2016-12-11, 17:02
Medlem
Joomlas avatar
Om du skriver vad kontakten ska gå till/från/mellan så kan jag försöka leta upp artikelnumret på ett likadant kontaktstycke och försöka hitta rätt insatser (så att det går att få ström till kontakten, typ metallskenor man för in i kontaktstycket med sladdar som man kan skarva in sig på befintliga kabelstammen med).

Det är ju stor skillnad på att det inte finns en komplett kabelhärva (vilket det dock brukar finnas vad jag minns men de kanske modifieras. Dyra är dem) och att bilen är färdig för skroten.
Citera
2016-12-11, 17:18
Medlem
cyber_zekes avatar
Råkade ut för samma sak på min s80 -07. Det var kontakten till nivåkännaren på xeon ljusen. Det går inte heller att köpa lös hos Volvo. Jag blev hänvisad till Saab som tydligen hade samma kontakt i sin 9-5. Dessvärre var dom så jäkla dyra och framför allt otrevliga på Saab i Malmö så att jag köpte den aldrig där. Någon vecka senare dök det upp en S80 på en bilskrot i Malmö, där fick jag den gratis.
Väldigt frustrerande att Volvo inte har reservdelar till sin bilar utan hänvisar till konkurrenter...
Citera
2016-12-11, 17:44
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Råkade ut för samma sak på min s80 -07. Det var kontakten till nivåkännaren på xeon ljusen. Det går inte heller att köpa lös hos Volvo. Jag blev hänvisad till Saab som tydligen hade samma kontakt i sin 9-5. Dessvärre var dom så jäkla dyra och framför allt otrevliga på Saab i Malmö så att jag köpte den aldrig där. Någon vecka senare dök det upp en S80 på en bilskrot i Malmö, där fick jag den gratis.
Väldigt frustrerande att Volvo inte har reservdelar till sin bilar utan hänvisar till konkurrenter...

Du hade nog kunnat köpa kontaktdonet hos Saab parts. Men många kontaktdon går att få tag på via vissa elkomponenleverantörer eftersom de inte är specifika för själva bilen utan någon form av standarddon för Bosch, Hella, canbus osv. Mycket går att beställa rätt billigt från internet via ebay osv. om man bara vet artikelnumret.
Citera
2016-12-11, 17:49
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyslexiKungen
Så du menar att om man har en Volvo från 1996 så finns det inga reservdelar?
Nej, det menar jag inte. Däremot finns det inget krav att en biltillverkare skall hålla med reservdelar i 20 år. Om jag minns rätt så ligger det kravet på 10 år, om det inte är sänkt ännu mer.
Citera
2016-12-11, 17:56
Medlem
DyslexiKungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Nej, det menar jag inte. Däremot finns det inget krav att en biltillverkare skall hålla med reservdelar i 20 år. Om jag minns rätt så ligger det kravet på 10 år, om det inte är sänkt ännu mer.

Okey tack för infot där
Citera
2016-12-11, 18:16
Medlem
Prostreet32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke

Haha.
Och folk är oroliga över att det inte finns reservdelar till Saab....

Just det, glömde.
Volvo är ju heligt i Sverige.
Citera
2016-12-11, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Om du skriver vad kontakten ska gå till/från/mellan så kan jag försöka leta upp artikelnumret på ett likadant kontaktstycke och försöka hitta rätt insatser (så att det går att få ström till kontakten, typ metallskenor man för in i kontaktstycket med sladdar som man kan skarva in sig på befintliga kabelstammen med).

Det är ju stor skillnad på att det inte finns en komplett kabelhärva (vilket det dock brukar finnas vad jag minns men de kanske modifieras. Dyra är dem) och att bilen är färdig för skroten.

Ska försöka kolla det till imorgon.

Jag pratade med en kompis kompis som jobbar på volvo i göteborg, volvo tillverkar inte den delen. Lch dom som tillverkar delen gör inte dom längre. Låter hmm ganska sjukt.

Och har kollat skroten finns bara 08 inga 09 någonstans :/.
Citera
2016-12-12, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Ska försöka kolla det till imorgon.

Jag pratade med en kompis kompis som jobbar på volvo i göteborg, volvo tillverkar inte den delen. Lch dom som tillverkar delen gör inte dom längre. Låter hmm ganska sjukt.

Och har kollat skroten finns bara 08 inga 09 någonstans :/.

Behöver inte betyda att den inte finns alls längre. Skicka reg nummer i PM om du inte vill skriva det här samt vad kontakten är till så ska jag försöka hitta den
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in