggless avatar
Lite halvt Off Topic: om detta nu är AK4D (som i "David"), vad var då AK4C för udda fågel?
Citera
2016-12-19, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beer-goggles
Lite halvt Off Topic: om detta nu är AK4D (som i "David"), vad var då AK4C för udda fågel?

Ak4:a som endast har det ny axelstödet och inte det nya handskyddet, ska tilldelas kortväxta i HV
Citera
2016-12-19, 02:34
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Nja, man kunde kanske likna den så, men något direkt släktskap har inte patronerna vad jag vet.

.338 LM har sitt ursprung i .416 Rigby (analogi är förhållandet .300 WM och .375 H&H).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in