2016-12-10, 06:50
Moderator
Arne.Ankas avatar
Häromdagen såg jag en buss knö sig ut från en hållplats, bilisterna hade stannat för fotgängare som ska över övergångsstället och när de hade gått över slog busschauffören på blinkersen och knödde sig ut så hade förste bilisten inte svängt vänster hade dumfan till busschaufför orsakat en krock.

Har förare väjningsplikt gentemot bussen oavsett var de är i relation till bussen?
http://i68.tinypic.com/ictkd1.png
Senast redigerad av Arne.Anka 2016-12-10 kl. 06:52.
Citera
2016-12-10, 07:05
Medlem
Har du körkort så ska du veta att bussen har företräde då hastighetsgränsen är 50 km/h eller mindre vid hållplatsen.
Citera
2016-12-10, 09:37
Bannlyst
När bussen blinkar ut ska du sänka hastigheten eller stanna om det behövs om det råder 50km/h eller lägre.
Citera
2016-12-10, 09:59
Medlem
Studsbolls avatar
Precis som redan nämnts har buss som lämnar hållplats alltid företräde om hastighetsbegränsningen är 50 eller lägre. Det är en skam om någon lyckats ta körkort utan att fått lära sig detta.
Citera
2016-12-10, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har förare väjningsplikt gentemot bussen oavsett var de är i relation till bussen?
http://i68.tinypic.com/ictkd1.png
Ja. Man får se till att planera sin körning så att man inte hindrar bussen. Man bör i det här fallet stanna för fotgängarna så att det finns utrymme för bussen att köra ut.
Sen har ju inte bussen rätt att knö sig ut och tvinga andra att flytta på sig hur fel de än gjort och hur illa de planerat sin körning, men det kanske var så att den förste bilisten ville hjälpa bussen.
Citera
2016-12-10, 10:12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kan någon förklara hur bilister ska planera sin körning för en buss som knör sig ut från hållplats när bussen kom till platsen efter bilisterna?
Senast redigerad av Arne.Anka 2016-12-10 kl. 10:22.
Citera
2016-12-10, 10:31
Medlem
Nibiruans avatar
Citat:
Kan någon förklara hur bilister ska planera sin körning för en buss som knör sig ut från hållplats när bussen kom till platsen efter bilisterna?

Busschauffören måste fortfarande blinka innan han kör ut på körbanan, så gör han inte det så måste inte du ha superreflexer och ta hänsyn till ifall han plötsligt rör sig ut mot ditt körfält. Skulle dock underlätta om det var lag på 3 sek blinkning innan han kör ut, dvs ser du att han blinkar så sänker du farten till stopp och släpper fram honom/henne om det kan göras trafiksäkert dvs, annars är det bara att köra förbi i valbar fart 0-50 km/h.
Citera
2016-12-10, 10:34
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiruan
Busschauffören måste fortfarande blinka innan han kör ut på körbanan,
Mer regel än undantag att blinkers, gas och svänga görs samtidigt så andra i trafiken får noll förvarning.

Citat:
Skulle dock underlätta om det var lag på 3 sek blinkning innan han kör ut, dvs ser du att han blinkar så sänker du farten till stopp och släpper fram honom/henne om det kan göras trafiksäkert dvs, annars är det bara att köra förbi i valbar fart 0-50 km/h.
En busschaufför är enligt lag skyldig att vara särskilt försiktig så att inte fara eller onödig olägenhet uppstår men du har rätt, en mer tydlig regel om blinkers hade behövts.
Citera
2016-12-10, 10:45
Medlem
Citat:
Om det finns en busshållplats placerad på det sättet så är det värt att kasta en blick i backspegeln och se om en buss är på ingång och placera sig utifrån det. Det går inte att förutse allt i trafiken utan det är ett samspel som gäller. Bussen får inte knö sig ut från hållplatsen och kräva att andra flyttar på sig. Om föraren gör det så gör han fel. Om det finns utrymme för bussen att köra ut om den första bilen flyttar på sig lite så är det ju jättebra. Varför ska den bilen blockera vägen för bussen om den inte behöver det?
Om det fanns så gott om utrymme så borde bilen ha placerat sig till vänster redan från början för att släppa fram eventuella bussar.
Citera
2016-12-10, 10:49
Medlem
SurTrollets avatar
Höll själv på krocka med en busschaufför igår som från en busshållplats strax efter en rondell blinkar & svänger ut samtidigt, jag tutade och trängde mig förbi ändå och då satte busschauffören på helljuset och släckte det inte fören vi "kom ifrån" varandra. Varken första eller sista gången jag upplever dessa jävla busspiloter gör på det viset, svänger ut samtidigt som de börjar blinka med blinkern så man inte har en chans.

Har börjat hata dessa jävlar för det är något jag ser nästan dagligen då jag själv är hantverkare och kör mycket i stadstrafik.
Senast redigerad av SurTrollet 2016-12-10 kl. 10:54.
Citera
2016-12-10, 10:59
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Jag vill väl tänka mig att det är samma sak som gäller vid väjningsplikt i övrigt. I en korsning till exempel har man väjningsplikt mot bilar från höger, förutsatt du inte redan är i korsningen. Då har andra fordon väjningsplikt mot dig.

Samma sak borde ju gälla i det här fallet. Bilarna ska väja för bussen men bussen måste väja för den trafik som inte längre kan väja. Kan inte tänka mig annat än att busschauffören blir vållande om han kör på en bil bredvid honom när han lämnar hållplatsen.
Citera
2016-12-10, 11:22
Medlem
KnaeckeHaexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Patrik
Jag vill väl tänka mig att det är samma sak som gäller vid väjningsplikt i övrigt. I en korsning till exempel har man väjningsplikt mot bilar från höger, förutsatt du inte redan är i korsningen. Då har andra fordon väjningsplikt mot dig.

Samma sak borde ju gälla i det här fallet. Bilarna ska väja för bussen men bussen måste väja för den trafik som inte längre kan väja. Kan inte tänka mig annat än att busschauffören blir vållande om han kör på en bil bredvid honom när han lämnar hållplatsen.

Precis. Bakomvarande fordon har väjningsplikt mot bussen när den ska UT från hållplatsen (dvs starta från stillastående). Men fordon som redan står bredvid bussen kan ju inte gärna gå upp i rök. Inte heller måste man stanna bakom bussen som förberedelse för att bussen ska kunna svänga ut utan hinder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in