2016-12-13, 20:32
Medlem
Ser ut o läcka olja från oljetråget (packningen) på min dieselbil där garantin gick ut för 4 månader sen!

Är inte helt oäven att skruva med fordon (enkla rep. och dylikt) med just packningen till tråg har jag aldrig bytt, så jag undrar om det är något tips som finns eller andra saker man ska tänka på!?

tänkte annars göra såhär:

1: Köra bilen ordentligt varm
2: bort med oljeplugg och filter för att tömma all olja
3: skruva bort tråget (sitter med tiotalet små bultar (10mm´s)
4: göra rent allt (även se hur själva läckan såg ut för att lägga packningen bättre nu)
5: Lägga dit rejält med flytande packning
6: dra dit tråget växelvis så gott det går
7: i men ny olja o på med nytt filter
8: varmköra en sväng och kontrollera

done?

Tackar för tips o annat godis (vilken flytande packning rekommenderas? köper väl på Mekonomen)
Citera
2016-12-13, 20:35
Medlem
Servals avatar
Vad är det för bil?

Många bilar kräver att du lossar motorn och lyfter/tiltar den lite.
Citera
2016-12-13, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Vad är det för bil?

Många bilar kräver att du lossar motorn och lyfter/tiltar den lite.

Ok, tror inte det behövs alls, tråget sitter helt fritt o lättillgängligt bör vara en barnlek ifall jag hitatr en lift så jag får upp den, hopplöst o krypa i garaget!

Det är en Chevrolet Captiva 2013.. (har ju maskinförsäkring osv. men antar att det inte är värt självrisken på 5k (eller 8k, minns ej vad jag har på just den bilen)

Olja o filter har jag redan (byter alltid det själv mellan varje service en gång)
Citera
2016-12-13, 20:48
Medlem
Töm oljan, skruva ner tråget skrapa bort den gammla packningen med en kniv blir det lite rester över ta ett fint sandpapper o putsa bort resterna. Ta lite värmetålig packningsmassa och smeta ut där packningen ska sitta, placera den nya packni gen på sin platts och återmontera tråget. Glöm inte att fylla olja.
Citera
2016-12-13, 20:49
Medlem
Prostreet32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapcylisten
Töm oljan, skruva ner tråget skrapa bort den gammla packningen med en kniv blir det lite rester över ta ett fint sandpapper o putsa bort resterna. Ta lite värmetålig packningsmassa och smeta ut där packningen ska sitta, placera den nya packni gen på sin platts och återmontera tråget. Glöm inte att fylla olja.

Det låter enkelt. Men det är inte säkert det är det.
T.ex Passat 1,8T får man mer eller mindre plocka bort hela framvagnen med framvagnsbalken.
Sådant kan vara värt att ta reda på innan man ger sig på ett sådant här arbete.
Citera
2016-12-13, 20:50
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikolino
Ok, tror inte det behövs alls, tråget sitter helt fritt o lättillgängligt bör vara en barnlek ifall jag hitatr en lift så jag får upp den, hopplöst o krypa i garaget!

Det är en Chevrolet Captiva 2013.. (har ju maskinförsäkring osv. men antar att det inte är värt självrisken på 5k (eller 8k, minns ej vad jag har på just den bilen)

Olja o filter har jag redan (byter alltid det själv mellan varje service en gång)
Om du har en självrisk på 5-8 000 på maskinskada så skulle jag rekommendera dig att skyndsamt byta försäkringsbolag! Jag tror att min självrisk för maskinskada ligger på 1500:- och med en tilläggsförsäkring så halverar jag självrisken.
Citera
2016-12-13, 20:50
Medlem
man skrapar packningsytan med rakblad , inte sampapper .
Citera
2016-12-13, 20:52
Medlem
Tips #1. Maskinskadeförsäkringen.

Tips #2. Problem med vevhusventilationen kan förstöra en trågpackning.
Citera
Bannlyst
Flytande packning? Varför det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prostreet32
Det låter enkelt. Men det är inte säkert det är det.
T.ex Passat 1,8T får man mer eller mindre plocka bort hela framvagnen med framvagnsbalken.
Sådant kan vara värt att ta reda på innan man ger sig på ett sådant här arbete.
Som sagt, vad jag minns från förra oljebytet (där jag även såg lite olja längs kanten på packningen runt tråget, drog åt alla skruvar lite till o tänkte se ifall det blev bättre) så ligger tråget alldeles naket

Jag hade iaf. inga problem att dra alla bultarna!
Citera
2016-12-13, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Tips #1. Maskinskadeförsäkringen.

Tips #2. Problem med vevhusventilationen kan förstöra en trågpackning.

Med en självrisk på kanske 5k så anser jag det värt 2h och olja/filter som jag redan har och packning för nån hundring! men jag tänker kanske fel?

På vilket sätt skulle ventilationen förstöra packningen? jag tror mer på det enkla svaret att packningen är kass, ser helt värdelöst påkladdad ut!

Citat:
Ursprungligen postat av Ragge81
Flytande packning? Varför det?

Kallas det inte det? sån i tub man trycker på?? typ denna: https://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/motordelar/packning/oljetragspackning-ps317a13-691--620sv
Senast redigerad av Mikolino 2016-12-13 kl. 20:58.
Citera
2016-12-13, 20:56
Medlem
iDiot5s avatar
Använd inte sandpapper, då du slipar bort rostskyddsfärgen!
Använd istället plastverktyg o lämpliga kemikalier vid rengöring.
Tänk på att inte dra muttrar/skruvar för hårt, dras enl momentanvisning, så slipper du läckage pga buktande packningsytor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in