2016-12-14, 11:16
Medlem
Är det nyspråk, likt ”nyanländ” och ”mångfald”?
Får man ifrågasätta/problematisera ”värdegrunden”?

Måste man "följa värdegrunden"?

Är värdegrunden egentligen en finare omskrivning för åsiktsdiktatur/obligatoriska åsikter?

Är man nazistrasistsexist om man inte följer ”värdegrunden”?

..följaktligen; måste man vara av en viss politisk åsikt i landet Sverige?
Senast redigerad av chicksdigit 2016-12-14 kl. 11:25.
Citera
2016-12-14, 11:27
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chicksdigit

Är värdegrunden egentligen en finare omskrivning för åsiktsdiktatur/obligatoriska åsikter?

Det blir mer och mer och mer 1984...

Det är ett utryck som är anpassat så det återfinns i åsiktskorridoren Man kan upprepa det med en papegojas envishet och på så sätt få likes och virtuella ryggdunk på Facebook. Uttrycket kan lyftas in i debatter på normnivå och få retarderade människor nicka förnuftigt och förnumstigt.

Då ordet saknar en reell mening eller innebörd så är det likställt med det Svenska ordet lagom
som i likhet saknar värde eller referenspunkt. Alltså ett ord som betyder ingenting

Trots det så används ordet ofta och i alla möjliga sammanhang. Det beror antagligen på språket är urvattnat och de som behöver utrycka något tar till enkla ord med få bokstäver eller försöker vara PK utan veta innebörden.

Sverige behöver en Trump.
Senast redigerad av Mullret 2016-12-14 kl. 11:30.
Citera
2016-12-14, 11:28
Medlem
JehovasFittslems avatar
För det mesta tycker jag de går alldeles utmärkt att översätta "värdegrund" med "ordningsregler". Värdegrund har blivit ett populärt ord att använda när man låtsas som att det inte är chefen som bestämmer utan att man "tillsammans diskuterat fram hur man ska behandla varandra".
Citera
2016-12-14, 11:29
Medlem
antoneriks avatar
Värdegrunden är en informell pararell lagstiftning som har samma rättsliga verkan som den riktiga lagstiftningen. Man kan t.ex. förlora jobbet p.g.a. värdegrunden utan att ha något rättsligt skydd.

Innebörden av värdegrunden är idag att man ska akta sig för att belysa negativa konsekvenser av vår migrations- och integrationspolitik. Och inte peka på företeelser som kan vara utmärkande för vissa folkgrupper.
Citera
2016-12-14, 12:10
Medlem
Värdegrund är ett äldre ord än dina exempel, dock har det blivit kidnappat av de som använder uttrycken i dina exempel.
Citera
2016-12-14, 13:44
Medlem
Jag håller mig med en väsentligen socialliberal värdegrund och röstar därefter. Vilket innebär att jag inte röstar konservativt eller kommunistiskt.
En sverigedemokrat och jag har också olika värdegrunder i för mig viktiga frågor. Således röstar jag inte på SD.
Flera värdegrunder finns liksom flera moraluppfattningar. Ingen värdegrund och ingen moral är "objektivt sann". Vi har alla våra övertygelser, som emellanåt tyvärr motstrider varandra.
Men det finns endast en lag, som tur är. Rätt eller fel, sann eller falsk - oavsett vad man tycker om rikets gällande lagar, så riskerar man att bli släpad inför Pontius Pilatus och dömd till nog så kännbara straff, om man överbevisas om lagbrott.
Förvisso ingen kul ordning. Men likväl den enda möjliga.
Citera
2016-12-14, 14:41
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schwimmente
Värdegrund är ett äldre ord än dina exempel, dock har det blivit kidnappat av de som använder uttrycken i dina exempel.

Inte speciellt mycket äldre då det var först på nittiotalet som det etablerades. Ifrån dag ett så var syftet med ordet att brännmärka fel åsikter mig veterligen.
Citera
2016-12-14, 16:51
Medlem
hazzos avatar
Inte bara brännmärka, detta diffusa ord fungerar även som grund för uppsägning. Den svenska felöversättningen av FN s deklaration om allas lika värde spelar etablissemanget i händerna. Förr fick man ta till samarbetsproblem för att hitta grund för uppsägning.

Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Inte speciellt mycket äldre då det var först på nittiotalet som det etablerades. Ifrån dag ett så var syftet med ordet att brännmärka fel åsikter mig veterligen.
Citera
2016-12-14, 17:06
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chicksdigit

Åsiktskorridor är det rätta ordet. Men det kan enkelt bli åsiktsdiktatur, beteendepåverkan när man måste ha vissa åsikter för att ha ett visst jobb etc.
Förr gick det bra bara man höll käften och behandlade alla lika, ingen diskriminering etc. Men det räcker inte längre. Nu måste du indoktrineras med globalism, mångkultur och regnbågsliberalism annars anser företaget att du är ilojal.

Man kan till och med bli utsatt för försök att påverka dit privatliv, Vilken bil du kör att du handlar ekologiskt, rättvisemärkt etc. Vissa talibaner har ätit sig långt in i vissa företags ledning och försöker med diktatoriska metoder styra de anställda.
Citera
2016-12-14, 17:09
Medlem
SeverianTheLames avatar
Värdegrunden är ett meningslöst begrepp, som inte betyder något annat än lojalitet gentemot överheten.

Jämför med frikyrkor som har väldigt esoteriska och komplicerade ställningar gällande t ex treenigheten. Att alltihopa är meningslöst nonsens förhindrar inte att det ställningstagandet verkar som en lojalitetsförklarning.

Det är därför ingen kan definiera värdegrunden. Skulle det politiska establimanget i Sverige bli stalinister så skulle värdegrunden innefatta kollektivjordbruk, massvält och massmord. Eller att alla med glasögon ska slaktas på dödens fält.

Folk följer värdegrunden för att de gynnar deras karriärer. Allt annat är sekundärt.
Citera
2016-12-14, 21:25
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Jag håller mig med en väsentligen socialliberal värdegrund och röstar därefter. Vilket innebär att jag inte röstar konservativt eller kommunistiskt.
En sverigedemokrat och jag har också olika värdegrunder i för mig viktiga frågor. Således röstar jag inte på SD.
Flera värdegrunder finns liksom flera moraluppfattningar. Ingen värdegrund och ingen moral är "objektivt sann". Vi har alla våra övertygelser, som emellanåt tyvärr motstrider varandra.
Men det finns endast en lag, som tur är. Rätt eller fel, sann eller falsk - oavsett vad man tycker om rikets gällande lagar, så riskerar man att bli släpad inför Pontius Pilatus och dömd till nog så kännbara straff, om man överbevisas om lagbrott.
Förvisso ingen kul ordning. Men likväl den enda möjliga.

Nej du har fel. Det finns en formell lag som reglerar brott och straff. Men det finns också en informell lag som gör det förbjudet att tycka vissa saker om man vill ha en position inom facket, skolan, näringslivet. Det finns till och med folk som har förlorat jobbet p.g.a. det, UTAN att man avkräver straffrättsligt ansvar av arbetsgivaren. Den informella lagen kallas för värdegrund, och det är ingen statisk lag, utan den förändras över tiden.
Citera
2016-12-14, 21:36
Medlem
Samma godtycklighet återfinns i "främlingsfientlig".. som verkar förbehållet vissa specifika länder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in