2016-12-06, 19:29
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Hur fan kan röstdeltagandet sjunkit med 1900 röster på två år? Måste vara någon annan bakomliggande orsak än allmänt ointresse.
Utvecklingen är lynnigare ändå:

2009 (FB) Nu väljer vi vem som ska få Julkorten! - Flashback sprider Julefrid igen! (Fas II)
Antal röster: 1130

2010 (FB) Skicka Julkort 2010 - Flashback sprider Julefrid (Viktigt läs första inläggen)
Antal röster: 1335

2011 (FB) Julkort 2011 - Flashback sprider julglädje ännu en gång! (FAS TVÅ)
Antal röster: 3549

2012 (FB) JULKORT 2012 - Flashback sprider julkort igen! (FAS TVÅ)
Antal röster: 800

2013 (FB) Uppdaterad! Julkort 2013 - Flashback sprider julglädje. Fas 2
Antal röster: 2196

2014 (FB) Flashbacks julkort 2014 - fas II (OMRÖSTNING!!)
Antal röster: 377

2015 (FB) Flashbacks julkort 2015 - fas II (OMRÖSTNING!!)
Antal röster: 232

(Till 2009 var saken oorganiserad.)

Givetvis spelar moderator- liksom incidentengagemang de huvudroller som varken kan eller bör styras.
Citera
2016-12-06, 19:47
Inaktiv Administrator
admin5s avatar
Förra året fick vinnaren totalt 50 röster, det man (eller jag åtminstone) undrar över då är hur många av dessa som faktiskt skickade något julkort till vinnaren i slutändan? Hur många av de som röstade på övriga kandidater skickade julkort till vinnaren?

admin5
Citera
2016-12-06, 19:53
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin5
Förra året fick vinnaren totalt 50 röster, det man (eller jag åtminstone) undrar över då är hur många av dessa som faktiskt skickade något julkort till vinnaren i slutändan? Hur många av de som röstade på övriga kandidater skickade julkort till vinnaren?

admin5
Den inställningen är jämförbar med att som postare bry sig mindre om topik än huruvida trådskaparens berättelse verkligen inträffat.
Citera
2016-12-06, 21:59
Medlem
Tråkigt men väntat beslut. Någon (mod) måste vilja och ha tid att engagera sig i projektet för att det ska bli bra. De senaste åren verkar det engagemanget inte riktigt funnits.
Citera
2016-12-10, 11:52
Medlem
Emerains avatar
Den här tråden är inte en plats där ni ändå kan posta nomineringar eller vilka ni tycker ska få julkort.

inlägg raderade.
/mod
Citera
2016-12-10, 12:45
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:

admin5
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Den inställningen är jämförbar med att som postare bry sig mindre om topik än huruvida trådskaparens berättelse verkligen inträffat.
“man (eller jag åtminstone) undrar över”, ja, men åtmestone du & 2 till d.v.s. admins. Samtliga andra har reglerna att följa, ex:vis 0.03 som ovan sagt. Det är ett dåligt argument att komma från 1 av de enda 3 som står utanför det regelverk som omgärdar övriga i skrivande stund 1 067 560 användare. Hittills har mig förmodligen ingen admin stått för direkt moderering i julkortstrådarna, och saken startade spontant-inofficiellt, så för klarhets skull: Om en användare nu startar en uttalat inofficiell tråd med begäran till moderator om hjälp med omröstning, så (bör den åtminstone inte bestraffas, men) kommer den stoppas?

Det brådskar, den 10 i dag och helg. Posten brukade ge sista lådläggardag den 17, men nu har vi *Postnord* och de räknar nog med varken snö eller ökad last.
Citera
2016-12-10, 12:57
Medlem
Citat:
“man (eller jag åtminstone) undrar över”, ja, men åtmestone du & 2 till d.v.s. admins. Samtliga andra har reglerna att följa, ex:vis 0.03 som ovan sagt. Det är ett dåligt argument att komma från 1 av de enda 3 som står utanför det regelverk som omgärdar övriga i skrivande stund 1 067 560 användare. Hittills har mig förmodligen ingen admin stått för direkt moderering i julkortstrådarna, och saken startade spontant-inofficiellt, så för klarhets skull: Om en användare nu startar en uttalat inofficiell tråd med begäran till moderator om hjälp med omröstning, så (bör den åtminstone inte bestraffas, men) kommer den stoppas?

Det brådskar, den 10 i dag och helg. Posten brukade ge sista lådläggardag den 17, men nu har vi *Postnord* och de räknar nog med varken snö eller ökad last.

En användare skapade en tråd som åkte i papperskorgen.
Citera
2016-12-10, 18:14
Inaktiv Administrator
admin4s avatar
Citat:

Ja, den kommer stoppas. Det är inte tillåtet att bedriva kampanjer eller liknande i Flashbacks namn om man inte representerar just Flashback. Vi har helt enkelt i år bedömt att intresset varit för lågt för att vi ska sanktionera det, och då är det som sagt inte tillåtet.

admin4
Citera
2016-12-10, 18:16
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yojne
En användare skapade en tråd som åkte i papperskorgen.
Jaha, vill någon för saks skull peka på den? Jag bryr mig inte särskilt om mer än principbrottet, i detta fall alltså lås-/korgmeddelandet, och har efter snabbögning inte hittat något. (Ligger tråden mjukraderad skall det vara av skäl annat än det här relevanta.)

Däremot sitter (FB) Flashbacks julkort 2015 - fas III (SKICKA JULKORTEN!) ännu klistrad i Sista utvägen. (Nu RP:ad.) Enligt omröstningen där fick det årets vinnare 30 julkort (och 75 ‘inte julkort’); men omröstningen är sluten, så det är ju tur att hittills bara en admin undrat “Hur många av de som röstade på övriga kandidater skickade julkort till vinnaren”, eftersom han får antas själv ha befogenhet att kika bakom draperiet och kolla vilka motröstare som böjt sig för utfallet. Om nu det verkligen var det viktiga.

Det är en sak att stoppa en officiell ruljans, en annan att göra undantag utan tillbörlig motivering. (Men grinig är jag inte, och en god helg det redan. Skål du admin5, här i pepparglödgad marsala.)
Citera
2016-12-11, 13:31
Moderator
Trixtons avatar
Citat:

admin5

Det kanske inte är så roligt att få tusentals julkort heller, så om uppslutningen kring ett sådant här jippo skulle vara stor, så skulle det kunna leda till problem för den som utses. Lagom kul när brevbäraren kommer med stora säckar och ringer på dörren. Säckar fulla av en massa julkort som man kanske inte har någon plats för ändå, utan får köra till återvinningen.

Lika bra att inte ha någon julkortstråd.
Senast redigerad av Trixton 2016-12-11 kl. 13:33.
Citera
2016-12-11, 15:40
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin4
Ja, den kommer stoppas. Det är inte tillåtet att bedriva kampanjer eller liknande i Flashbacks namn om man inte representerar just Flashback. Vi har helt enkelt i år bedömt att intresset varit för lågt för att vi ska sanktionera det, och då är det som sagt inte tillåtet.

admin4
Gott så, men med “uttalat inofficiell tråd” menas givetvis inte någon rebell-kampanj föregiven i Flashbacks namn – snarare ett fritt användaralternativ, tydligt med att följa gällande påbud, som endast organiseras här. Flashback behöver inte ens nämnas i sådan tråd, så skulle den stoppas?

‘Raidtrådar’ har ju tidigare på förekommen anledning blivit ogillade, och om än jag inte minns den formella utvecklingen ledde det väl åtminstone i någon direkt mån till 0.10 som nu länge sedan tagits bort men har en rest kvar i regelsidans inledande stycke: “Forumet ska inte heller användas för att starta eller bedriva trakasserier av icke offentliga personer.” Men detta har inte tidigare klassats som trakasseri utan tvärtom tills för några dagar sedan bedrivits officiellt; så jag undrar hur detta adminundantag avgränsas. Endast ni står fria att fladdra efter vind & eget skön.

F.ö. verkar uppdateringen ännu krångla: Ditt inlägg är stämplat 2 minuter före mitt förra, men dök inte upp i tråden förrän i morse. Därav mitt sen.
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det kanske inte är så roligt att få tusentals julkort heller, så om uppslutningen kring ett sådant här jippo skulle vara stor, så skulle det kunna leda till problem för den som utses. Lagom kul när brevbäraren kommer med stora säckar och ringer på dörren. Säckar fulla av en massa julkort som man kanske inte har någon plats för ändå, utan får köra till återvinningen.

Lika bra att inte ha någon julkortstråd.
Senaste mottagaren blev glad, och det har nog aldrig gällt några 1000-tals: (FB) Flashbacks julkort 2015 - fas III (SKICKA JULKORTEN!)
Senast redigerad av Zwerchstand 2016-12-11 kl. 15:43.
Citera
2016-12-14, 16:55
Medlem
Fast är det viktigt att det är en stor grej? Jag har inte varit med förut och skickat något kort men hade faktiskt tänkt göra det i år. Jag förstår att det är lite jobb som moderator att få till nomineringslistan men efter det så är väl saken biff?

Även om det nu "bara" är 30-50 julkort som skickas ut så är det ju en kul grej som för en gångs skull sätter Flashback i lite positivt ljus.

ett exempel är:

http://www.bt.se/bollebygd/hundratals-julkort-mildrar/

och det finns fler bara man googlar lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in