Citat:
Ursprungligen postat av
Thcfarmer
råkade ut för samma sak, soffan gick inte i hissen eller via trappan. Ghettto som man är så drog man upp den med spännband från tredje våningen

Ja precis -- Bra tänkt !! -

- Man får akta sig att man inte drar sönder balkongräcket, sådant har faktiskt hänt.
TS får flytta till Indien, där kan man hyra kulis (= bärare) och byggjobbare. Byggjobbarna bygger en byggnadsställning av bambupinnar, och lyfter upp soffan, plockar ur fönsterna och karmarna, och får in den den vägen. Sen får man betala två tre ggr till för att de ska sätta tillbaks fönstrena, och plocka ner byggställningen.
Men det är finemang alltså !
Alltså vad gäller hissar så kan man tro att det finns en generell standard för hissar vad avser standardmåtten mm. Men så är det inte, de flesta hissar till äldre hus är måttbeställda och skräddarsydda.
Citat:
Ursprungligen postat av
dialektiker
Nu läste jag i o f s på en sida på soffadirekt.se
http://www.soffadirekt.se/sv/info/kopvillkor.html Citat: "Inbärning - enkelbemanning" kostar 595 kr oavsett vart du bor, I priset ingår uppbärning till anvisad plats, med förutsättningen att produkten går att bära in genom trapphus, dörröppningar och/eller förbi andra hinder som kan uppstå under vägen till önskad plats." så det betyder att det kan stå i villkoren vad som gäller.
Har du lusläst villkoren hos Mio ts?
Nej, så mycket har nog inte TS tänkt, jag föreslår att TS tar sig till Rusta och köper en flistugg och stoppar soffan i flistuggen. Sen så kan han bära upp fliset i ekologiska papperskassar och pussla ihop den nu på vinterkvällarna. Därefter kan han passa på att stoppa huvudet i flistuggen för det är här ungefär den här historien/tråden slutar, skulle jag tro