2016-12-14, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Jag förmodar att han blir åtalad för våldtäkt. Det finns mämligen ett intresse från högsta ort att devalvera innebörden i det ordet.

Tur att man nu då tagit fram ett förslag till brottsrubriceringen eftersom folk har en tendens att förknippas våldtäkt med extremt fysiskt våld vilket inte är fallet. Men uppenbarligen behövs tydligare definition.
Citera
2016-12-14, 17:50
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepycrawler
Tur att man nu då tagit fram ett förslag till brottsrubriceringen eftersom folk har en tendens att förknippas våldtäkt med extremt fysiskt våld vilket inte är fallet. Men uppenbarligen behövs tydligare definition.
Så jag kan bli våldtagen av mina egna fingrar? Utan att lida av personlighetsklyvning? Ja se på fan, vilken fantastisk värld vi lever i.

Det är klart att jag inte skulle bli glad om min presumtiva dotter sexchattade i 12-årsåldern. Helst skulle hon få vänta med sånt tills åtminstone 15. Jag skulle faktiskt tycka det var bättre om hon var ute och träffade killar i sin egen ålder att experimentera med på tonårs trevande vis. Ja, 12 är väl lite väl tidigt.

Jag tror inte att mina föräldrar tyckte det var roligt att jag chattade med främlingar när jag var 14-15 heller. Men det man inte vet om har man inget ont av. Och så länge alla parter mår bra eller åtminstone inte far illa av det på något vis, så måste jag säga att jag inte har några problem med det.
Citera
2016-12-15, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Så jag kan bli våldtagen av mina egna fingrar? Utan att lida av personlighetsklyvning? Ja se på fan, vilken fantastisk värld vi lever i.

Det är klart att jag inte skulle bli glad om min presumtiva dotter sexchattade i 12-årsåldern. Helst skulle hon få vänta med sånt tills åtminstone 15. Jag skulle faktiskt tycka det var bättre om hon var ute och träffade killar i sin egen ålder att experimentera med på tonårs trevande vis. Ja, 12 är väl lite väl tidigt.

Jag tror inte att mina föräldrar tyckte det var roligt att jag chattade med främlingar när jag var 14-15 heller. Men det man inte vet om har man inget ont av. Och så länge alla parter mår bra eller åtminstone inte far illa av det på något vis, så måste jag säga att jag inte har några problem med det.

Fast ingen har väl sagt att detta borde betraktas som en våldtäkt?

Du har redan givits rekvisiten för sexuellt ofredande, och i dem ingår inga krav på att BO ska vara "utsatt" eller "i beroendeställning".

Det finns en poäng med att ha en tydlig åldersgräns, istället för att ha rekvisit om "utsatthet", och det är att det blir mycket lättare att döma för brottet. Dessutom sänder det en tydlig signal till allmänheten om att det inte är ok att sexuellt ge sig på barn, även om man nu kan tänkas övertala barnet ifråga att ställa upp på det ena eller det andra.

Det betyder förstås att vuxna personer då och då kommer att dömas för att de haft ömsesidigt sex med frivilliga barn under 15 år, men det är i mina ögon ett ok pris att betala för att ha en fungerande åldersgräns. Som påpekats är ju också åldersgränsen väl känd, så vill du inte råka dömas för att sexuellt utnyttja barn, låt då enkelt bli alla former av sexuellt samröre med barn under 15, hur villiga de än säger sig vara.
Citera
2016-12-15, 14:10
Medlem
LuluBrooksies avatar
Nu vill jag verkligen inte att någon kallar mig för rape apologist för det är jag fanimej inte!
Men vill bara säga att: Alla barn har inte sin ålder tatuerade i pannan. Och jag har förståelse för att det kanske inte är så lätt att avgöra online med suddig webcam.
Citera
2016-12-15, 16:30
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Jag kanske är korkad men jag begriper inte hur det här ens kan bli en rättssak?
Tjejen har tagit på sig själv. Ingen annan har tagit på henne. Hon har knappast gjort det mot sin egen vilja. För om han betett sig otrevligt eller "hotat" så hade hon ju så klart bara stängt ner chatt och webcam.
Okej, om mannen filmade/kopierade filmen alt tog skärmdumpar så är han ju korkad då dessa är att ses som bp.
Då blir det dessa som får honom fälld.
Nej, så fungerar inte ett klassiskt fall av s.k. grooming.

Citat:
Ursprungligen postat av VassleProtein
Undrar samma som Lulu, framkom nån gång under samtalet eller chattandet att hon faktiskt var 12? Minns när jag var yngre och raggade brudar på bilddagboken, efter man chattat en stund med bruden kom det fram att hon inte alls var 16 som hon påstod utan 13, då fick man snabbt som attan avsluta diskussionen. Försöker inte ursäkta pedofili, men jag vill gärna veta mer innan jag bestämmer mig för att hata GM.
Han är 56 år, räcker inte det? Det är inte direkt något "ungdomligt missförstånd" från hans sida.
Citera
2016-12-15, 16:36
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
Nej, så fungerar inte ett klassiskt fall av s.k. grooming.

Han är 56 år, räcker inte det? Det är inte direkt något "ungdomligt missförstånd" från hans sida.
Nej det handlar inte om hans ålder här.
Ser hon ut som sexton? Sa hon att hon var sexton?

Det här handlar för guds skull inte om grooming. De har chattat en gång, ett tillfälle, han bad henne göra saker på sig själv framför cam, hon gick med på det. Han ljög säkert om sin ålder till henne, klart som korvspad.
Citera
2016-12-15, 17:03
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Nej det handlar inte om hans ålder här.
Ser hon ut som sexton? Sa hon att hon var sexton?
Det handlar i allra högsta grad om hans ålder, han är inte 12, 16, 18, eller 22 år.

Citat:
Det här handlar för guds skull inte om grooming.
Jo, det är "grooming" även om det "bara" är "en gång", "ett tillfälle". Googla begreppet.

Med det sagt: Är du verkligen så dum att du tror att det är första gången han gör något som detta?

Citat:
De har chattat en gång, ett tillfälle, han bad henne göra saker på sig själv framför cam, hon gick med på det. Han ljög säkert om sin ålder till henne, klart som korvspad
Återigen bör du läsa på.
Citera
2016-12-16, 20:11
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
Det handlar i allra högsta grad om hans ålder, han är inte 12, 16, 18, eller 22 år.

Jo, det är "grooming" även om det "bara" är "en gång", "ett tillfälle". Googla begreppet.

Med det sagt: Är du verkligen så dum att du tror att det är första gången han gör något som detta?

Återigen bör du läsa på.
Undrar just vem som behöver läsa på.
1. Nej hans ålder är helt irrelevant så länge han är över 18, vilket han är.
2. Hur faaan kan det vara grooming? Hur hinner en person grooma i ett par minuter?
3. Vad spelar det för roll? Om flickan bara är laglig så kan han göra det flera gånger i veckan om han vill. Nu handlar det om detta fall och inget annat.
Herregud du beter dig som om han våldtagit någon. Varför inte bara skippa rättegången helt och fixa brasved en mobb och en stång?
Citera
2016-12-16, 23:14
Medlem
Han har dessutom inehaft och spridigt barnporr,bilder,video. Kommer nog fler åtal på denna gubbe!
Citera
2016-12-16, 23:29
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Undrar just vem som behöver läsa på.
1. Nej hans ålder är helt irrelevant så länge han är över 18, vilket han är.
2. Hur faaan kan det vara grooming? Hur hinner en person grooma i ett par minuter?
3. Vad spelar det för roll? Om flickan bara är laglig så kan han göra det flera gånger i veckan om han vill. Nu handlar det om detta fall och inget annat.
Herregud du beter dig som om han våldtagit någon. Varför inte bara skippa rättegången helt och fixa brasved en mobb och en stång?
Du kan "faaan" googla grooming. Tyvärr är du för hysterisk och underbegåvad för fortsatt diskussion från min sida.
Citera
2016-12-22, 21:49
Medlem
Citat:
Nu vill jag verkligen inte att någon kallar mig för rape apologist för det är jag fanimej inte!
Men vill bara säga att: Alla barn har inte sin ålder tatuerade i pannan. Och jag har förståelse för att det kanske inte är så lätt att avgöra online med suddig webcam.

Sexuellt ofredande är, som de flesta brott, ett brott som förutsätter uppsåt. Dvs, för att någon ska kunna dömas för brottet krävs att hen hade uppsåt till den brottsliga handlingen. Det i sin tur innebär att åklagare måste kunna bevisa att GM kände till, eller förstod, att offret var yngre än 15 år (för annars kan ju GM inte sägas ha haft uppsåt till att ha sex med ett barn under 15 år). Lyckas åklagaren inte med detta blir det en frikännande dom.

Rent generellt borde det inte vara svårt att avgöra att en tolvåring är yngre än 15 år, ens om vi pratar grynig webcam. Man bör också kunna få en indikation genom språk och resonemang, tolvåringar är ju generellt inte alls lika mogna som femtonåringar.

Jag tror att det är en lågoddsare på att 56-åringen mycket väl visste eller förstod att det rörde sig om en tolvåring. Att en 56-åring söker sig till så unga flickor är i sig talande. Dvs, även om hon nu varit precis 15, så hade det ändå varit anmärkningsvärt, om än lagligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in