2016-12-14, 12:18
Medlem
PickiPickis avatar
https://www.facebook.com/erika.abrahamsson.56?fref=nf&pnref=story Mammans Facebook!! Hur kan den vara öppen igen?
Citera
2016-12-14, 12:29
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PickiPicki
https://www.facebook.com/erika.abrahamsson.56?fref=nf&pnref=story Mammans Facebook!! Hur kan den vara öppen igen?

Kanske vill hon ha lite uppmärksamhet? Eller så stängdes den av utredningsskäl?
Citera
2016-12-14, 12:36
Medlem
PickiPickis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Kanske vill hon ha lite uppmärksamhet? Eller så stängdes den av utredningsskäl?
Ja hon kan ju inte ha öppnat den igen.. Sitter där hon sitter med fulla restriktioner..
Citera
2016-12-14, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PickiPicki

Flera av fotona på barnet är borttagna!!
Citera
2016-12-14, 19:34
Medlem
shws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om man ammar är man nästan garanterad att barnet inte får kolik. "nästan", eftersom det alltid finns barn med överkänsliga tarmar såklart. Men att få igång amningen på BB kan vara livräddande för barnet på flera sätt.

Äh, sluta hitta på. Jag lovar dig att du inte kan hitta en källa på det där. Det finns inget bevis på att kolik beror på "omogna tarmar", det är bara en teori bland många andra. Helammade barn drabbas också av kolik.
Citera
2016-12-14, 20:06
Medlem
Mamman kan inte ha blivit släppt då? Att det kanske kommit fram att pappan ensam är skyldig? Fast då borde det stå nånting i tidningen...
Citera
2016-12-14, 21:48
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
WT har ju väldigt ofta ADHD, så det är mycket troligt. En annan sak: ADHD är ofta i själva verket feldiagnostiserad FAS (Fetal Alcohol Syndrom), vilket innebär att modern druckit alkohol under graviditeten. Detta talar man dock inte om, eftersom det låter lite mindre illa att barnet har ADHD - då föräldrarna inte nödvändigtvis behöver vara ansvariga. Detta går vidare från generation till generation. Inte genom arvsmassan, utan genom det sociala arvet.

Vet inte om jag skall skratta eller gråta: för det första är WT ett amerikanskt begrepp som inte går att översätta till svenska förhållanden. För det andra, hur kan du säga att WT (som inte ens går att definiera utifrån svenska förhållanden) ofta har ADHD? Du måste vara den första i vetenskapens historia som kan förknippa en diagnos med en särskild samhällsklass (som jag ändå tolkar att du menar med WT). Och för det tredje har ADHD och FAS noll och intet med varandra att göra då det är två helt skilda diagnoser med helt olika ursprung.

Det är inte så lite av rasbiologi över hela ditt resonemang, föddes du på 1880-talet?
Citera
2016-12-14, 22:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Vet inte om jag skall skratta eller gråta: för det första är WT ett amerikanskt begrepp som inte går att översätta till svenska förhållanden. För det andra, hur kan du säga att WT (som inte ens går att definiera utifrån svenska förhållanden) ofta har ADHD? Du måste vara den första i vetenskapens historia som kan förknippa en diagnos med en särskild samhällsklass (som jag ändå tolkar att du menar med WT). Och för det tredje har ADHD och FAS noll och intet med varandra att göra då det är två helt skilda diagnoser med helt olika ursprung.

Det är inte så lite av rasbiologi över hela ditt resonemang, föddes du på 1880-talet?

WT är egentligen ganska lättdefinierat, om man har lite blick för det där. Jag känner igen ett WT när jag ser det. Personen behöver inte alls bo i någon husvagnspark - inte i Sverige där det finns A-kassa, sjukpenning, aktivitetsersättning, sjukersättning, barnbidrag, underhållsstöd, bostadsbidrag och försörjningsstöd... Här kan de bo i en modern, rymlig hyresrätt (på landet ibland i ett gammalt hus med lågt taxeringsvärde) och vara WT ändå.

Om du jämför symptomen på FAS och ADHD, så ska du se att de har mycket gemensamt. FAS i GRAVA former innefattar då även fysiska skador och förändringar (även i ansiktet där det ju är lätt att se), men som jag skrev tidigare så kommer skadorna på hjärnan och nervsystemet vid en mycket lägre alkoholkonsumtion. Det finns alltså massor av barn som lider av sina mödrars alkohol/miss/bruk, utan att det syns i ansiktet. Och som mamman nästan alltid förtiger att hon har druckit under graviditeten (vem skulle erkänna det, utom en så grav missbrukare att det är känt för familj, vänner, grannar, soc, vårdkontakter och hela världen redan i alla fall?), så blir diagnosen ofta ADHD.
Citera
2016-12-15, 00:25
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
WT är egentligen ganska lättdefinierat, om man har lite blick för det där. Jag känner igen ett WT när jag ser det. Personen behöver inte alls bo i någon husvagnspark - inte i Sverige där det finns A-kassa, sjukpenning, aktivitetsersättning, sjukersättning, barnbidrag, underhållsstöd, bostadsbidrag och försörjningsstöd... Här kan de bo i en modern, rymlig hyresrätt (på landet ibland i ett gammalt hus med lågt taxeringsvärde) och vara WT ändå.

Om du jämför symptomen på FAS och ADHD, så ska du se att de har mycket gemensamt. FAS i GRAVA former innefattar då även fysiska skador och förändringar (även i ansiktet där det ju är lätt att se), men som jag skrev tidigare så kommer skadorna på hjärnan och nervsystemet vid en mycket lägre alkoholkonsumtion. Det finns alltså massor av barn som lider av sina mödrars alkohol/miss/bruk, utan att det syns i ansiktet. Och som mamman nästan alltid förtiger att hon har druckit under graviditeten (vem skulle erkänna det, utom en så grav missbrukare att det är känt för familj, vänner, grannar, soc, vårdkontakter och hela världen redan i alla fall?), så blir diagnosen ofta ADHD.

Fast jag antar att du inte menar alla med ADHD? Jag och min syster har det och flera i släkten därefter.
Min (vår) mamma drack inte alkohol alls och inte min mormor heller, de rökte inte ens.
Jag vet det, då hon under hela min uppväxt knappt smakat på alkohol och det var aldrig jag såg henne påverkad av något, detsamma säger min syster som är 8 år äldre, däremot tror jag att min mamma skulle ha fått diagnos Asperger om hon utretts medans hon levde?
Men självklart är ett litet foster i magen väldigt känslig för alkohol och annat som hämmar utvecklingen. Undrar om det fanns mer än alkohol med i bilden på de misstänkta? Droger eller något?
Men jag tror allt mer på ADHD med aggressionsproblematik än psykopati?
Både har dock troligen någon av dessa diagnoser? Något måste vara fel, då de verkat hålla varandra om ryggen om nu bara en var skyldig till misshandeln? Hade tjejen varit normal hade hon stoppat killens misshandel av dottern och vice vers!
Senast redigerad av rubin22 2016-12-15 kl. 00:28.
Citera
2016-12-15, 07:13
Medlem
Citat:

Problemet är att du (som vanligt) har bildat din egen fasta uppfattning och framför den som fakta. Fakta är det inte förrän det finns gott om studier som pekar i en riktning, och det finns det inte här.
WT är ett oerhört luddigt begrepp där det finns flera uppfattningar om vad det egentligen är.
Att du har din klara uppfattning om saken betyder inte att det är fakta.
Likaså är din uppfattning om FAS och ADHD helt egentillverkad, men du väljer ändå att framföra det som fakta.
Jag tror säkert att det kan vara så i vissa fall att ADHD egentligen rör sig om FAS, men långt ifrån i alla. Därför ska man akta sig för att generalisera.
Citera
2016-12-15, 09:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Problemet är att du (som vanligt) har bildat din egen fasta uppfattning och framför den som fakta. Fakta är det inte förrän det finns gott om studier som pekar i en riktning, och det finns det inte här.
WT är ett oerhört luddigt begrepp där det finns flera uppfattningar om vad det egentligen är.
Att du har din klara uppfattning om saken betyder inte att det är fakta.
Likaså är din uppfattning om FAS och ADHD helt egentillverkad, men du väljer ändå att framföra det som fakta.
Jag tror säkert att det kan vara så i vissa fall att ADHD egentligen rör sig om FAS, men långt ifrån i alla. Därför ska man akta sig för att generalisera.

Det här är faktiskt allmänt känt i den medicinska världen som sysslar med fosterskador och barnmedicin. (Sedan tvistar de lärde som alltid.) Jag upprepar att det stora problemet med att diagnosticera FAS är att, till skillnad från de flesta andra tillstånd och sjukdomar, så ljuger modern medvetet (eller har förträngt) - d.v.s. man har falska premisser när man börjar diagnosticera. (Sedan tvistar de lärde som alltid.) Men du kan läsa här t.ex.:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2938300/

Kids' Fetal Alcohol Syndrome Disorder Mistaken For ADHD, Due To Misassignment Of Mental Age

Though still high, the prevalence of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) among American kids may be overstated by confusion with fetal alcohol syndrome disorder (FASD) — a broad diagnosis describing the effects of maternal drinking during pregnancy.

Researchers at McGill University say parents and educators often confuse the symptoms of FASD with the other disorder, not realizing such kids function at a younger mental age than their peers. Jacob Burack, a professor of educational and counseling psychology there, made a study of 14 children with FASD recruited from a hospital in British Columbia.

“Because the link between fetal alcohol syndrome and ADHD is so commonly described in the literature, both parents and teachers are more likely to expect these children to have attention problems,” Burack said in a statement. “But what teachers often don’t recognize is that although the child they are dealing with is 11 years old in chronological terms, they are actually functioning at the developmental age of an eight-year old. That’s a pretty big difference.”

(Artikeln fortsätter, jag kopierade bara in början)

Sedan är detta också något som kommer med erfarenheten, om man har träffat många barnfamiljer. Man lär sig att känna igen vilka kriterier som finns hos föräldrarna, och då särskilt mödrarna (när det gäller ADHD är det vanligt att den biologiske fadern inte är särskilt involverad) som korrelerar med vilka problem och diagnoser hos barnen.

Barn med Asperger/högfungerande autism (vissa forskare skiljer på dessa två syndrom, andra säger att det är samma och att diagnosen "Asperger" kan skippas helt) har t.ex. ofta föräldrar som båda har samma diagnos, eller en förälder som har samma diagnos och en förälder som har problem av samma slag med det sociala, men som orsakas av något annat som inte behöver vara genetiskt - t.ex. en isolerad uppväxt, olämplig uppfostran, skolmobbning som ingen vuxen gjort något åt. Ensamma, utstötta människor som ses som lite udda, bildar ju ofta par med varandra - oavsett vad deras problem berodde på från början. Ofta lever hela familjen isolerat, och båda föräldrarnas ursprungsfamiljer gjorde också det.

Om jag får gissa (har inga belägg för detta ännu, men detta är också något jag tycker mig se i min erfarenhet) så kommer många av barnen till de ensaminseminerande kvinnorna också att få liknande problem. Antingen för att de ärver sin mors aspergerdiagnos, eller för att modern har andra psykiska problem som gjort att hon inte kunnat få till en relation med en man, som hon kommer att föra över till barnet. I kombination med det isolerade livet med modern, och vanligen utan syskon också. Men nu är vi OT.

När det gäller ADHD hos barnen så är det oftast precis tvärtom: mamman har inga som helst kontaktsvårigheter utan är i stället helt gränslös, har ett stort antal kompisar eller personer som hon betraktar som kompisar men som inte behöver vara bra för henne för det, hon är ute mycket, dricker och röker, har och har haft många sexuella kontakter, har ofta fått barn med både två och tre män eller ännu fler, har ingen riktig ordning på sitt liv, har ofta misslyckats i skolan och i arbetslivet, lever på bidrag eller timanställningar i kombination med bidrag, o.s.v..
Senast redigerad av Merwinna 2016-12-15 kl. 09:30.
Citera
2016-12-15, 09:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Fast jag antar att du inte menar alla med ADHD? Jag och min syster har det och flera i släkten därefter.
Min (vår) mamma drack inte alkohol alls och inte min mormor heller, de rökte inte ens.
Jag vet det, då hon under hela min uppväxt knappt smakat på alkohol och det var aldrig jag såg henne påverkad av något, detsamma säger min syster som är 8 år äldre, däremot tror jag att min mamma skulle ha fått diagnos Asperger om hon utretts medans hon levde?
Men självklart är ett litet foster i magen väldigt känslig för alkohol och annat som hämmar utvecklingen. Undrar om det fanns mer än alkohol med i bilden på de misstänkta? Droger eller något?
Men jag tror allt mer på ADHD med aggressionsproblematik än psykopati?
Både har dock troligen någon av dessa diagnoser? Något måste vara fel, då de verkat hålla varandra om ryggen om nu bara en var skyldig till misshandeln? Hade tjejen varit normal hade hon stoppat killens misshandel av dottern och vice vers!

Nej då, ADHD FINNS. Men nu har det blivit en sådan "modediagnos" att allt möjligt annat också lätt diagnosticeras som ADHD. Även sådana problem som enbart orsakas av en stökig uppväxtmiljö, och där barnen i stället skulle behöva komma till en vettig fosterfamilj som kan erbjuda struktur, regelbundna mattider, sovtider, utelek och idrott, och lugn och ro för läxläsning o.s.v.. I värsta fall sätter man barn och tonåringar som inte har syndromet, på tung medicinering...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in