2016-12-10, 09:36
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag håller på att byta glykol i min Volvo V70 XC -02 2.4T och tänkte byta termostat samtidigt, eftersom tempnålen visar en halv mm till höger om mittstrecket när motorn är varm.

Jag köpte en utbytbar termostat på Biltema för 99 kr som jag fick när jag uppgav mitt reg.nr. till pojken i kassan, men nu när jag ska stoppa i den är det helt omöjligt att komma åt skruvarna till termostaten. Locket till termostathuset sitter med 2 torx-skruvar, men för att nå dem måste jag ta bort den tjocka gummislangen från termostathuset. Gummislangen sitter med en slangklämma som har vridits så att spännskruven pekar nedåt och det är helt omöjligt att nå den eftersom servopumpen blockerar från sidan och framifrån.

Innan jag ger mig på att köpa något dyrt specialverktyg eller monterar bort servopumpen för att nå skruvarna undrar jag om mitt termostathus verkligen är av den äldre typen där det är lätt att byta termostat, eller av den nya typen där man måste byta hela termostathuset.

Mitt termostathus ser ut ungefär som på de här bilderna.
https://www.bildelsbasen.se/img/a/240/a/696de2/path/mnt/newftp/122/bil/lgnr/951281_1.jpg/volvo_v70_2006_termostathus_/_lock.jpg
http://img.tradera.net/images/125/213015125_3d36f31b-c595-4056-b01a-dc3ceacf6c7a.jpg
Citera
2016-12-10, 10:16
Medlem
Om den visar i princip på mittsrecket så kanske allt är normalt och bytet inte nödvändigt?

Hur har nålen visat tidigare, eller hur menar du den ska visa?

De flesta biltillverkare väljer att kalibrera visningen så att nålen står ungefär mitt på skalan så länge tempen anses vara normal.
Citera
2016-12-10, 10:32
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Om den visar i princip på mittsrecket så kanske allt är normalt och bytet inte nödvändigt?

Ja precis, jag hade bytt om inte tempnålen hade rört sig alls faktiskt.På min V70 så står den på mittstrecken konstant efter att bilen har blivit varm.
Citera
2016-12-10, 11:23
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag håller på att byta glykol i min Volvo V70 XC -02 2.4T och tänkte byta termostat samtidigt, eftersom tempnålen visar en halv mm till höger om mittstrecket när motorn är varm.

Jag köpte en utbytbar termostat på Biltema för 99 kr som jag fick när jag uppgav mitt reg.nr. till pojken i kassan, men nu när jag ska stoppa i den är det helt omöjligt att komma åt skruvarna till termostaten. Locket till termostathuset sitter med 2 torx-skruvar, men för att nå dem måste jag ta bort den tjocka gummislangen från termostathuset. Gummislangen sitter med en slangklämma som har vridits så att spännskruven pekar nedåt och det är helt omöjligt att nå den eftersom servopumpen blockerar från sidan och framifrån.

Innan jag ger mig på att köpa något dyrt specialverktyg eller monterar bort servopumpen för att nå skruvarna undrar jag om mitt termostathus verkligen är av den äldre typen där det är lätt att byta termostat, eller av den nya typen där man måste byta hela termostathuset.

Mitt termostathus ser ut ungefär som på de här bilderna.
https://www.bildelsbasen.se/img/a/240/a/696de2/path/mnt/newftp/122/bil/lgnr/951281_1.jpg/volvo_v70_2006_termostathus_/_lock.jpg
http://img.tradera.net/images/125/213015125_3d36f31b-c595-4056-b01a-dc3ceacf6c7a.jpg

Det finns instruktioner på Youtube.com om du ska byta. Men jag hade inte gjort det så länge den ligger normalt, som andra påpekar.
Citera
2016-12-10, 12:20
Medlem
Provocative2.0s avatar
Jag bytte på en T5 -01 för några år sedan. Mitt problem var att den växlande värmen fått skruvarna att hamna i rejält spänn. Så jag förlängde med hjälp av upphägningshålet på en skiftnyckel.
Minns jag rätt så använde jag den långa sidan av torxnyckeln för att komma åt. Någon slang demonterade jag inte. Utan det gick med fingerfärdighet.
Sedan bytte jag till vanliga skruv med sexkantsskalle.

En sak du inte ska få panik över är när du upptäcker att Biltemas termostat är mindre än orginal. Den kommer funka.
Citera
2016-12-10, 13:07
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag har läst runt lite och det verkar som om min termostat är av den nya typen där man måste byta hela termostathuset. Ett nytt termostathus kostar runt 1000 kr, så jag väljer att låta det vara så länge tempnålen inte rör sig ytterligare åt höger.

Jag har nu också bytt glykolen från Volvos gula original (som enligt instruktionsboken absolut inte får bytas till någon annan sort) till Biltemas röda longlife etylenglykol. Jag fick bara ut 4,5 av 8,8 liter gammal glykol ur avtappningspluggarna från kylaren och motorn, men jag sköljde igenom systemet 3 gånger med vatten där jag satte kupevärmen på max och varmkörde motorn. Hoppas det räcker för att undvika glykolblandningsproblem.
Citera
2016-12-10, 14:42
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Jag har läst runt lite och det verkar som om min termostat är av den nya typen där man måste byta hela termostathuset. Ett nytt termostathus kostar runt 1000 kr, så jag väljer att låta det vara så länge tempnålen inte rör sig ytterligare åt höger.

Jag har nu också bytt glykolen från Volvos gula original (som enligt instruktionsboken absolut inte får bytas till någon annan sort) till Biltemas röda longlife etylenglykol. Jag fick bara ut 4,5 av 8,8 liter gammal glykol ur avtappningspluggarna från kylaren och motorn, men jag sköljde igenom systemet 3 gånger med vatten där jag satte kupevärmen på max och varmkörde motorn. Hoppas det räcker för att undvika glykolblandningsproblem.
Och glykolen du hällde i var koncentrerad eller blandad 50/50?
Citera
2016-12-10, 14:45
Medlem
Citat:

Varför bytte du då till en annan glykol? Bara för att den var billigare? Tänk om det blir en dyrare överraskning i längden...?

Nu vet jag inte exakt vad som kan skilja dessa båda glykoler, men det viktigaste är att man kontrollerar att det är en godkänd eller kompatibel typ och kvalitet från annan tillverkare. Har du gjort någon sådan kontroll, eller var det bara priset som fick avgöra?

Man kan som vissa tror inte bara gå på färgen.
Citera
2016-12-10, 18:07
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Och glykolen du hällde i var koncentrerad eller blandad 50/50?

Jag hällde i 5 kg koncentrerad glykol, dvs ca 4,5 liter som fick blanda sig med det vatten som fanns kvar i systemet efter sköljningen. Därefter fyllde jag på med destillerat vatten från torktumlaren tills det blev fullt. Det borde ge en glykolblandning på runt 50%-55% eftersom totalvolymen är 8,8 liter.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Varför bytte du då till en annan glykol? Bara för att den var billigare? Tänk om det blir en dyrare överraskning i längden...?

Nu vet jag inte exakt vad som kan skilja dessa båda glykoler, men det viktigaste är att man kontrollerar att det är en godkänd eller kompatibel typ och kvalitet från annan tillverkare. Har du gjort någon sådan kontroll, eller var det bara priset som fick avgöra?

Man kan som vissa tror inte bara gå på färgen.

Röd longlifeglykol är glykolen med bäst egenskaper, det var därför jag tog just den. Vad jag hittat när jag läst på är att någon Renaultmotor inte tål det röda glykolen, men att det annars är strunt samma vilken man tar. Det enda viktiga är att man inte blandar olika sorter eftersom det kan försämra de goda egenskaperna.
Volvos gula glykol är svår att få tag på och senaste gången jag behövde toppa upp fick jag fråga runt på flera mackar och verkstäder innan jag hittade en som hade en färdigblandad dunk för eget bruk ur vilken jag fick köpa lite. Vad jag vet är den gula glykolen också longlife etylenglykol, så den borde vara nära besläktad med den röda. Mycket smidigare att byta till en som är lätt att få tag på när man behöver fylla på.
Bilens instruktionsbok motiverar att man inte får byta glykol med att det kan skada motorns aluminiumlegeringar, men det den menar är att man ska undvika de gamla glykolerna för gjutjärnsmotorer. Eftersom sådan glykol inte finns längre är rådet utdaterat.
Citera
2016-12-10, 21:06
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:

Tror du har läst mkt fel.
Varför ska du ha torxskruv på termostathuset om du inte ska kunna byta termostat? Om du sökt på regnummret låter det mkt konstigt att det går att köpa en lös termostat om den inte går att byta ut?
Låter inte riktigt logiskt, eller hur?
Citera
2016-12-10, 21:52
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Tror du har läst mkt fel.
Varför ska du ha torxskruv på termostathuset om du inte ska kunna byta termostat? Om du sökt på regnummret låter det mkt konstigt att det går att köpa en lös termostat om den inte går att byta ut?
Låter inte riktigt logiskt, eller hur?

Jag fick en rund UFO-termostat från Biltema som jag antar ska sitta i ett termostathus som detta:
http://i1202.photobucket.com/albums/bb363/dwmackie/Temperature%20sensor/100_1771.jpg

Det är inte ett sådant termostathus jag har, utan jag har ett sånt här:
http://www1.garaget.org/gallery/images/119/118144/118144-cfec3aba7d4d8b1da68484d0099ce397.jpg

Bilden ovan är den enda jag hittat av mitt termostathus uppskruvat och där ser inte ut att sitta någon rund termostat utan något fyrkantigt.

Edit:
Här är instruktioner om hur man byter en liknande termostat som min genom att byta hela termostathuset:
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=118472
Senast redigerad av Paddan1000 2016-12-10 kl. 22:12.
Citera
2016-12-10, 22:23
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Jag fick en rund UFO-termostat från Biltema som jag antar ska sitta i ett termostathus som detta:
http://i1202.photobucket.com/albums/bb363/dwmackie/Temperature%20sensor/100_1771.jpg

Det är inte ett sådant termostathus jag har, utan jag har ett sånt här:
http://www1.garaget.org/gallery/images/119/118144/118144-cfec3aba7d4d8b1da68484d0099ce397.jpg

Bilden ovan är den enda jag hittat av mitt termostathus uppskruvat och där ser inte ut att sitta någon rund termostat utan något fyrkantigt.

Edit:
Här är instruktioner om hur man byter en liknande termostat som min genom att byta hela termostathuset:
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=118472
Ja, att få ner en rund i det hålet lär inte bli lätt
O jag som har samma motor som dig på min nuvarande bil. Tusan. Blir att slänga ett öga på termostathuset vid tillfälle.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in