2016-12-09, 13:35
Medlem
Var på en parkering idag och en det blev en mindre krock där jag inte var inblandad men de som var det stannade mitt i vägen. Vägen där är bred nog för att man ska kunna komma förbi men det finns hinder längsmed vägen som är som en linje (tror att det är för att man ska dela på gc väg och bilvägen) Vet inte hur hög kanten var men högre än en trotoarkant.

Bilen bakom mig kör över hindret och ligger med halva bilen på gc-sidan och andra på bilsidan. Jag bestämmer mig för o göra samma sak, jag hör ett klonk när jag kör över kanten och blir lite orolig. När jag stannar bilen och kikar under ser jag att den plåten som går längsmed långsidan under bilen har fått sig en törn. Det är ju som en vinge av ganska tunn plåt pekande neråt som går där under. En bit på kanske 15 cm är böjd utåt så plåten har rivts sönder lite på förarsidan, där under tröskeln.

Behöver jag bry mig om detta överhuvudtaget? Bilen är rätt gammal men ändå i rätt bra skick i övrigt. Är egentligen inte ens säker på att det var jag som orsakade skadan.. men har svårt o släppa sånt här.
Citera
2016-12-09, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tombo88
Var på en parkering idag och en det blev en mindre krock där jag inte var inblandad men de som var det stannade mitt i vägen. Vägen där är bred nog för att man ska kunna komma förbi men det finns hinder längsmed vägen som är som en linje (tror att det är för att man ska dela på gc väg och bilvägen) Vet inte hur hög kanten var men högre än en trotoarkant.

Bilen bakom mig kör över hindret och ligger med halva bilen på gc-sidan och andra på bilsidan. Jag bestämmer mig för o göra samma sak, jag hör ett klonk när jag kör över kanten och blir lite orolig. När jag stannar bilen och kikar under ser jag att den plåten som går längsmed långsidan under bilen har fått sig en törn. Det är ju som en vinge av ganska tunn plåt pekande neråt som går där under. En bit på kanske 15 cm är böjd utåt så plåten har rivts sönder lite på förarsidan, där under tröskeln.

Behöver jag bry mig om detta överhuvudtaget? Bilen är rätt gammal men ändå i rätt bra skick i övrigt. Är egentligen inte ens säker på att det var jag som orsakade skadan.. men har svårt o släppa sånt här.

Ja men hur tusan ska vi kunna gissa det med den totalt värdelösa beskrivningen.... Kan ju vara vad som helst i plåtväg.... Kanske mer viktig eller inte... Du klarade inte ens av att berätta vad du har för bil... (en tabbe som 9 av 10 gör som frågar om sina bilar...) och du hade inte ens en mobilkamera med dig så du kunde ta en bild och länka till...?

Men du orkade skriva en mindre novell om de andra bilarna och varför si eller så.... Men det enda du hade behövt skriva är att du körde över en kant så bilen tog i inser och nu verkar en plåt kanske vara skadad, samt vilken bil det handlar om och en mer tydlig beskrivning av plåten och dess placering, gärna en bild...

Det kryllar av bilar på vägarna, och tro det eller ej men det kan ser ganska olika ut på undersidan, olika delar m.m.....
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2016-12-09 kl. 13:53.
Citera
2016-12-09, 14:08
Medlem
Okej börjar om. Slog i undersidan av bilen, upptäckte en skada som jag bäst kan beskriva så här.

Det är som en vinge av ganska tunn plåt pekande neråt som går längsmed långsidan på undersidan av bilen. En bit på vingen har blivit böjd utåt, där under tröskeln på förarsidan. Plåten böjdes såpass att den revs isär på ett ställe.. Bilen är en Golf 4 från 2003.

Kan fixa en bild sen.
Senast redigerad av Tombo88 2016-12-09 kl. 14:12.
Citera
2016-12-09, 14:16
Medlem
Citat:
Okej börjar om. Slog i undersidan av bilen, upptäckte en skada som jag bäst kan beskriva så här.

Det är som en vinge av ganska tunn plåt pekande neråt som går längsmed långsidan på undersidan av bilen. En bit på vingen har blivit böjd utåt, där under tröskeln på förarsidan. Plåten böjdes såpass att den revs isär på ett ställe.. Bilen är en Golf 4 från 2003.

Kan fixa en bild sen.

Ok, det var bättre...

Men, verkar det vara en lös plåt som kan tas bort från underredet?

Eller är det den kanten längs med botten på tröskeln ( den som får från framhjul till bakhjul under dörren typ) där ytterplåt och underredsplåtar möts, som en lång "fena" längs hela undersidan, ca 1-3cm hög?

Om det är den du knölat till och rivit upp så är det risk för att du får problem i besiktningen, och det kan börja rosta med. Utan att se skadan så menar jag att du bör fixa det på enklast sätt.

Känner du igen dig på dessa bilder...?

https://www.google.se/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Frejsa.nu%2Fim%2F_garage t%2F4040_2010-10-09-caddy_43.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Frejsa.nu%2Ffor um%2Fviewtopic.php%3Fp%3D979854%26sid%3Db37d414eeb 9cc6ebbe5895d 638b74ae5&docid=uO0xM_GYLIdVwM&tbnid=7dB1IvNG1z29i M%3A&vet=1&w=640&h=480&hl=sv&client=safari&bih=649 &biw=1024&q=golf%202003%20tr%C3%B6skell%C3%A5da&ve d=0ahUKEwjg0aCQmefQAhUGkiwKHdLiCakQMwhIKCMwIw&iact =mrc&uact=8

https://www.google.se/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgall ery%2Farchive%2F70747%2F876554_q9xqq3.jpg&imgrefur l=http%3A%2F%2Fwww.garaget.org%2Fforum%2Fviewtopic .php%3Fid%3D170846&docid=fidPTh2udBpZ3M&tbnid=bL8l A0fWAVEOOM%3A&vet=1&w=640&h=480&hl=sv&client=safar i&bih=649&biw=1024&q=golf%202003%20tr%C3%B6skell%C 3%A5da&ved=0ahUKEwjg0aCQmefQAhUGkiwKHdLiCakQMwhkKD 8wPw&iact=mrc&uact=8
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2016-12-09 kl. 14:19.
Citera
2016-12-09, 15:24
Medlem
Megaforces avatar
Det kan vara värmeskölden till katalysatorn som fått sig en törn. Den har ingen direkt funktion för bilen utan är främst till för att katalysatorn inte skall tända eld på t.ex gräs på marken när man parkerar.
Citera
2016-12-09, 15:41
Medlem
Tack för hjälpen. Ser ut som det som DrTinnitus länkade bild på. Hur lagar man? Böja tillbaka o svetsa ihop där det revs isär?

Kan inte svetsa själv så får lämna in.. har dock en liten verkstad som säkert kan fixa. Borde väl inte kosta så mycket?
Citera
2016-12-09, 16:38
Medlem
Citat:
Tack för hjälpen. Ser ut som det som DrTinnitus länkade bild på. Hur lagar man? Böja tillbaka o svetsa ihop där det revs isär?

Kan inte svetsa själv så får lämna in.. har dock en liten verkstad som säkert kan fixa. Borde väl inte kosta så mycket?

Om det är den plåtskarven så bör en vettig verkstad kunna göra en hyfsad reparation för en sansad peng, så skadan inte förvärras eller orsakar problem med besiktningen.

Kolla med verkstaden vad de rekommenderar dig.
Citera
2016-12-09, 19:51
Medlem
Servals avatar
Väldigt svårt att svara på detta utan en bild.
Är det en del som är lite "tillknäckt" och inget som sticker ut/hänger löst så kan det vara bra att spraya på lite rostskydd (om det är ren plåt)

Fixa en bild så kan vi göra en bättre bedömning av läget
Citera
2016-12-09, 20:41
Medlem
Provocative2.0s avatar
Nu har jag inte kollat bilder eller ens läst ordentligt.
Vore jag dig skulle jag hissa upp bilen o granska den noggrant. Finns mer under den än några oviktiga plåtbitar som ex bromsrör o bränsleslerör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in