2016-12-14, 23:32
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Ta och läs om inlägget och pröva på nytt. Tips på hur du inte skall tänka; på mig, endast på mig
och vad jag tror eller tänker "privat". Det är liksom inte min jargong aldrig varit utan här med mig
talar vi på högre nivå. Intressantare nivå. Juridiskt t ex så frågan jag svärtat åt dig är en sak för
åklagaren att inte bara kunna svara på utan även bevisa utom rimligt tvivel och för JM,s advokat
gäller det motsatta bevisa att det finns rimligt tvivel att hon inte direkt eller indirekt framkallat
att MR skall mörda jm,s föräldrar.

Skärp dig letsdoit, bättre kan du än att bara hålla på med känsloyttringar och tillika tro att jag
även vill så. Kort och gott anstiftan är svår, om det nu blir där vi landar, lev med det och ta
en debatt om det istället för om min "privata" åsikt.

Seså, läs om !
Ja, anstiftan är svår att bevisa, men ditt exempel var inget vidare - och ej heller din slutledningsförmåga:
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN alias Einstein
Men säg då att MR skulle erkänna, viss bevisning hittas, så kan ju faktiskt JM likaså börja tala. Bortförklara bevisningen med att hon ville aldrig att han skulle mörda bara skrämma föräldrarna pga "att dom behandlade henne som fallskit i jämförelse mot systern". Kan du inte då ibevisa fullt ut
t ex pga av kommunikationssvårigheterna påvisa att hon menade just döda så fälls hon istället för "misshandel" och MR för mord.
Citera
2016-12-14, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, anstiftan är svår att bevisa, men ditt exempel var inget vidare - och ej heller din slutledningsförmåga:
Tyckte någon bad dig att skärpa sig och nivån blev lägre?

Vankas en natt med huvudbry om JMs hårlängd månne apropå nivå.

Hur gick det med håret vad är din slutsats? (Gärna kort och sammanfattat)
Senast redigerad av tarnerdig 2016-12-14 kl. 23:53.
Citera
2016-12-14, 23:54
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
/.../ Anstiftan: tanken slog mig att om man inte kan visa anstiftan före, så lär man kunna påtala samförstånd efter. Hennes kontaktförsök i häktet kan tyda på att hon inte alls är bitter på sin faders baneman, nämligen. Om hon kommenterade mordet på pappan så konstigt i AB, vad kan man då inte tycka om detta? Här faller väl ett argument mot MR som ensam och självutnämnd bödel?
Ja, alla omständigheter vägs in betr. frågan om anstiftan: såväl det som hänt före som vad som utspelats efter brottet, och i förekommande fall även under brottets utförande (jmfr t.ex. med pastor F:s svar på sin mordängels sms mitt under pågående brottsraid). - Det behöver kanske också påminnas om att fri bevisprövning gäller.
Citera
2016-12-15, 00:01
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarnerdig
Tyckte någon bad dig att skärpa sig och nivån blev lägre?

Vankas en natt med huvudbry om JMs hårlängd månne apropå nivå.

Hur gick det med håret vad är din slutsats? (Gärna kort och sammanfattat)
Tror hon klippte bort något som kan appliceras på AP:s drunkning (dock inte tiden för drunkningen, utan ett preparat hon tidigare själv använt och som i betydligt större dos använts för att få AP att slockna).
Citera
2016-12-15, 00:14
Bannlyst
Citat:

Du läste om inlägget i nästan en timme. Mycket fastnade definitivt inte men en sak fångade
du i alla fall upp. Anstiftan är svår att bevisa. En minimal uppryckning, inte destomer tyvärr.

Oh nej exemplet är absolut inte kasst. Som det hänt att gärningsman hamnar på det
"grova brottet" då han utfört gärningen fysiskt medans anstiftaren däremot hamnar på lägre
brottsrubricering för att det inte juridiskt går att bevisa utom rimlig tvivel vad anstiftaren
egentligen menade. "Psykiska brott" är ett fanstyg, speciellt anstiftan. Extra svårt blir det
givetvis här då språkbarriären ställer till problem.

Men nu tror jag inte heller riktigt här att man kommunicerat och planlagt mordet via
sms, Facebook eller andra sociala nätverk vidare mycket utan har en anstiftan skett
här har den gått till på andra vägar, i hemmet "live" alltså därmed mindre tekniska bevis.

Men kvar står ändock frågan, hur dom kommunicerat "live", ? Det går inte bara för MR,
om han skulle erkänna, att dra hjärntvättar kortet allt för lätt, speciellt inte det muntliga
hjärntvättarkortet. Kan kanske pekbok komma att ha en betydande roll här
innan detta är färdigt, -"det var så hon fick mig att förstå vad som skulle göras,
säger MR, via tvillingarnas pekbok alltså."

Lycka till Wenna och Fahlander om ni inte har en hel jävla drös med bevisning, vilket
jag absolut inte tror ni har. Så nej,detta behöver inte alls bli lätt....
Senast redigerad av LKVN 2016-12-15 kl. 00:22.
Citera
2016-12-15, 08:18
Medlem
Citat:
Intressant. Jag har tänkt mycket på "nivån" av anstiftan. Kanske en språkförbittring.

Anstiftan till misshandel är kanske rätt rubricering?

Upprepar två förslag som tangerar just språkförbistringen, samt visar
hur svårt det möjligen kan bli med fällande dom för anstiftan.

(FB) Arboga: Misstänkt mord på Göran Möller, 2016-08-03
Citera
2016-12-15, 08:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Upprepar två förslag som tangerar just språkförbistringen, samt visar
hur svårt det möjligen kan bli med fällande dom för anstiftan.

(FB) Arboga: Misstänkt mord på Göran Möller, 2016-08-03

Ett lika troligt scenario. Hoppas det finns sms mm. så vi får veta för brottsoffrens skull. Så även JMs barn som berövats sin mamma.
I sämsta fall målas en svarta änka ut av media och IF för att tjäna pengar till bekostnad av barnens rätt till en förälder. Det är inte bara grymt och omänskligt.

Yppandeförbudet bakbinder och låter en häxprocess pågå obesvarad. Rättssäkert?

JM kommer säkert dömas för brott men fan det kan vara fråga om relativt liten inblandning och bötesbelopp.
Senast redigerad av tarnerdig 2016-12-15 kl. 09:04.
Citera
2016-12-15, 09:17
Bannlyst
Citat:
Ett lika troligt scenario. Hoppas det finns sms mm. så vi får veta för brottsoffrens skull. Så även JMs barn som berövats sin mamma.
I sämsta fall målas en svarta änka ut av media och IF för att tjäna pengar till bekostnad av barnens rätt till en förälder. Det är inte bara grymt och omänskligt.

Yppandeförbudet bakbinder och låter en häxprocess pågå obesvarad. Rättssäkert?

JM kommer säkert dömas för brott men fan det kan vara fråga om relativt liten inblandning och bötesbelopp.

Var det möjligt kan finnas "sms" är när JM for till Thailand och MR befann sig på hemmaplan
efter att dom släpptes vid första anhållan. Men åter och igen en flytande kommunikation
varken i text eller dialogform dessa emellan borde inte direkt gå att finna. Utöver det hindret
när JM befann sig i Thailand visste hon och MR att dom fortfarande var "intressanta/misstänkta"
för mord och mordförsök vilket säkert gjort dem uppmärksamma. Span sattes på dessa,
Expressens reportrar låg i buskarna och fotograferade JM och pumpade reportage och bilder
från "semestern" tillika som dom skrev att paret fortfarande var misstänkta. "Poliskällor"
uttalade sig i media och gav insiderinformation från utredningen likaså vrålade IF konstant
i media.

Risken att man då samtalar, sms,ar och pratar om "vad man gjort tillsammans" borde inte
vara hög, JM och MR satt ju på första parkett och kunde läsa om allt eftersom restriktioner
naturligtvis inte finns ute i det fria så nog visste paret vad som gällde alltid.....

Skall sannerligen bli intressant att se vad åk lyckas skrapa ihop gällande henne, för
det kan vi tydligt och klart se man slänger i blindo ut brottsrubricerinar på henne.
Klarar åklagarna ens hålla räkningen längre ?
Citera
2016-12-15, 11:55
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag kom av en slump att stöta på en annan dam som bidragit till att sätta Arboga på kartan: Christine Schürrer.

Jag är inte särskilt väl påläst om henne, men noterar:

Hon är en hal djävul. Hon mördade kallblodigt två, men avslutade inte "jobbet" och lämnade ett svårt skadat vittne. Johan Fahlander var åklagare. "Åklagaren och polisen har ljugit och förtalat mig" sade hon bl.a.

Låter detta bekant?

Är det en tröst att Johan Fahlander har erfarenhet av att hantera den här typen av personer?

Citat:
Ja, men det här fallet skiljer sig markant från CS-fallet. - CS var en mycket ensam, lästrött, jointande och pillerknaprande kvinna, helt i avsaknad av ett inflytelserikt nätverk, eller personer beredda att i eget intresse rentvå henne. Inte ens hennes egen mor ställde upp och försvarade sin problemdotter.

Har inte JF:s talanger satts på prov tidigare så kommer de att göra det: JM-fallet kommer att visa vad han går för.

Skillnader och likheter
Visst går det att hitta massor med skillander om man jämför fallen.
Det som jag tyckte gjorde jämförelsen intressant var vilken typ av personer som kan tänkas begå sådana här brott. Vad är det dom saknar, som de flesta har? Vad är det för fel på dom?

Christine Schürrer går hem till en kvinna med två små barn. Med hammare försöker hon slå hon ihjäl mamman och slår ihjäl två små barn. Min minnesbild av själva brottet är fortfarande tydlig därför att det visar på ett agerande som är så fruktansvärt brutalt och omänskligt att det är omöjligt att förstå. Brottet var uppenbart planerat under en tid, så det går inte att skylla på en ingivelse eller plötsligt uppkommen svårkontrollerad ilska eller tillfällig sinnesförvirring.

JM planerar under ganska lång tid hur hon ska lura IF på 2,5 miljoner. I förberedelserna ingår giftermål och att teckna en livförsäkring. JM gör ett första försök i februari 2015, som misslyckas. Vid nästa försök i augusti 2015, så dör Aki och det är bara för JM att kvittera ut livförsäkringsbeloppet. Tror hon. Hur ska man kunna förstå en person som under ett drygt halvår planerar att ta livet av sin make, tillika far till två gemensamma små barn, totalt cyniskt och utgående från främst pengar som motiv, även om vi också fått veta att dom bråkat mycket.
Hur planeringen var inför mord och mordförsök på föräldrar vet vi mindre om. Föräldrarnas likvida situation, flyktingsexet och IFs avslag på JMs begäran om utbetalningen av de 2,5 miljonerna, kan ha påverkat JMs relation till föräldrarna och även hennes syn på dom. Mycket hände den närmaste tiden före mordet och mordförsöket. Det hon är misstänkt för, att antingen själv ha deltagit i mord och mordförsök, eller att ha fått MR att mörda och försöka mörda "för hennes skull" framstår ändå som så cyniskt och bestialiskt att det är svårt att förstå hur någon människa kan agera så.

En viktig skillnad är den betydelse som pengar har som motiv i JMs fall. En stor andel av seriemördare har pengar som motiv. Även om sådana människor finns, så är dom lyckligtvis få.

Visst finns den här typen av brutalitet även i andra fall. Ett par exempel som slår mig är Juha Valjakkala (som senare bytt namn ett par gånger) och Manson med kumpaner, som bl.a. slaktade ST (på LKVNs avatar emellanåt). Mansons slakt var ju ett misstag kan man säga, eftersom dom slaktade fel personer.

Hur kunde Anki överleva?
Det som ser ut som ett "effektivt dödande" upphörde innan Anki var död. Vad hände? Extrem tur att Ankis skador var svåra, men inte dödande? Översköljdes de två mördarna (om de var två) med blod och påverkades av detta, trots den kallblodighet som planering, förberedelser och mordet på Göran visar prov på?

letsdoit:
Jag kan bara instämma i vad du skriver om Johan Fahlander: Hans talanger kommer att sättas på prov.
Hur mycket beror naturligtvis i hög grad på vad exakt dom har. Lite bevis utöver den långa raden av indicier, tillsammans med motiv och tillfälle kan nog vara bra att ha...

Citera
2016-12-15, 12:26
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Stroke, amygdala, empati och språk
Jag är vare sig hjärnkirurg eller psykiatriker. Jag tycker ändå att centrala nervsystemet och då speciellt hjärnan är intressant. Amygdala i hjärnan har betydelse för empati och uppvisar mindre aktivitet hos psykopater.
När det gäller språk är det känt att det är olika delar av hjärnan som gör huvuddelen av jobbet beroende på om vi lär oss första språket som små eller ytterligare språk senare.
Jag har dock också intrycket att flera olika delar av hjärnan är involverad i vår hantering av språkets olika delar, som tala, läsa, lyssna och tänka.

Hypotes om stroke
Är det möjligt att en stroke kan påverka förmåga till empati och förmåga att använda ett andra språk som engelska? I så fall skulle ju stroken som JM drabbades av för ca tre år sedan kunna förklara en del av det till synes oförklarliga som hänt de senaste åren.
Kan det ha varit en stroke som öppnade den väg som gjorde JM till seriemördare (val av ord beroende på val av definition)? Bara som ett exempel på vad som tycks ha varit ett antal handlingar som är svåra att förklara. Om det finns en sådan förklaring, ska man då väga in den i skuldfrågan? I så fall hur?

Stroken i §7 och stroken i media
Jag vet inte varför, men uppgifterna om stroken verkar vara strukna i min kopia av §7.
Aftonbladet skriver detta:
"För cirka tre år sedan drabbades hon av en stroke, enligt Frivårdens utredning. Hon hamnade på sjukhus och efter stroken har 41-åringen fått problem att minnas saker. Dessutom har hon tappat sina kunskaper i engelska och blivit mycket svag i vänster arm."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article23760881.ab

Jag försökte gräva lite runt hypotesen, men hittade inget entydigt, utöver amygdalas betydelse för empati. Skiktröntgen på huvudet?
Lite fler länkar:

Blame the Amygdala – Dissecting Empathy
https://www.psychologytoday.com/blog/blame-the-amygdala/201309/dissecting-empathy

Om amygdalas bristande aktivitet hos psykopater
http://brain.oxfordjournals.org/content/brain/136/8/2550.full.pdf

Brain Mechanisms in Early Language Acquisition
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2947444/

Second-language learning and changes in the brain
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2600795/

Words and the Brain
https://www.pinterest.se/pin/554646510332346085/

Skillnader mellan olika språk
https://blogs.scientificamerican.com/frontiers-for-young-minds/language-what-your-brain-remembers-even-if-you-forget/

Rätta mig om jag har fel, men nu finns det alltså ingen fastslagen diagnos att JM drabbats av en stroke utan att man inte kunde utesluta stroke tack vare / på grund av de symptom hon själv påvisade /uppvisade i sin muntliga anamnes
Citera
2016-12-15, 12:45
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Rätta mig om jag har fel, men nu finns det alltså ingen fastslagen diagnos att JM drabbats av en stroke utan att man inte kunde utesluta stroke tack vare / på grund av de symptom hon själv påvisade /uppvisade i sin muntliga anamnes

Om det finns en diagnos eller inte vet vi inte. Det är hennes egen uppgift, som enligt media finns i §7-utredningen. Om någon med tillgång till journaler vill (och får...) kontrollera uppgiften så går det ju.
För mig låter det inte som en sådan diagnos som man ställer på egen hand utan att uppsöka läkare.

Å ena sidan kan man ju säga att vi inte borde lita på vad JM säger, å andra sidan kan man ju undra vad syftet kan vara med en sådan lögn, om det är en lögn.

Någon slags "ursäkt"?
"– Jag har fel på huvudet och därför gör jag konstiga saker."

I inlägget som du kommenterar utgick jag från att uppgiften var korrekt. Om den är riktig så kan man fundera över konsekvenser. Om hon bara hittat på, så faller naturligtvis det resonemanget.

Senast redigerad av lasternassumma 2016-12-15 kl. 12:56.
Citera
2016-12-15, 14:42
Medlem
Citat:
Om det finns en diagnos eller inte vet vi inte. Det är hennes egen uppgift, som enligt media finns i §7-utredningen. Om någon med tillgång till journaler vill (och får...) kontrollera uppgiften så går det ju.
För mig låter det inte som en sådan diagnos som man ställer på egen hand utan att uppsöka läkare.

Å ena sidan kan man ju säga att vi inte borde lita på vad JM säger, å andra sidan kan man ju undra vad syftet kan vara med en sådan lögn, om det är en lögn.

Någon slags "ursäkt"?
"– Jag har fel på huvudet och därför gör jag konstiga saker."

I inlägget som du kommenterar utgick jag från att uppgiften var korrekt. Om den är riktig så kan man fundera över konsekvenser. Om hon bara hittat på, så faller naturligtvis det resonemanget.

Det är inte i p 7:an vi fått informationen utan från frivårdens person utredning. Om det står något i p 7:an så är det sekretess och överstruket med svart penna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in