2016-12-09, 21:58
Medlem
Alla väntar på att Aladdin skall kosta 50 kronor som de brukar, då töms staplarna snabbt.
Citera
2016-12-09, 23:08
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Jag har nästan ätit ett lager Aladdin-ask nu. Jag tycker att det smakar som det brukar, pralinerna har väl alltid varit lite sötslisiskiga? Gott, tycket jag, men lite "vuxnare" choklad med högre cacaohalt går också ned.
Citera
2016-12-09, 23:44
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Har dom tagit bort trippelnöten? Menar du allvar?

Varför i helvete gjorde man det? Den biten var fantastisk och den enda jag åt ur asken.
Citera
2016-12-10, 02:31
Medlem
villesons avatar
Det var verkligen tråkigt att de tog bort trillingnöten och körsbär i likör!! Mina favoriter
Citera
2016-12-10, 02:38
Medlem
Kohtalotars avatar
inte prisvärt
Citera
2016-12-10, 09:39
Bannlyst
OnT: som många sagt. Lockpris, och askjäveln säljs tyvärr i kopiösa mängder.

Med tanke på specialutgåvan, (2014) med ett gäng nygamla sorter, (men de flesta var kassa. Köpte ej asken, men de måste ha varit kassa/äckliga, de flesta av de där pralinerna) så var de något på spåren. Fram med många! gamla sorter, men de VETTIGA sorterna av alla som funnits genom åren. Och självklart betyder det även att de 2-3 sorterna som många nu saknar, ska tillbaka! (och ja: ALLA som inte jobbar på företaget i fråga, VET vilka sorter som aldrig kommer att anses som katastrofer).

Och då en ask på t ex 800 gram, för t ex 99:- som julpris, som alternativ till de ca 39:- som julpriset är för 500 gram riksskräp. Och en elegant, (men inte ALLTFÖR elegant, vi är ju Sverige, för bövelen) och BRED askjävel med ETT härligt lager! Det konceptet skulle ge en hel del kvallehöjningsutrymme - och det skulle vara hyfsat välbehövligt... Och så då typ 2-3 praliner av varje sort. Och t ex 4 st. av några som är favoriter hos många, som t ex trillingnöten o några fler.

ETT lager, ger en mkt mkt lyxigare känsla, och vilar stadigare i knät, (synd att tappa all den...fina......chokladen). Bort med den äckliga smala, med lite överdrift närmast 'kubliknande' föråldrade folkhemsasken Chokladvolvo 240, och in med Chokladturbo 2.0 !

Alternativen Jenny Nyström, (motsvarar typ 740) och Anthon Bergs guldask, (motsvarar typ 940) duger inte. De modellerna var ack så flådiga när de kom, men se på dem idag...och ska man leta upp någon riktigt lyxig ask, så visst finns det de för 3-400:-, (och såklart de med ännu högre pris) men inte sällan så ska tyvärr locket plockas av helt, eller så är texten liiiiiiiiiiiiiiten, eller skriven på oläsligt snirkligt vis.....eller inga bilder alls på pralinerna eller texter som förklarar innehållet. Eller så är inte kvallen i paritet med priset, och det känns av naturliga skäl, aldrig riktigt hundra.

Eller så är den i grunden bra, men det är då istället ett gäng mysko, (eller bara mysko för svenska smaklökar?) smakkombinationer, så alltid är det något som inte alls är bra....alla chokladälskare: PM:a så går vi ihop och försöker styra upp denna vanstyrda branschen - livet är KORT! Och dörren för kraftiga förbättringar har nu varit öppen alltför länge för att inte till sist, agera!

Nej, jag är inte så värst sugen ens på chokladturbo 2.0, men jag vill efter alla dessa pissår i chokladsverige, nu se folket få ett iaf vettigt alternativ - och sedan så skulle man som sagt försöka styra upp branschen med en helt ny askjävel, där man ritar bilen från scratch, helt utan att behöva ta hänsyn till Aladdinkonceptet med utseende o kvalle på ask/praliner/vilka sorter osv osv.

Så det skulle kunna bli en härlig och välbehövlig tvåstegsraket för det stackars folket! En förändring som ju iofs aldrig lär se dagens ljus.....men man kan ju som allmänt kuvad svensk, aldrig få nog av att stå med knuten näve i fickan, och drömma om bättre tider...

Drömmen sedan länge, är som sagt en från scratch-ask, och den skulle kanske vara på 1000 gram, och så självklart ETT smaskigt o lyxigt lager) Motsvarande julpris för den, som alternativ till den på 800 gram/99:- skulle vara kanske 199:- för sina 1000 gram av om inte lyx, så semilyx

Vad säger ni, gott folk? Längtar även ni efter en asksatan som faktiskt har GODA praliner? Hur många är vi här på FB som är beredda att lägga 199:- iaf en gång om året?

Det är som man brukar säga: sex säljer, och choklad engagerar! (iaf säger man så NU! )
Senast redigerad av Muttmousse 2016-12-10 kl. 10:03.
Citera
2016-12-10, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jo men den där asken kan faktiskt vara ganska god har jag för mig. Jag ska köpa den nästa gång jag köper pralinask.
Ja - design, namn etc. är rätt kass men chokladen är klockren. Påminner mig som sagt om gamla aladdin asken med fransk nougat, noisette, körsbärslikör, trillingnöt, pepparminttryffel, nougatmarsipan etc. Notera även vikten. Den är rätt billig egentligen.
Senast redigerad av sazed 2016-12-10 kl. 10:14.
Citera
2016-12-10, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nefus_SWE
Noterat att nästan varenda affär rear ut Aladdin och Paradis askar. Är detta en effekt av att dom tog bort trillingnöten och körsbär i likör i slutet av 2014? Alltifrån ICA, ÖoB, Willys, Siba och Pressbyrån verkar vilja bli av med skiten. Jag minns inte att Aladdin reas ut när det är just högsäsong för chokladaskar.
Det är väl för att både Paradis och Aladdin kan härröras till mussar, och det vill vi ju inte
Citera
2016-12-10, 13:22
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
De jävlarna tog bort trillingnöten för den var dyrare än andra praliner att göra tydligen. Jag läste det nånstans. Jag kan fatta att det är jobbigare för en maskin att sortera upp tre nötter och innesluta dem i choklad än vad det är att bara spruta in nån äcklig äppelsmörja i ett chokladhölje, men det är fan piss att allt ska gå efter minsta möjliga kostnad och största möjliga marginal numera.

#bringbacktrilllingnöterajävlakuksugareförändainih elvetesjävlafanskap!
Håller med, men det krävdes en fysisk människa för att göra trillingnöten. Det blev för dyrt.
Citera
2016-12-10, 13:25
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung
Mycket Aladin haters i tråden Vad rekommenderar ni istället då? Jag köper de bara 1 gång om året på jul för de väcker lite goa barnaminnen Men bara för man gillar Aladin betyder inte att man uppskattar nån annan form av choklad som en manjari tryffel vars kakao böna blivit ollad av nån Maya hövding i amazonas djungel
Marabou black saltlakrits, mums!
Citera
2016-12-10, 13:30
Medlem
dialektikers avatar
Upp till kamp och revolt mot denna Aladdinask. Ingen som anordnat ett demonstrationståg?
Citera
2016-12-10, 13:57
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nefus_SWE
Noterat att nästan varenda affär rear ut Aladdin och Paradis askar. Är detta en effekt av att dom tog bort trillingnöten och körsbär i likör i slutet av 2014? Alltifrån ICA, ÖoB, Willys, Siba och Pressbyrån verkar vilja bli av med skiten...r.
På Liseberg har de tagit bort Alladin hjulet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in