Problemen med polisen är uppenbara – men VAD beror de på? Vad är grundproblemet? Efter att ha tittat på debatten en gång till så tycker jag att bilden har blivit ganska tydlig för mig.
Kort om bakgrunden: Syftet med omorganisationen var att få en effektivare polis som är närmare medborgarna. Tanken var färre nivåer och fler poliser längre ut. Tidigare fanns en splittrad organisation med 21 myndigheter som inte kunde samverka. Nu har de slagits ihop till en myndighet för att få en samlad, tydligare och effektivare verksamhet. Det låter ju som en god idé. VARFÖR fungerar det inte?
Tanken var att beslut skulle tas långt ut i organisationen. Men istället tycks det ha blivit tvärtom: En toppstyrning och centralstyrning som fungerar dåligt och skapar frustration. Här har ju uppenbarligen något gått mycket snett. Men VAD? Hur kan det ha gått så snett?
Ja, det framkommer ganska tydligt i debatten i ”Veckans brott” tycker jag. Jag tar med länken igen:
http://www.svtplay.se/video/11529234/veckans-brott/veckans-brott-sasong-13-avsnitt-9?start=auto
Ca -31:04: Agneta Kumlin, chef över lokalpolisområdet Sala/Fagersta ger en tydlig problembeskrivning. Hon avslutar med orden: ”Man har tappat kärnverksamheten.”
Ca -28:50: Leif GW: ”Det är värt att påpeka att detta inte är något som har hänt 2015, det är en process som drivits ganska länge innan dess. Men det som händer 2015 är att man tycks helt ha glömt bort det faktum att nästan all kriminalitet är lokal. [Men ...] man kan inte tänka sig en uteslutande lokal organisation för man måste ha centrala enheter som kan täcka hela ytan. Men nu har det kantrat över kraftigt. Det har fått den konsekvensen att över goda delar av landets yta så finns det inga poliser.”
Ca -26:45: Agneta Kumlin - området Sala/Fagersta har 56 000 invånare. Den 1/1 2015 fanns där 93,5 anställda med civilanställda. ”Målbilden är att vi ska vara 80 idag och den målbilden är tagen ur ingen grund alls. [...] Man har för grunt material för att göra en bedömning. Vi är idag 78,5 (med civilanställda). [...] Vi kan inte jobba efter den lokala problembild som finns.”
Ca -23:44: Leif GW konstaterar att om det skulle vara fördelat likformigt enligt folkmängd så borde det vara 200 anställda varav 150 poliser och 50 civilanställda.
Ca -23:20: Det är för toppstyrt. Agneta Kumlin: ”Man har inget beslut på någonting och man vet inte vart man ska lyfta sina frågor. [...] Jag kan inte bestämma ens övertid. Jag kan inte sätta lön på de jag anställer. Jag kan inte bestämma vilka jag ska anställa, t.ex. en vaktmästare. Ska jag anställa en vaktmästare får jag byta den mot en polis. Så polisen får åka ut med sopor innan de åker ut på uppdrag ungefär. [...] Man har inte gjort grunden i vad en polisstation behöver.”
Ca -22:30: Dan Eliasson bedyrar att 2017/2018 är det fokus på de lokalpolisområden som ännu inte har förstärkts. Agneta Kumlin nöjer sig inte med detta utan påtalar att krisen är nu.
Ca -21:26: Dan Eliasson: ”På regional nivå så har man en ganska stor egen beslutanderätt för att kunna anpassa verksamheten till de lokala förhållandena.”
Ca -20:45: Anders Ygeman gör en analys som jag tycker låter sansad och rimlig. Han tror att felet är att man inte tydliggjort vad som ska vara enhetligt och likformigt och vad som ska anpassas till den lokala problembilden.
Och här kan man nog stanna för det Ygeman gör är ju en totalsågning av hela omorganisationen!
Det mest självklara att göra klart för sig INNAN ett arbete påbörjas är ju rimligen VAD som ska göras. Det tycks vara pinsamt klart att man har satt igång att organisera om hela polisen UTAN att ha en klar bild över VAD som ska göras av VEM och NÄR.
Om denna analys stämmer så handlar det ju om en djupgående inkompetens och vårdslöshet hos stora delar av ledningen. Hur ska detta kunna redas ut?
Att bara byta ut Dan Eliasson kan ju knappast hjälpa i ett sådant läge – det lär vara många som då behöver bytas ut. Eller har de lärt sig av sina misstag och nu skaffat sig nödvändig kompetens? Går det någonsin att lita på en ledning av sådant slag? Det finns många frågor samtidigt som krisen pågår.