2016-12-07, 21:13
Medlem
KaptenAlmas avatar
Hallå!

Var på Island nyligen och hyrde en Landcruiser och körde omkring med, vilken underbar bil. Dock är 600k ungefär väldigt mycket högre i budget än vad jag kan ge så jag söker efter ett alternativ till detta.

Det jag letar efter är:

- 4x4
- Ett stort bagage. Detta innefattar att man ska kunna fälla baksäten så att man får en helt plan yta som bör vara ca 2m lång. Alltså, så att man kan sova i bilen ifall man fäller baksätena (funkade perfekt i Landcruisern)
- Gärna automat och diesel, hellre snål än effekt.

Bilen ska användas för långa roadtrips, camping osv.

Vilka bilmodeller bör jag kika på? Har tittat på Outbacks, Outlanders, Forrester, XC90, Explorer, olika Jeeps osv, men tycker det är svårt att se ifall bagageutrymme är tillräckligt stort för mina ändamål?

Låt oss säga att budgeten ligger på 200k MAX

Tacksam för tips!
Citera
2016-12-07, 21:17
Bannlyst
Toyota Landcruiser kanske, iaf den mest driftsäkra 4x4

Förlåt, ser du inte har råd med en sån, men hitta en begagnad går väl an?
Senast redigerad av Tissemand 2016-12-07 kl. 21:20.
Citera
2016-12-07, 21:28
Medlem
gringofarangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenAlma
Hallå!

Var på Island nyligen och hyrde en Landcruiser och körde omkring med, vilken underbar bil. Dock är 600k ungefär väldigt mycket högre i budget än vad jag kan ge så jag söker efter ett alternativ till detta.

Det jag letar efter är:

- 4x4
- Ett stort bagage. Detta innefattar att man ska kunna fälla baksäten så att man får en helt plan yta som bör vara ca 2m lång. Alltså, så att man kan sova i bilen ifall man fäller baksätena (funkade perfekt i Landcruisern)
- Gärna automat och diesel, hellre snål än effekt.

Bilen ska användas för långa roadtrips, camping osv.

Vilka bilmodeller bör jag kika på? Har tittat på Outbacks, Outlanders, Forrester, XC90, Explorer, olika Jeeps osv, men tycker det är svårt att se ifall bagageutrymme är tillräckligt stort för mina ändamål?

Tacksam för tips!

Varför inte Dacia Duster - En robust lågprissuv med stora utrymmen? Från 99.900 kr!
Citera
2016-12-07, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenAlma

Tacksam för tips!

Troligen inte. Högtackskombin som Berlingo/Partner/Caddy/Combo/Doblo är normalt högre än de bilar du nämner och då är takhöjden inne runt 110-115cm vilket blir lagom med en maddrass om man vill kunna sitta upp. De bilar du nämner har högre markfrigång och därmed kassare höjd inne. Troligen blir det inte helt flat yta heller.

Vad ska du med 4x4? Är det framkomlighet eller säkrare längs landsvägen du är ute efter?
Citera
2016-12-07, 21:50
Medlem
rejvgudruns avatar
Spana in Škoda Superb och MB E-klass. I kombiutförande förstås.
Citera
2016-12-08, 07:47
Medlem
Hur mycket kör du?

Dessa bilar har hutlös skatt om man ska köra med dieselspis, räkna med 10-12' om året om den inte är lb-reggad.

Jag tycker att Pajero är väldigt prisvärd. Outback, Rav4 etc är ju ganska små bilar tyvärr
Citera
2016-12-08, 07:51
Medlem
KingsBishops avatar
Cheva Suburban, begangnad.
Inte så billig i drift, men bra bagageutrymme!

http://www.chevrolet.com/content/dam...35x440-009.jpg

Edit: La till länk
Senast redigerad av KingsBishop 2016-12-08 kl. 07:55.
Citera
2016-12-12, 16:04
Medlem
Suburban har ju väldigt gott om utrymme iaf... speciellt de äldre generationerna!

Hur mycket värderar du fyrhjulsdriften?!
Subaru Forester har ju okej utrymmen men mycket bra fyrhjulsdrift. Outback är lite lägre men aningens djupare vill jag inbilla mig. Så skall man sova så är nog Outback att föredra. Tror inte jag får in mycket över 2m i min Forester fed nedfällt baksäte.

Fördelen med Volvo är att dom är ganska väl designade, lätta att lasta och stuva in grejer i. Min V50 jag hade tidigare lastade mycket mer än liknande bilar i samma storleksklass!

Behöver du inte höjd markfrigång så finns ju V70, annars XC70.

Men med en budget på 200k MAX så får man göra en del prioriteringar! Men begagnat borde det finnas en del alternativ.
Citera
2016-12-12, 16:15
Medlem
Hybridsmurfens avatar
Lincoln Navigator? Liten trevlig shoppingbil med mycket mos i maskin... Vet inte hur dessa är, bara att jag själv skulle vilja ha en om jag inte vore så jävla snål
Citera
2016-12-12, 17:35
Medlem
-taki-s avatar
Nissan Pathfinder. Ta den som kom 2011 med V6 diesel. Starkare, bränslesnålare och något lägre skatt än 2,5 Dci:n. En budget Landcruiser, typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in