Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Jag kom av en slump att stöta på en annan dam som bidragit till att sätta Arboga på kartan: Christine Schürrer.
Jag är inte särskilt väl påläst om henne, men noterar:
Hon är en hal djävul. Hon mördade kallblodigt två, men avslutade inte "jobbet" och lämnade ett svårt skadat vittne. Johan Fahlander var åklagare. "Åklagaren och polisen har ljugit och förtalat mig" sade hon bl.a.
Låter detta bekant?
Är det en tröst att Johan Fahlander har erfarenhet av att hantera den här typen av personer?
–
Citat:
Ursprungligen postat av
letsdoit
Ja, men det här fallet skiljer sig markant från CS-fallet. - CS var en mycket ensam, lästrött, jointande och pillerknaprande kvinna, helt i avsaknad av ett inflytelserikt nätverk, eller personer beredda att i eget intresse rentvå henne. Inte ens hennes egen mor ställde upp och försvarade sin problemdotter.
Har inte JF:s talanger satts på prov tidigare så kommer de att göra det: JM-fallet kommer att visa vad han går för.
Skillnader och likheter
Visst går det att hitta massor med skillander om man jämför fallen.
Det som jag tyckte gjorde jämförelsen intressant var
vilken typ av personer som kan tänkas begå sådana här brott. Vad är det dom saknar, som de flesta har? Vad är det för fel på dom?
Christine Schürrer går hem till en kvinna med två små barn. Med hammare försöker hon slå hon ihjäl mamman och slår ihjäl två små barn. Min minnesbild av själva brottet är fortfarande tydlig därför att det visar på ett agerande som är så fruktansvärt brutalt och omänskligt att det är omöjligt att förstå. Brottet var uppenbart planerat under en tid, så det går inte att skylla på en ingivelse eller plötsligt uppkommen svårkontrollerad ilska eller tillfällig sinnesförvirring.
JM planerar under ganska lång tid hur hon ska lura IF på 2,5 miljoner. I förberedelserna ingår giftermål och att teckna en livförsäkring. JM gör ett första försök i februari 2015, som misslyckas. Vid nästa försök i augusti 2015, så dör Aki och det är bara för JM att kvittera ut livförsäkringsbeloppet. Tror hon. Hur ska man kunna förstå en person som under ett drygt halvår planerar att ta livet av sin make, tillika far till två gemensamma små barn, totalt cyniskt och utgående från främst pengar som motiv, även om vi också fått veta att dom bråkat mycket.
Hur planeringen var inför mord och mordförsök på föräldrar vet vi mindre om. Föräldrarnas likvida situation, flyktingsexet och IFs avslag på JMs begäran om utbetalningen av de 2,5 miljonerna, kan ha påverkat JMs relation till föräldrarna och även hennes syn på dom. Mycket hände den närmaste tiden före mordet och mordförsöket. Det hon är misstänkt för, att antingen själv ha deltagit i mord och mordförsök, eller att ha fått MR att mörda och försöka mörda "för hennes skull" framstår ändå som så cyniskt och bestialiskt att det är svårt att förstå hur någon människa kan agera så.
En viktig skillnad är den betydelse som pengar har som motiv i JMs fall. En stor andel av seriemördare har pengar som motiv. Även om sådana människor finns, så är dom lyckligtvis få.
Visst finns den här typen av brutalitet även i andra fall. Ett par exempel som slår mig är Juha Valjakkala (som senare bytt namn ett par gånger) och Manson med kumpaner, som bl.a. slaktade ST (på LKVNs avatar emellanåt). Mansons slakt var ju ett misstag kan man säga, eftersom dom slaktade fel personer.
Hur kunde Anki överleva?
Det som ser ut som ett "effektivt dödande" upphörde innan Anki var död. Vad hände? Extrem tur att Ankis skador var svåra, men inte dödande? Översköljdes de två mördarna (om de var två) med blod och påverkades av detta, trots den kallblodighet som planering, förberedelser och mordet på Göran visar prov på?
letsdoit:
Jag kan bara instämma i vad du skriver om Johan Fahlander: Hans talanger kommer att sättas på prov.
Hur mycket beror naturligtvis i hög grad på vad exakt dom har. Lite bevis utöver den långa raden av indicier, tillsammans med motiv och tillfälle kan nog vara bra att ha...
–