Tjenare! Jag har en moped klass 1 och min tank rymmer ca 3-4l, men när jag var på en bensinstation så stod det "minsta tillåtna volym 5l" jag får ju inte plats med 5l om jag inte tar med en kanister och det vill jag helst undvika eftersom det är jobbigt. Så min fråga är, vad händer om jag tankar under 5l om jag ens får göra det?
Tacksam för svar
Senast redigerad av superananas10 2016-12-11 kl. 09:31.
Anledning: Skrev fel
Minst 5 liter betyder att du inte är garanterad exakt x antal droppar om du tankar under 5 liter står det tex 2 liter på pumpen kanske du bara fått 1.97 liter.. Så har ja hört.. Haft moped å tankat under 5 liter många ggr.. Kör bara
Minst 5 liter betyder att du inte är garanterad exakt x antal droppar om du tankar under 5 liter står det tex 2 liter på pumpen kanske du bara fått 1.97 liter.. Så har ja hört.. Haft moped å tankat under 5 liter många ggr.. Kör bara
Här har vi "minsta tillåtna volym 2 liter", jag har tankat runt 0,5 liter i mopeden, ingen som kan säga nåt om jag tankar med kort liksom, det är bara att tanka på!
Inget alls att bry sig om. "Minsta tillåtna volym 5 liter" stod det på pumparna redan innan Palme blev mördad 1986. Bara att skita i. För övrigt kostade bensinen 3:86 per liter då.
5 liter gäller här också.
Men jag har alltid tankat eu-moppen som inte ens rymmer det utan problem.
Brukar max bli 3.5 liter när mätaren är på rött.
Ingen på macken har då nämnt det ens.
Ja, texten handlar om minsta tillåtna mängd vid mätning och kalibrering, inte tankning.