2016-12-12, 15:00
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Om all moral är lika, varför ta en moralisk ställning mot det onda? Varför stå upp för vad du tror är rätt om all moral är subjektiv, personlig?

Moraliska relativister kan inte klaga över problemet med Ondska.

Om det onda är verkligt då är också det goda verkligt vilket innebär moralisk relativism är falsk.

Hur kan du påstå att all moral är lika när bibeln inte protesterar mot slaveri medan vi idag anser det moraliskt fel?

Hur kan du påstå att all moral är lika när det i bibeln inte protesteras mot månggifte eller att ha en bihustru medan vi idag anser det moraliskt fel?

All moral är subjektiv och vad varje enskild person anser moraliskt rätt eller fel beror på vad personen fått lära sig under sin uppväxt och kan sedan ytterligare påverkas av vilka grupper som personen ansluter sig till. Därför har olika grupper i samhället olika moral, eller menar du att Hells Angels och Jehovas Vittnen har samma moral?
Citera
2016-12-12, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Om all moral är lika, varför ta en moralisk ställning mot det onda? Varför stå upp för vad du tror är rätt om all moral är subjektiv, personlig?

Moraliska relativister kan inte klaga över problemet med Ondska.

Om det onda är verkligt då är också det goda verkligt vilket innebär moralisk relativism är falsk.

Bara för att moral är subjektiv, så betyder det ju inte att man inte kan ha en åsikt om andras moral och påvisa varför ens egna moraliska uppfattningar är bättre.

Man kan t e x ganska enkelt påvisa att stora delar av den moralen som bibeln förespråkar är mycket dålig. Bland annat är det ju enligt bibeln tillåtet att äga slavar, slå barn och mörda folk som jobbar på sabbaten. De flesta människor kan se varför dessa saker är fullkomligt orimliga.
Citera
2016-12-12, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Det är enkelt!

Allt som finns och någonsin har existerat är medvetande! Medvetande är Gud. Alltså, allt som finns är Gud!

Gå till "dig själv" och fråga dig:

Är jag medveten? Bara den frågeställningen kan få dig att brista ut i skratt och gråt!

Frågan i sig själv är nämligen en pekare till Gud!

Anledningen att jag skrev "dig själv" var för att det inte finns separata själv på det sättet vi tror.

Det finns bara ETT själv, GUD, som interagerar med sig själv hela tiden.

Gud är kärlek humor glädje och kreativitet

Enligt det resonemanget kan man ju "bevisa" precis vad som helst. Tomten är allt, alltså finns tomten.
Mer tramsigt kan det inte bli.
Citera
2016-12-12, 15:50
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Enligt det resonemanget kan man ju "bevisa" precis vad som helst. Tomten är allt, alltså finns tomten.
Mer tramsigt kan det inte bli.

Du är alltid i kontakt med Gud, det är ditt medvetande!

Du är inte alltid i kontakt med tomten så vitt jag vet..
Citera
2016-12-12, 16:02
Medlem
Citat:

Varför överhuvudtaget blanda in ordet "gud"? Du byter ju bara ut "medvetande" mot "gud" och tror att du därmed bevisat att gud finns.
Citera
2016-12-12, 16:08
Medlem
Citat:

Du är alltid i kontakt med Tomten, det är ditt medvetande!

Du är inte alltid i kontakt med Gud så vitt jag vet...
Citera
2016-12-12, 16:23
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Varför överhuvudtaget blanda in ordet "gud"? Du byter ju bara ut "medvetande" mot "gud" och tror att du därmed bevisat att gud finns.

Jag uttrycker mig dumt, blanda in Gud låter som något utomstående, vilket är fel!

Jag ÄR Gud! Det kan låta högtravande, men det är faktiskt motsatsen om man kontemplerar det lite. Det är ett ödmjukt statement, och det är precis det jag är! Och du också!

Du och jag är ETT! Du=jag=vi=Gud!

Det finns oerhört mycket kärlek i det här, om "du" någonsin kommer greppa det! Hur fånigt man än tycker att kärlek är, det är så här det ligger till.
Citera
2016-12-12, 16:28
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du är alltid i kontakt med Tomten, det är ditt medvetande!

Du är inte alltid i kontakt med Gud så vitt jag vet...

Anledningen att du vill sabba och förstöra är för att du är fast i en illusion om att du är en separat individ i den här världen! Det är fel! Du är allt och inget, vi är förenade och vi är Gud. Vi är inte ens ett "vi" utan tillsammans utgör vi ett enda stort JAG!

Börjar "du" förstå nu hur kärleksfull och intim GUD är? Och det är vad vi är!!!!!!!

*LOVE*
Citera
2016-12-12, 16:29
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag uttrycker mig dumt, blanda in Gud låter som något utomstående, vilket är fel!

Jag ÄR Gud! Det kan låta högtravande, men det är faktiskt motsatsen om man kontemplerar det lite. Det är ett ödmjukt statement, och det är precis det jag är! Och du också!

Du och jag är ETT! Du=jag=vi=Gud!

Det finns oerhört mycket kärlek i det här, om "du" någonsin kommer greppa det! Hur fånigt man än tycker att kärlek är, det är så här det ligger till.

Det låter som om du skulle kunna bli en perfekt scientolog.

Läs gärna "Sekten på dimön". Den borde stimulera din kontemplerande sida.
Citera
2016-12-12, 16:30
Medlem
Citat:
Anledningen att du vill sabba och förstöra är för att du är fast i en illusion om att du är en separat individ i den här världen! Det är fel! Du är allt och inget, vi är förenade och vi är Gud. Vi är inte ens ett "vi" utan tillsammans utgör vi ett enda stort JAG!

Börjar "du" förstå nu hur kärleksfull och intim GUD är? Och det är vad vi är!!!!!!!

*LOVE*

Men prestera bevis för att gud finns då ffs!
Citera
2016-12-12, 16:38
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Men prestera bevis för att gud finns då ffs!

Du ÄR beviset!

Det här är inget som kan greppas med intellektuella fakulteter, jag har själv naturvetenskaplig bakgrund!

Exakt det du ÄR just nu ÄR beviset! Om du försöker addera något till det, så är det just för att du försöker greppa det "logiskt"

Prova istället att "vila" i beviset, du kan göra det nu, prova!

Fråga dig själv, är jag medveten? Om svaret är ja, vart går du för ta reda på det? Ingenstans, finns ingenstans att gå, ingen kunskap eller logiskt tänkande behövs! Du bara VET att du är medveten!

Vila i det, du kan inte hitta medvetande, för ÄR medvetande. Prova lite meditation kring det här, och du kommer sluta vara så dryg, du kommer se kärleken!
Citera
2016-12-12, 16:39
Medlem
Citat:

*LOVE*
Jag hoppas du har fel. Det är en massa människor jag inte vill vara förenad med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in