2016-12-16, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Billigaste och bästa är att byta parkettgolv. Att slipa golvet är bara jobbigt, tar längre tid och dammar ner hela huset. 20 kvadratmeter parkettgolv (helt okej parkett, snyggare än ett slipat) kostar från 200:- kvadratmetern. 20x200=4000:-. Du byter golvet på en dag, och har helnytt golv (samt dammfritt hus) på köpet. Så gör jag.

Att hyra riktig golvslip, sandpapper, städa huset från damm, köpa färg och lack, kostar mera.

Här är ett exempel på det du letar efter, Europas största tillverkare: https://www.byggmax.se/golv/tr%C3%A4golv/parkettgolv/parkettgolv-ek-1-stav-various-vit-130mm-barlinek-p134104

Totalkostnaden blir cirka 7000, men det är ändå småpengar i sammanhanget.

tack för tipset! Hade inte ens tänkt på det
Citera
2016-12-16, 21:56
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashkrash
Köpte i befintligt skick och golvet var lagt för 6 mån sen :/
Om det finns slipmån så hyr en riktig maskin.

Om inte slipmån, låt det vara eller lägg in ny parkett.
Citera
2016-12-17, 01:21
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Du skojar. Att hyra golvslip och kantslip kostar en femhundring, plus slippapper för ett par hundra.
Golvlack, eller i detta fallet vitlasyr, kostar en femhundring.
20 kvadrat slipar du lätt på två timmar och lackningen får du räkna två dagar på och då är det tre strykningar.
Sammanlagt blir inte detta 7000:- va?
Men jag kan ha fel.

Jag tror absolut att du har fel. Priserna du uppger räckte inte ens till på 1980-talet, när jag hyrde golvslip senast. Möjligen kostade slippappret 500:-. TS gör totalfel: Han köper ett golv han tänker slipa så golvet blir ett annat golv. Totalt feltänk! Ungefär som att köpa en ny gul bil för att direkt (själv) lacka om till en röd bil, med sprayburkar etc. från Rusta.

TS kommer att få ett "Kalle-Anka-resultat".
Citera
2016-12-17, 10:11
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Jag tror absolut att du har fel. Priserna du uppger räckte inte ens till på 1980-talet, när jag hyrde golvslip senast. Möjligen kostade slippappret 500:-. TS gör totalfel: Han köper ett golv han tänker slipa så golvet blir ett annat golv. Totalt feltänk! Ungefär som att köpa en ny gul bil för att direkt (själv) lacka om till en röd bil, med sprayburkar etc. från Rusta.

Mina priser stämmer, iaf i mina trakter. Golvslip och kantslip kostar 500/dygn.
Slippapper till den stora kostar 90 och det går åt två stycken om man kör en vända med 60-papper och en med 100-papper. Papper till kantslipen kostar en tia och det går åt ett.
En dunk med miljövänlig lack kostar 500.
Klart.

Hur jag vet detta? Jag gjorde exakt detta i våras. 25 kvadrat ekparkett.

Vad det kostar på andra ställen har jag ingen aning om.
Uthyrningsfirmor tar betalt, det vet jag. Men det brukar vara bättre priser hos färghandlare som har maskiner att hyra ut.
Citera
2016-12-17, 15:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Mina priser stämmer, iaf i mina trakter. Golvslip och kantslip kostar 500/dygn.
Slippapper till den stora kostar 90 och det går åt två stycken om man kör en vända med 60-papper och en med 100-papper. Papper till kantslipen kostar en tia och det går åt ett.
En dunk med miljövänlig lack kostar 500.
Klart.

Hur jag vet detta? Jag gjorde exakt detta i våras. 25 kvadrat ekparkett.

Vad det kostar på andra ställen har jag ingen aning om.
Uthyrningsfirmor tar betalt, det vet jag. Men det brukar vara bättre priser hos färghandlare som har maskiner att hyra ut.

Utan att debattera priser, för dessa kan diffa, så körde du med för få slipningar. Du ska avsluta med 200. Om du vill ha ett bra resultat. Som lök på laxen dammar hela huset igen, och om man värderar sin egen tid, lägger jag hellre ett nytt golv. Ett nytt golv är oerhört mycket finare än ett slipat. Men man gör som man vill, och alla blir lyckliga på sitt eget sätt. (Det är mycket möjligt att hyrpriserna sjunkit rejält, i samband med att ny parkett har blivit så mycket billigare de sista 10-15 åren)
Citera
2016-12-17, 16:50
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Utan att debattera priser, för dessa kan diffa, så körde du med för få slipningar. Du ska avsluta med 200. Om du vill ha ett bra resultat. Som lök på laxen dammar hela huset igen, och om man värderar sin egen tid, lägger jag hellre ett nytt golv. Ett nytt golv är oerhört mycket finare än ett slipat. Men man gör som man vill, och alla blir lyckliga på sitt eget sätt. (Det är mycket möjligt att hyrpriserna sjunkit rejält, i samband med att ny parkett har blivit så mycket billigare de sista 10-15 åren)
Jag undrar om du har slipat golv med riktig slipmaskin.
120-papper duger gott om du vill ha en fin yta. Tre lager lack med lätt slipning mellan så blir det riktigt bra. En golvslip ger bättre yta än vanlig slipning. Man kan inte jämföra det 80-pappret med ett vanligt som repar ordentligt. Att avsluta golvslipning med 200 är ordentlig överkurs.

Och dammet...häng plast eller lakan för dörröppningen så blir det mycket bättre.
Och det ger viss tillfredsställelse att göra jobbet själv.

Att byta parkettgolv istället för att slipa om det, är grymt onödigt. Det du länkar till var dessutom bara 2,5 mm tjock (tunn) slityta vilket ger utrymme för en eller max två slipningar om man är försiktig.
Byggmax...
Citera
2016-12-17, 17:01
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
120-papper duger gott om du vill ha en fin yta. Tre lager lack med lätt slipning mellan så blir det riktigt bra. En golvslip ger bättre yta än vanlig slipning. Man kan inte jämföra det 80-pappret med ett vanligt som repar ordentligt. Att avsluta golvslipning med 200 är ordentlig överkurs.

Och dammet...häng plast eller lakan för dörröppningen så blir det mycket bättre.

Att byta parkettgolv istället för att slipa om det, är grymt onödigt. Det du länkar till var dessutom bara 2,5 mm tjock (tunn) slityta vilket ger utrymme för en eller max två slipningar om man är försiktig.
Byggmax...

Tja, slutresultatet blir ju efter egen ansträngning. Går utmärkt att köpa Barlineks golv på Byggmax, tillverkaren har haft bäst i test i flera år. 25 års garanti. Men det är helt okej att slipa sitt golv "fel" och leva med detta. Det där med tillfredställelse håller jag med om! Blev bättre när jag bytte parketten än när jag slipade den. Fan så mycket bättre, samt inget jäkla damm!
Citera
2016-12-18, 02:19
Medlem
Citat:

Jo men jag köpte nyrenoverat men tycker ekparkett är så trist. Inte så att jag köpte ekparkett för att göra om det. Det var redan där
Citera
2016-12-20, 15:13
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Byggmax...

Beroende på vad det är för yta så använder man 24, 40 eller 60-papper för grovslipningen och avslutar med 120-papper. 24-papper brukar man inte få när man hyr maskiner eftersom det går lätt att slipa för mycket med det. Skall man slipa tjocka lager så är det främst 40-papper man använder.

En oscillerande handslip funkar inte bra med 24-papper eftersom rörelserna är för små. Tror 40-papper är det grövsta man får tag på till dessa.
Citera
2016-12-20, 16:48
Medlem
Ett trist vitlaserat modegolv blir du trött på efter ett år. Ekparkett står sig i alla tider.
Ska du sälja bostaden så är det vita golvet en prissänkare.
Man kan hyra en golvslip på Bauhaus för 500 plus kostnad för sliprullar och lack. Lacken är inte billig och det går åt mycket. Lätt också att få slipgropar i parketten om man slinter med spakarna och inte är van.
Lägg ny parkett från Byggmax om du ändå ska ha vitt golv. Byggmax har laddat upp med många vita golv vad jag såg sist.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in