2016-12-13, 18:31
Medlem
Amarantis avatar
Jag ska starta en sockerfri diet och ska inom dom närmaste dagarna inhandla en mängd livsmedel som är utan socker. Jag gick en sväng inne i matbutiken alldeles nyligen, mest bara för att spana in läget och läsa innehållsförteckningarna noggrant. Jag kom fram till detta. Allt, eller nästan allt, innehåller ju för fan socker. Korv, pålägg, kvarg, knäckebröd. Listan kan göras lång. Detta är ingen tråd där jag gnäller över varför allt innehåller socker, jag förstår varför man gör det. Jag visste ju att mycket innehåller socker och jag har aldrig fallit för "utan tillsatt socker". Men jag var fan inte medveten om att nästan allt innehåller socker.

Så vad gör jag när jag kommer hem? Jag Googlar en stund efter mat som är sockerfritt för att göra en lista så jag vet vad ska handla när dieten påbörjas men allt jag hittar efter 15 minuters Googling är massa bullshit mathemsidor med sina äckliga clickbaits "top 10 mat utan tillsatt socker". Jag hittar även en massa bloggar från folk som tror dom innehar expertis inom mat. Inte för att folk på Flashback kanske besitter på en fil dr. i mat men jag lär mig fan mer på Flashback än några tramsiga bloggar.

Önskar att ni kan tipsa mig om bra mat man kan köpa för att verkligen vara 100% sockerfri.
Citera
2016-12-13, 18:40
Medlem
Menar du verkligen allt socker? Det finns många olika typer av socker, som exempelvis sackaros, fruktos, glukos, laktos och maltos.
Citera
2016-12-13, 18:41
Medlem
Pinkamenas avatar
Köp inte halvfabrikat, det är ju de som innehåller allt socker. Köp grönsaker och kött och gör allt från grunden.
Citera
2016-12-13, 18:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Menar du verkligen allt socker? Det finns många olika typer av socker, som exempelvis sackaros, fruktos, glukos, laktos och maltos.

Ska TS verkligen vara "renlärig" så ska han/hon också utesluta alla kolhydrater.. Det blir verkligen svårt att leva på en diet utan kolhydrater. Det är till och med skadligt.

-Enbart äta proteiner? -Också skadligt, sabbar njurarna i ett längre perspektiv, i alla fall på katter.
Citera
2016-12-13, 20:32
Medlem
quts avatar
Vad är anledningen till att utesluta allt socker, jag har diabetes och jag behöver en viss del socker och kolhydrater annars stannar motorn kan jag säga. Så varför?
Citera
2016-12-13, 22:31
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ska TS verkligen vara "renlärig" så ska han/hon också utesluta alla kolhydrater.. Det blir verkligen svårt att leva på en diet utan kolhydrater. Det är till och med skadligt.

-Enbart äta proteiner? -Också skadligt, sabbar njurarna i ett längre perspektiv, i alla fall på katter.

Gäller även människor.
Citera
2016-12-13, 22:58
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amaranti
Jag ska starta en sockerfri diet ...

Som sagt, steg ett är du definierar vad du menar med socker. Räknar du t.ex fruktos som socker eller menar du enbart sackaros?

Generellt är tipset att undvika helfabrikat och i stället köpa råvaror. De flesta råvaror innehåller inte sackaros - däremot finns det gott om andra sockerarter i t.ex grönsaker och mjölk.
Citera
2016-12-13, 23:13
Moderator
Allaballawallas avatar
Matlagning och metoder --> Dieter och specialkost
/Moderator
Citera
2016-12-13, 23:21
Medlem
Amarantis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Som sagt, steg ett är du definierar vad du menar med socker. Räknar du t.ex fruktos som socker eller menar du enbart sackaros?

Generellt är tipset att undvika helfabrikat och i stället köpa råvaror. De flesta råvaror innehåller inte sackaros - däremot finns det gott om andra sockerarter i t.ex grönsaker och mjölk.
Allt som kan räknas som socker förutom det som framkommer naturligt i vissa varor. Anledningen till detta är att jag vill testa hur min kropp och själ mår efter 30 dagar utan. Det är extremt svårt när man vandrar mellan hyllorna i matvarubutikerna och ser att nästan allt har fått socker tillsatt. Man är ju van vid att plocka halv/helfabrikat ur hyllorna men i stort sett allt sånt plockas bort?

Grönsaker, råvaror check. Ingen som vet något man bara kan plocka från hyllorna och tillaga och inte innehåller någon form av socker? Alla tips är välkomna.
Citera
2016-12-13, 23:35
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amaranti
Det är extremt svårt när man vandrar mellan hyllorna i matvarubutikerna och ser att nästan allt har fått socker tillsatt.

Jag förstår inte ens i vilka hyllor du tittar. De flesta matvaror har inte tillsatt socker.

Några exempel där socker inte är tillsatt: ris, pasta, bönor, linser, frukt, grönsaker, kött, fisk, ej mörad kyckling, smör, grädde, mjöl, ost. Listan kan göras hur lång som helst.

Dessutom finns det en koppling med lågpris och tillsatt socker. Jag kan mycket väl tänka mig att någon lågpris "smörgåsskinka" har tillsatt socker men en äkta parmaskinka innehåller inte socker.
Citera
2016-12-16, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

På vilket sätt skulle en diet utan kolhydrater vara skadligt? I den mån kroppen känner ett behov av glukos kan den skapa det själv via glukoneogenes.

Men jag håller med om att hon TS vill undvika allt socker bör hen hålla sig borta ifrån kolhydrater, då dessa bryts ned till socker.
Citera
2016-12-16, 18:15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amsterdamster
På vilket sätt skulle en diet utan kolhydrater vara skadligt? I den mån kroppen känner ett behov av glukos kan den skapa det själv via glukoneogenes.

Men jag håller med om att hon TS vill undvika allt socker bör hen hålla sig borta ifrån kolhydrater, då dessa bryts ned till socker.

Allmänna råden är att man ska äta en blandad kost. Att ta bort allt med kolhydrater att göra, ska man nog inte ge sig på utan att kontakta en dietist eller läkare. Att ta bort raffinerat socker, kan man självklart göra utan att prata med någon expert.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in