2016-12-16, 00:34
Medlem
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/slipmaskiner/elektriska-planslipar/planslip-010097/

Vill slipa min nya ekparkett och vitlasera den, kan jag använda en sån här maskin?

20 m2
Citera
2016-12-16, 00:58
Medlem
MaryGoores avatar
Ja. På samma sätt som du kan klippa gräsmattan med en sax.
Hyr en parkettslip och en kantslip från din lokala maskinuthyrare.
Citera
2016-12-16, 01:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MaryGoore
Ja. På samma sätt som du kan klippa gräsmattan med en sax.
Hyr en parkettslip och en kantslip från din lokala maskinuthyrare.

Eller pumpa bildäck med cykelpump. Klart det går. Ett par dagars konstant slipning är min bedömning. Som föregående inlägg, hyr slip!
Citera
2016-12-16, 02:41
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kan absolut slipa golv med en sån och det kan vara lättare för en amatör att få ett bra resultat än med större maskiner men det är tidskrävande och dammigt till tusen.
Citera
2016-12-16, 02:52
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kan absolut slipa golv med en sån och det kan vara lättare för en amatör att få ett bra resultat än med större maskiner men det är tidskrävande och dammigt till tusen.

Håller med, har sett folk förstöra golv med typiska golvslipar.
Citera
2016-12-16, 05:02
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashkrash
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/slipmaskiner/elektriska-planslipar/planslip-010097/

Vill slipa min nya ekparkett och vitlasera den, kan jag använda en sån här maskin?

20 m2

Ny ekparkett som du vill förstöra.

Den är troligen lackad och då ska du slipa bort hela lacklagret för att få lasyren att bita. Får du inte bort alla lack så blir det flammigt. Du behöver då ta rätt så mycket för att vara säker på att lacken inte sitter i träets porer. Hoppas det finns så mycket slipmån och du behöver garanterat en riktig golvslipmaskin.

Nej det går inte med den maskin du visade.

Frågan är varför du valde en lackad parkett och inte en vitlaserad från början?
Citera
2016-12-16, 05:44
Medlem
cacas avatar
Vet ingen som gett sig på ett helt golv med en sådan maskin, men det finns det säkert, frågan är vilken tid det tar? Vet en del som slipat trappor med handmaskin och det har inte vart något problem. Jag skulle hyra en riktig maskin, enklare och det går snabbt!
Citera
2016-12-16, 18:19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Bandslipmaskin kanske går snabbare?

Citat:
Ursprungligen postat av caca
Vet ingen som gett sig på ett helt golv med en sådan maskin, men det finns det säkert,
Det finns har läst om det tidigare.
Citera
2016-12-16, 18:27
Medlem
killawifes avatar
När man slipar med en golvslip så kommer man inte åt ordentligt i hörn och kanter och då slipar man där med en vanlig planslip eller hörnslip. Så visst går det. Rätt mycket jävla jobb att slipa ett helt golv med den dock. Det räcker ju inte med en gång utan man slipar först med grovt papper och sen med finare och finare.
Maskinen man använder för hörn och kanter är ju också bra mycket kraftfullare än den på Jula, principen är dock densamma.
Jag hade nog hellre betalat en golvslipare att göra jobbet.
Citera
2016-12-16, 18:33
Medlem
kraftfoders avatar
Billigaste och bästa är att byta parkettgolv. Att slipa golvet är bara jobbigt, tar längre tid och dammar ner hela huset. 20 kvadratmeter parkettgolv (helt okej parkett, snyggare än ett slipat) kostar från 200:- kvadratmetern. 20x200=4000:-. Du byter golvet på en dag, och har helnytt golv (samt dammfritt hus) på köpet. Så gör jag.

Att hyra riktig golvslip, sandpapper, städa huset från damm, köpa färg och lack, kostar mera.

Här är ett exempel på det du letar efter, Europas största tillverkare: https://www.byggmax.se/golv/tr%C3%A4golv/parkettgolv/parkettgolv-ek-1-stav-various-vit-130mm-barlinek-p134104

Totalkostnaden blir cirka 7000, men det är ändå småpengar i sammanhanget.
Senast redigerad av kraftfoder 2016-12-16 kl. 18:37.
Citera
2016-12-16, 19:33
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Billigaste och bästa är att byta parkettgolv. Att slipa golvet är bara jobbigt, tar längre tid och dammar ner hela huset. 20 kvadratmeter parkettgolv (helt okej parkett, snyggare än ett slipat) kostar från 200:- kvadratmetern. 20x200=4000:-. Du byter golvet på en dag, och har helnytt golv (samt dammfritt hus) på köpet. Så gör jag.

Att hyra riktig golvslip, sandpapper, städa huset från damm, köpa färg och lack, kostar mera.

Här är ett exempel på det du letar efter, Europas största tillverkare: https://www.byggmax.se/golv/tr%C3%A4golv/parkettgolv/parkettgolv-ek-1-stav-various-vit-130mm-barlinek-p134104

Totalkostnaden blir cirka 7000, men det är ändå småpengar i sammanhanget.
Du skojar. Att hyra golvslip och kantslip kostar en femhundring, plus slippapper för ett par hundra.
Golvlack, eller i detta fallet vitlasyr, kostar en femhundring.
20 kvadrat slipar du lätt på två timmar och lackningen får du räkna två dagar på och då är det tre strykningar.
Sammanlagt blir inte detta 7000:- va?
Men jag kan ha fel.
Citera
2016-12-16, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ny ekparkett som du vill förstöra.

Den är troligen lackad och då ska du slipa bort hela lacklagret för att få lasyren att bita. Får du inte bort alla lack så blir det flammigt. Du behöver då ta rätt så mycket för att vara säker på att lacken inte sitter i träets porer. Hoppas det finns så mycket slipmån och du behöver garanterat en riktig golvslipmaskin.

Nej det går inte med den maskin du visade.

Frågan är varför du valde en lackad parkett och inte en vitlaserad från början?

Köpte i befintligt skick och golvet var lagt för 6 mån sen :/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in