Citat:
Ursprungligen postat av
catami
De här 5000 kronorna var inte något gänget hade skramlat ihop. Dessa var stulna från brottsoffret!
Häleri så det skriker om det för att inte tala om underlåtenhet att anmäla brott, skyddande av brottsling(ar), främjande till inbrott mm, mm. Karln ska ha fängelsestraff givetvis!
Naturligtvis kan jag vara helt ute och cyklar. Om man kollar på vanliga Svenssons med jobb och bostad men som dricker för mycket så tycker jag att vissa saker blir ganska tydliga. De sitter på krogen och kan bli rejält osams och två dagar senare sitter de och skrattar tillsammans. Övriga vill inte lägga sig i. Det är vanliga människor och här gänget är på en helt annan nivå och verkar helt sakna en social förankring.
Så till DM... När jag läste förhören med honom fick jag känslan av en människa som varit konstant full under en längre tid och som när han nyktrar till minns mer och mer. Jämför med en rejäl fylla med minnesluckor och sen kommer bilderna tillbaka när folk berättar vad som hänt. Han erkänner ju att han hört prat om mordet. Det handlar om hans vän, han är full och vågar inte stå upp mot MB och PO (det har både han o h EA sagt i förhör) så jag tror att han stängt av för att han inte vill höra och intalar sig att det bara är snack. Och då undrar jag var gränsen går för att detta ska vara ett brott.
Angående pengarna. Klart att han någonstans är medveten om att det pratades om 5000. Han säger upprepade gånger att han personligen inte fått några pengar. Om det är sant som han säger att EA varit uppe hos PO vid flera tillfällen utan honom så tror jag att det är mycket möjligt att kravet på 5000 till DM kommit från henne och därför säger övriga att det är han som ska ha pengarna. Jag tror nog att hon berättade för DM om pengarna men kan tänka mig att hans typ "lägg ner". Varför han gav nyckeln vet jag inte men jag tror inte att man tänker särskilt klart om man har supit i några veckor. Vad som händer efter mordet är en annan sak... Kanske kände han att som läget är kan han lika gärna tjäna på det. Kanske var han i chock... Oavsett så bör han bli dömd för just det.
Det här är ju rena spekulationer men även om det är elva personer som är åtalade för inblandning i mordet så är de fortfarande enskilda individer. Hela mitt resonemang faller om det finns sms eller utskrifter från samtal där han pratar om mordet.
Men jag har väldigt svårt att tro att man säger ok, ta livet av min vän men jag ska ha 5000 för att hålla tyst. Och sen behåller han inte ens pengarna. EA däremot kände inte Madeleine, verkar tycka att det var spännande (yippie blod + SMS för att få veta hur det går), får en telefon och pengar till en bil.
Edit: mina funderingar har inget med moral att göra, jag tänker mer på juridiken.