Citat:
Ursprungligen postat av
Ulrik.Agren
Och glykolen du hällde i var koncentrerad eller blandad 50/50?
Jag hällde i 5 kg koncentrerad glykol, dvs ca 4,5 liter som fick blanda sig med det vatten som fanns kvar i systemet efter sköljningen. Därefter fyllde jag på med destillerat vatten från torktumlaren tills det blev fullt. Det borde ge en glykolblandning på runt 50%-55% eftersom totalvolymen är 8,8 liter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Varför bytte du då till en annan glykol? Bara för att den var billigare? Tänk om det blir en dyrare överraskning i längden...?
Nu vet jag inte exakt vad som kan skilja dessa båda glykoler, men det viktigaste är att man kontrollerar att det är en godkänd eller kompatibel typ och kvalitet från annan tillverkare. Har du gjort någon sådan kontroll, eller var det bara priset som fick avgöra?
Man kan som vissa tror inte bara gå på färgen.
Röd longlifeglykol är glykolen med bäst egenskaper, det var därför jag tog just den. Vad jag hittat när jag läst på är att någon Renaultmotor inte tål det röda glykolen, men att det annars är strunt samma vilken man tar. Det enda viktiga är att man inte blandar olika sorter eftersom det kan försämra de goda egenskaperna.
Volvos gula glykol är svår att få tag på och senaste gången jag behövde toppa upp fick jag fråga runt på flera mackar och verkstäder innan jag hittade en som hade en färdigblandad dunk för eget bruk ur vilken jag fick köpa lite. Vad jag vet är den gula glykolen också longlife etylenglykol, så den borde vara nära besläktad med den röda. Mycket smidigare att byta till en som är lätt att få tag på när man behöver fylla på.
Bilens instruktionsbok motiverar att man inte får byta glykol med att det kan skada motorns aluminiumlegeringar, men det den menar är att man ska undvika de gamla glykolerna för gjutjärnsmotorer. Eftersom sådan glykol inte finns längre är rådet utdaterat.