2016-12-15, 10:11
Medlem
Arbetarbroders avatar
Vid Aleppos befrielse häromdagen så kollade jag var CNN/BBC hade att säga, och det var katastrof-nyheter för dem.
BBC
CNN
Al-Jazeeral
Dagens Nyheter
SVT

All MSM i väst hade samma budskap: Syriens armé slaktade befolkningen i Östra Aleppo, 82 personer rapporterades ha dödats och den som ska vara källan till detta är "Rupert Colville" - nån FN-snubbe.
Sedan använder man 5 olika vad jag hittat, personer som säger "Good-bye from Aleppo" i sin propaganda-style.

Detta körde ALLA stora Nyhetsbolag i Europa/USA vad såg nu under Aleppo Victory..

Jag försöker undvika MSM i väst just pga. det är 100% kontrollerad NATO-Propaganda och inte några nyheter.

Frågeställning:
Vad anser ni om Massmedias bevakning av Syrien? Inte bara Aleppo Victory nu utan överlag?
Citera
2016-12-15, 10:16
Medlem
Tja man får intrycket av att media generellt är proislamister.
Citera
2016-12-15, 10:22
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Samma intryck som jag får.
Minst sagt sjuka tider, för att inte få Pro-Jihadistiska nyheter behöver man undvika nyheter från Europa/USA och ryska/arabiska nyhetskällor är att föredra.
Just detta sättet, hur nyheterna från Aleppo spred sig och beskrevs som en "mörk dag för Mänskligheten" visade tydligt på det en av de poänger upphovsmännen bakom (((echo))) hade som poäng, hur nyheter sprider sig som eko mellan olika Mediahus.

Så är det onekligen.
Citera
2016-12-15, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen

Hur då? menar du att att Assad är islamist, eller att rebellerna är islamister och att media ska ta ställning för den ena eller andra formen av islam eller oljeutvinning?

För min del tycker jag att det är rimligt att tänka sig att om FN ger en beskrivning så återges den i medier runt om i världen. Det är rimligt att anse att det är intressant att rapportera vad FN anser.

För folk i lilla Sverige är det särskilt intressant att få veta om stormakterna respekterar krigets lagar och folkrättsliga principer.
Bombningarna i Syren är en mänsklig katastrof som driver folk på flykt. Det är ungefär som om hela Mälardalens befolkning skulle tvingas fly till Norge och Finland. Klart att FNs beskrivning av ett sådant bombande skulle återges i medier i andra länder och klart att medier skulle intervjua Stockholmare.
Citera
2016-12-15, 11:07
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exponerad
Hur då? menar du att att Assad är islamist, eller att rebellerna är islamister och att media ska ta ställning för den ena eller andra formen av islam eller oljeutvinning?

https://twitter.com/RColville

De stödjer ju hela tiden Jihadisterna, när Aleppo befriades så beskrevs det som en som en slakt av oskyldiga i Aleppo. Annan media, utanför NATO-sfären, såg det som Aleppos befrielse efter 4 år av ockupation av delar av storstaden Aleppo.

Citat:
För min del tycker jag att det är rimligt att tänka sig att om FN ger en beskrivning så återges den i medier runt om i världen. Det är rimligt att anse att det är intressant att rapportera vad FN anser.
Fast jag tror den där FN-snubben antingen inte ens sagt det, eller bluffat.
Hittade hans twitter: https://twitter.com/RColville

Citat:
För folk i lilla Sverige är det särskilt intressant att få veta om stormakterna respekterar krigets lagar och folkrättsliga principer.
Bombningarna i Syren är en mänsklig katastrof som driver folk på flykt. Det är ungefär som om hela Mälardalens befolkning skulle tvingas fly till Norge och Finland. Klart att FNs beskrivning av ett sådant bombande skulle återges i medier i andra länder och klart att medier skulle intervjua Stockholmare.
Jag tror du har fel, svenskar är har ofta förvånansvärt stort intresse för just sådant. Jag har fått höra att vi varit kända för det otroligt många gånger iallafall.

Aleppo har befriats från al-Qaeda som hållit delar av Östra Aleppo under belägring sedan 2012. En stor och viktig händelse men Media i Väst beskriver det som värsta som hänt sen...fan vet vad.

Jag håller med dig om det fungerade i praktiken, men MSM verkar ha valt nån en extremt vinklad version.
21Wire visar från UN Press Conference om Syrien ang. Propagandakriget i MSM om vad som sker i Syrien:
http://21stcenturywire.com/2016/12/12/aleppo-truth-incredible-press-conference-at-the-united-nations/
Läsvärd/sevärd!
Senast redigerad av Siegfrid 2016-12-15 kl. 15:30. Anledning: Fixade quote
Citera
2016-12-15, 11:33
Medlem
Citat:

Läs vad arbetarbroder har skrivit så behöver jag inte upprepa det. Journalister i Sverige är politiskt till vänster och både MP och VPK har en fascination för islam.
Citera
2016-12-15, 11:52
Medlem
[quote=Arbetarbroder|59307238]
Citat:

https://twitter.com/RColville

De stödjer ju hela tiden Jihadisterna, när Aleppo befriades så beskrevs det som en som en slakt av oskyldiga i Aleppo. Annan media, utanför NATO-sfären, såg det som Aleppos befrielse efter 4 år av ockupation av delar av storstaden Aleppo.

Fast jag tror den där FN-snubben antingen inte ens sagt det, eller bluffat.
Hittade hans twitter: https://twitter.com/RColville

Jag tror du har fel, svenskar är har ofta förvånansvärt stort intresse för just sådant. Jag har fått höra att vi varit kända för det otroligt många gånger iallafall.

Aleppo har befriats från al-Qaeda som hållit delar av Östra Aleppo under belägring sedan 2012. En stor och viktig händelse men Media i Väst beskriver det som värsta som hänt sen...fan vet vad.

Jag håller med dig om det fungerade i praktiken, men MSM verkar ha valt nån en extremt vinklad version.
21Wire visar från UN Press Conference om Syrien ang. Propagandakriget i MSM om vad som sker i Syrien:
http://21stcenturywire.com/2016/12/12/aleppo-truth-incredible-press-conference-at-the-united-nations/
Läsvärd/sevärd!

I vart fall så finns det andra i FN som säger ungefär det samma om den humanitära frågan i Aleppo
http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=55802#.WFJy1FyhPbU

I pressmeddelandet uppmanas journalister att kontakta just Rupert Colville.
Så det finns en del som tyder på att han sagt vad han påstås ha sagt.

http://www.ohchr.org/EN/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?NewsID=21035&LangID=E

Men det är klart att FN har en tydlig vinkel när det gäller bevakningen av vad som sker i Syrien, särskilt den avdelning inom FN som ska bevaka mänskliga rättigheter.Där funderar man nog inte så mycket på behovet av att säkra energitillgångar utan mer på om människor drabbas av krigsbrott eller andra brott mot mänskliga rättigheter.
Senast redigerad av exponerad 2016-12-15 kl. 11:54. Anledning: länk tillagd
Citera
2016-12-15, 12:01
Medlem
Arbetarbroders avatar
[quote=exponerad|59307554]
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder

I vart fall så finns det andra i FN som säger ungefär det samma om den humanitära frågan i Aleppo
http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=55802#.WFJy1FyhPbU

I pressmeddelandet uppmanas journalister att kontakta just Rupert Colville.
Så det finns en del som tyder på att han sagt vad han påstås ha sagt.

http://www.ohchr.org/EN/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?NewsID=21035&LangID=E

Men det är klart att FN har en tydlig vinkel när det gäller bevakningen av vad som sker i Syrien, särskilt den avdelning inom FN som ska bevaka mänskliga rättigheter.Där funderar man nog inte så mycket på behovet av att säkra energitillgångar utan mer på om människor drabbas av krigsbrott eller andra brott mot mänskliga rättigheter.

Ja de lyckas inte fylla den rollen. Och som enda källa till de som kablas ut över Västvärlden så behöver denna Rupert Collvine vara väldigt pålitlig.
Sen det du säger om krigsbrott etc - Spot On!

I praktiken har vi:
En miljonstad som delvis varit ockuperad av Jihadister/al-Qaeda sedan 2012 där armén slutligen lyckats befria staden.

Att man kan vända o vrida på de så pass mycket man gjort i Väst är faktiskt helt makalöst.
Citera
2016-12-15, 12:51
Medlem
[quote=Arbetarbroder|59307616]
Citat:

Ja de lyckas inte fylla den rollen. Och som enda källa till de som kablas ut över Västvärlden så behöver denna Rupert Collvine vara väldigt pålitlig.
Sen det du säger om krigsbrott etc - Spot On!

I praktiken har vi:
En miljonstad som delvis varit ockuperad av Jihadister/al-Qaeda sedan 2012 där armén slutligen lyckats befria staden.

Att man kan vända o vrida på de så pass mycket man gjort i Väst är faktiskt helt makalöst.

Ska man vara riktigt cynisk så har väl Assad-regimen lyckats befria Aleppo från dess befolkning. Assad är en diktator som många grupper gjorde uppror mot.
Energipolitiska intressen valde sedan att stötta den ene eller andre. Kampen om oljan i Mellanöstern har pågått i 100 år. Propagandan kring den kampen likaså.
Första världskriget innehöll en kamp om kolonierna där. Andra världskriget födde de nya nationalstaterna och deras spikraka gränser som ett led i uppdelningen av oljan. Naturligtvis skrev segrarna villkoren.
Andra världskriget gav oss också FN och de överenskommelser som skulle hålla tillbaka väpnade konflikter.
Nu pågår naturligtvis också en kamp om oljefördelningen och ett propagandakrig mellan USA och Ryssland. Jag utgår från att det vrids och vänds lika mycket på båda sidor.

Däremot är det väl helt klart att vanligt folk i Aleppo bombats och drivits på flykt.

Det jag saknar i rapporteringen om inbördeskriget i Syrien är det större historiska perspektiven. I samhällsutbildningen kan man, om man har tur och engagerade lärare, få se den här dokumentärserien
http://www.filmochskola.se/Filmer/K/Kampen-om-oljan---100-ar-i-mellanostern---Avsnitt-1/

När man ser bakåt kan man möjligen dra slutsatser om framtiden. Det skulle vara en intressant läsning att följa hur Exxon och Putin förhandlat och kommer att förhandla om hur de ska dela oljeresurserna. I det stora perspektivet hänger Slite på Gotland ihop med oljefälten i Syrien och Irak.

En pipeline går åt båda hållen. Säkras oljan i Syrien och pipelines genom landet till Bulgarien och Grekland så minskar intresset hos EU att bygga ännu en pipeline utanför Ukraina och Georgien.

En lång intervju med Carl Bildt om oljeindustrin och dess strategiska betydelse vore läsvärd, liksom en kritisk analys av vad Bildt säger i en sådan intervju. Bildt har som få en gedigen kunskap om oljan och samtidigt egna intressen av pengar och att skriva sin egen historia om sin tid som utrikesminister.

Alltså mer om Syrien, Mellanöstern och oljekriget i ett historiskt perspektiv. Men därmed inte sagt att jag vill ha mindre om övergreppen mot människorna. Människoliv är trots allt viktigare än bilkörning och flygresor.
Citera
2016-12-15, 13:12
Medlem
Arbetarbroders avatar
PressTV har ett mycket bra inlägg om Media i Väst:
http://presstv.ir/Detail/2016/12/14/497833/Syria-Aleppo-Daesh-Russia-US-Britain-FranceAleppoVictory

"Han egna befolkning" är en sanning med modifikation, men visst finns det även riktiga Syrier men de flesta kommer utifrån, och civilbefolkningen festade på gatorna efter befrielsen, de som försökt lämna Östra Aleppo genom de korridorer ut som man skapat innan sista delen av Östra Aleppo nu äntligen föll.

Att Assad bombar sin egen befolkning för han är psycho som massmedia målar upp är rena lögner. Några större demonstrationer i Syrien förekom aldrig, även om media körde på det ett bra tag.

Fan, jag ska starta en tråd med diskussion "Syrien, anledning och orsaker" typ, med bara rena anledningar till kriget kan diskuteras, märkt att de är väldigt spritt, och många olika teorier med två stora pooler, NATO vs Sanningen om jag får va lite objektiv i beskrivningen.

Southfront.org har dagliga, mycket bra rapporter om kriget i Syrien,
Exempel Southfront: Aleppo Liberated - Know What? dock korta och inte med det vidare begreppet som du eftersöker och som jag också gärna hade velat ha.
Tror de uteblir för alla NATO:s Krigslögner går sönder utan alla konstanta dimridåer.
Möjligen The Debate Press TV då, värt att ge en chans iallafall.
Exempel: The Debate - Aleppo Victory som har just denna trådens ämne i diskussionen denna gången
Citera
2016-12-15, 13:43
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Frågeställning:
Vad anser ni om Massmedias bevakning av Syrien? Inte bara Aleppo Victory nu utan överlag?

De verkar anse att befrielsen av Aleppo från mordiska rebeller är något negativt.

Istället för att rapportera om jublet när armén slängde ut de mordiska, religiöst galna
terroristerna från staden, skriver de hur hemskt det är att "regimen" nu har "total kontroll".

Exemplet är från New York Times men kunde lika gärna varit vilken svensk skittidning
som helst.

Snacka om att förvränga verkligheten.
Citera
2016-12-15, 13:43
Medlem
Citat:
PressTV har ett mycket bra inlägg om Media i Väst:
http://presstv.ir/Detail/2016/12/14/497833/Syria-Aleppo-Daesh-Russia-US-Britain-FranceAleppoVictory

"Han egna befolkning" är en sanning med modifikation, men visst finns det även riktiga Syrier men de flesta kommer utifrån, och civilbefolkningen festade på gatorna efter befrielsen, de som försökt lämna Östra Aleppo genom de korridorer ut som man skapat innan sista delen av Östra Aleppo nu äntligen föll.

Att Assad bombar sin egen befolkning för han är psycho som massmedia målar upp är rena lögner. Några större demonstrationer i Syrien förekom aldrig, även om media körde på det ett bra tag.

Fan, jag ska starta en tråd med diskussion "Syrien, anledning och orsaker" typ, med bara rena anledningar till kriget kan diskuteras, märkt att de är väldigt spritt, och många olika teorier med två stora pooler, NATO vs Sanningen om jag får va lite objektiv i beskrivningen.

Southfront.org har dagliga, mycket bra rapporter om kriget i Syrien,
Exempel Southfront: Aleppo Liberated - Know What? dock korta och inte med det vidare begreppet som du eftersöker och som jag också gärna hade velat ha.
Tror de uteblir för alla NATO:s Krigslögner går sönder utan alla konstanta dimridåer.
Möjligen The Debate Press TV då, värt att ge en chans iallafall.
Exempel: The Debate - Aleppo Victory som har just denna trådens ämne i diskussionen denna gången

Ja krigspropaganda drivs också från Irans sida. De vill naturligtvis ha en oljeledning från Iran via Syrien till Grekland. och har satsat på att Assad kan ge dem den stabilitet som behövs.
Jag skulle vilja se svensk media rita en karta över större pipelines, befintliga och tänkta och i det perspektivet skaffa analyser av kriget i Syrien och hur världens stormakter delar upp världen i intressesfärer.

Här är en gammal artikel om frågan
http://www.svd.se/gasen-styr-aktorer-i-syrien/om/varlden
Det behövs nyare och färskare genomgångar och fler analyser
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in