2016-12-12, 17:20
Medlem
Lol, så typiskt. Så fort SAA/Ryssland åker på däng så måste det vara för att IS kört en överväldigande offensiv, planerad och beväpnad med "avancerade" vapen. Kom igen nu!

SAA har flyttat allt till Aleppo och blev tagna med byxorna nere. NDF är värdelösa, och det vet vi redan. IS kunde flytta lite manskap för att SDF pausat sin offensiv, för att försöka anfalla al-Bab med SAA.
Citera
2016-12-12, 17:21
Medlem
Tillssons avatar
Bra nyheter!

Rysslands förste vice utrikesminister Vladimir Titov bekräftade på måndagen att Moskva kommer att göra allt som är möjligt att fördriva IS från Palmyra.

I artikeln påstås att IS anföll med 4000 från olika håll.

IS kommer att få det "hett om öronen".

Källa: http://sana.sy/en/?p=95943

P.S. Bra tryck i denna tråden nu!
Senast redigerad av Tillsson 2016-12-12 kl. 17:24.
Citera
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Kollar på ryska informatinskällor. Det är en kaos där. Man förstår inte vad som pågår.

USA låt flera tusen pers lämna Mosul och köra i full fart mot Palmyra. Jag själv inte fattar vad som händer.
De där ifrån Mosul drog redan innan staden var inringad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
Att ryska flygvapnet inte kunnat stoppa dem har förklarats av tät dimma den dagen och det låter rimligt.

Har ni sett bevis på detta? Har sett en dimmig bild. Resten av all abilder Amaq laddat up under offensiven tycker jag verkar ha varit tagna i klar sikt och solsken.
Citera
2016-12-12, 17:23
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swimps
Har ni sett bevis på detta? Har sett en dimmig bild. Resten av all abilder Amaq laddat up under offensiven tycker jag verkar ha varit tagna i klar sikt och solsken.
Ryssland hävdar detta. Hade de haft MANPADS hade de nog föredragit den förklaringen.
Citera
2016-12-12, 17:24
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Bra nyheter!

Rysslands förste vice utrikesminister Vladimir Titov bekräftade på måndagen att Moskva kommer att göra allt som är möjligt att fördriva IS från Palmyra.

I artikeln påstås att IS anföll med 4000 från olika håll.

IS kommer att få det "hett om öronen".

Källa: http://sana.sy/en/?p=95943

Nu läser jag från en annan källa att det var 7000 pers
Citera
2016-12-12, 17:33
Medlem
Citat:
Frågan är inte varför utan hur de tog staden. Såvida är det inget USA kan ha ordnat utan ett direkt ingrepp, vilket vore svårt att dölja...

Första tanken är att det är de terrorister som släpptes över från Mosul in i Syrien.

Sen vette fan vad någon syrisk lokalmilis kan sätta emot ett par tusen välbeväpnade islamister, läste tidigare i tråden att det var 4.000 IS terrorister vilket låter helt sjukt mycket för en liten stad som Palmyra.

Utan flygbombningar från Ryssland och USA tror jag IS hade tagit hela Syrien och Irak, kommer ihåg hur dem krossade allt motstånd innan USA började bomba i Kobane.
Ryssland/USA ligger nog bakom 90% av IS förluster och ingen verkar ha större framgångar på marken mot IS.
Citera
2016-12-12, 17:37
Medlem
Citat:
Nu läser jag från en annan källa att det var 7000 pers
Jo men det är just det som är grejen! Hur har de 4-7000 man att avvara för det här när de blir så hårt ansatta i Al-Bab, Raqqa och Mosul? SAA har ju i princip fördelat 85% (har ingen uppgift, utan enbart min egen uppskattning) av sitt offensiva manskap till Aleppo??!
Citera
2016-12-12, 17:41
Medlem
Citat:
Det var minst 5000 pers. En del från Raqqa och en del från "omringade av USA" Mosul.

Nej, bara nej

Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Har de verkligen det fortfarande? Transportvägen ut ur "kalifatet" är ju avskuret sedan länge, de flesta oljefälten förlorade, oljetankbilarna söndersprängda, och de ekonomiiska tillgångarna frysta. Utöver detta bombas de dagligen och får både manskap och tillgånar sprängda i luften, för att inte nämna alla av sina egna som de har ihjäl på egen hand genom avrättningar för "destertering/misslyckande" samt självmordsbombningar etc. Hur lyckas de hålla igång trots allt detta?

De har givetvis fått det svårare men pengarna rullar fortfarande in för dem

Citat:
Jo men det är just det som är grejen! Hur har de 4-7000 man att avvara för det här när de blir så hårt ansatta i Al-Bab, Raqqa och Mosul? SAA har ju i princip fördelat 85% (har ingen uppgift, utan enbart min egen uppskattning) av sitt offensiva manskap till Aleppo??!

Helt enkelt för att de inte har det, är orimliga siffror och inget som någon någorlunda insatt tror på. De som skriver 4k+ gör det enbart för propagandasyften
Citera
2016-12-12, 17:46
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hawka
Första tanken är att det är de terrorister som släpptes över från Mosul in i Syrien.

Sen vette fan vad någon syrisk lokalmilis kan sätta emot ett par tusen välbeväpnade islamister, läste tidigare i tråden att det var 4.000 IS terrorister vilket låter helt sjukt mycket för en liten stad som Palmyra.

Utan flygbombningar från Ryssland och USA tror jag IS hade tagit hela Syrien och Irak, kommer ihåg hur dem krossade allt motstånd innan USA började bomba i Kobane.
Ryssland/USA ligger nog bakom 90% av IS förluster och ingen verkar ha större framgångar på marken mot IS.
ISIS har varit i skymundan ganska länge nu. De bör därmed ha hunnit ersätta en hel del av sina förluster.

Antar att siffran är en uppskattning. Palmyra var antagligen klent försvarad. Gissningsvis förlitade de sig på flygvapnet för att stoppa attacker över öknen. Så när vädret gynnade en framryckning så bör det ha gått ganska enkelt.

Påminner lite om hur britterna förlorade Malaysia till japanerna för att de inte trodde de kunde avancera genom djungeln:
https://en.wikipedia.org/wiki/Malayan_Campaign
Senast redigerad av Hegernataren 2016-12-12 kl. 17:53.
Citera
2016-12-12, 17:57
Medlem
tverskoys avatar
Citat:

Turkiet låter terroristerna vara i fred. Turkiet krigar BARA mot kurder i Syrien. Terroristerna känner sig som hemma i Turkiet. USA lät terroristerna ut ur Mosul. Det händer ingenting i Raqqa. USA gör ingenting där. Nu vet vi att USA inte gör någonting i Mosul heller. USA gör ingenting övh.
Citera
2016-12-12, 18:01
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
ISIS har varit i skymundan ganska länge nu. De bör därmed ha hunnit ersätta en hel del av sina förluster.

Antar att siffran är en uppskattning. Palmyra var antagligen klent försvarad. Gissningsvis förlitade de sig på flygvapnet för att stoppa attacker över öknen. Så när vädret gynnade en framryckning så bör det ha gått ganska enkelt.

Påminner lite om hur britterna förlorade Malaysia till japanerna för att de inte trodde de kunde avancera genom djungeln:
https://en.wikipedia.org/wiki/Malayan_Campaign

Det som hände var att det var kraftig dimma under ett dygn. IS utnyttjade detta för att förflytta sig utan att vare sig USA eller ryssarna märkte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in