2016-12-07, 13:08
Medlem
cybergrodans avatar
Jag har hittat en sida i Australien där man säljer alkohol som INTE går att hitta varken i Sverige eller i något annat land inom EU. Det jag är sugen på är antingen en platta bourbon/cola eller möjligtvis ett giftpack med en flaska vin och endast ett fåtal burkar. Sidan (www.mybottleshop.com.au) skickar till Sverige, men hur kommer det att gå i den svenska tullen? Jag vet att det inte är tillåtet att beställa alkohol utanför EU, men hur ofta kontrolleras detta? Och vad blir påföljden ifall man åker dit?

Jag har kontaktat den här sidan, och frågat ifall de kan skriva på paketet att det är en gåva, som är värd mindre än 500 kr. Detta är egentligen sant, köper jag plattan kommer det gå på 600 spänn, köper jag giftpacket blir det ungefär 500 kr. Jag har ännu inte fått något svar, man jag misstänker att de inte kommer gå med på detta...

Vad tror ni? Vågar jag chansa?
Citera
2016-12-07, 13:14
Medlem
Nej. Gåvor gäller inte alkohol. Det är ok att beställa men du får betala höga skatter.
Citera
2016-12-07, 13:33
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Detta är egentligen sant, köper jag plattan kommer det gå på 600 spänn

Nja, tänk på att du ska räkna med fraktpriset i tulluträkningen också. Så totalpriset hamnar nog närmare 800 spänn som du ska tulla för.

Citat:
Tull
Tullsatsen varierar från 0 till 20 procent beroende på vad det är för slags vara. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris inklusive frakt och eventuell transportförsäkring.

//http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandel/internethandelbestallavarorfranettannatland.4.3a7e cf261459ea29e006dc.html#Bestallavarorfranlandutanf orEU

Jag tror inte heller att det spelar nån roll vad dom skriver på paketet, det är för stort och för misstänksamt för att dom inte ska öppna det och kontrollera innehållet.
Citera
2016-12-07, 13:47
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrEmil
Nej. Gåvor gäller inte alkohol. Det är ok att beställa men du får betala höga skatter.
Det där stämmer inte, enligt tullverket http://www.tullverket.se/innehallao/...51a92d7cd.html

Citat:
Du som privatperson får ta emot paket som innehåller alkohol från en annan privatperson, det vill säga att alkohol får bara skickas som gåva mellan två privatpersoner.
Citat:
Från ett land utanför EU
Hur mycket alkohol får jag ta emot som gåva?
Enstaka³ paket.
Enstaka³ paket, men inte mer än:
– 1 liter sprit eller
– 1 liter starkvin eller mousserande vin och
– 2 liter vin och
– öl (inom gåvogränsen på 500 kr).
Behöver jag betala någon avgift för alkoholen?
Nej.
Du måste alltid betala svensk alkoholskatt. Du behöver inte betala tull om värdet på alkoholen är mindre än 500 kr.

Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Nja, tänk på att du ska räkna med fraktpriset i tulluträkningen också. Så totalpriset hamnar nog närmare 800 spänn som du ska tulla för.

Jag tror inte heller att det spelar nån roll vad dom skriver på paketet, det är för stort och för misstänksamt för att dom inte ska öppna det och kontrollera innehållet.

Okej, så ''gåvan'' är alltså priset för varan samt frakt?
Det är det där jag är rädd för, att det är för stort. Men om jag köper paketet med en flaska vin samt 4 burkar, så borde det ju inte vara särkilt stort. Då blir inte hellre priset mer än 500 spänn, inklusive frakten.
Citera
2016-12-07, 15:06
Medlem
Dr.Diegos avatar
Som privatperson får du inte importera alkohol utanför EU.

Vad som gäller framgår av alkollagen 4 kap 4§
Citera
2016-12-07, 15:35
Medlem
miikoss avatar
Du kan be om en offert av Systembolaget om du vill.

https://www.systembolaget.se/bestall.../privatimport/

Men det är med dyr frakt och tull om leverantören är utanför EU. Svensk alkoholskatt tillkommer nog med.

Att försöka smuggla in kan man med göra, men jag skulle inte riskera förverkande och straffansvar.

Finns det inte någon liknande produkt inom EU eller i systembolagets beställningssortiment? (Inom EU så kan du beställa själv, men svensk alkoholskatt, betalas in innan införsel i Sverige, av dig eller transportören. För systembolagets beställningssortiment så är priset inklusive frakt till butik, skatt och moms.)
Senast redigerad av miikos 2016-12-07 kl. 15:40.
Citera
2016-12-07, 18:56
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Som privatperson får du inte importera alkohol utanför EU.

Vad som gäller framgår av alkollagen 4 kap 4§
Det är helt med på, men ska försöka få företaget att skriva gåva på paketet. Är dock ändå jävligt orolig.
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Du kan be om en offert av Systembolaget om du vill.

https://www.systembolaget.se/bestall.../privatimport/

Men det är med dyr frakt och tull om leverantören är utanför EU. Svensk alkoholskatt tillkommer nog med.

Att försöka smuggla in kan man med göra, men jag skulle inte riskera förverkande och straffansvar.

Finns det inte någon liknande produkt inom EU eller i systembolagets beställningssortiment? (Inom EU så kan du beställa själv, men svensk alkoholskatt, betalas in innan införsel i Sverige, av dig eller transportören. För systembolagets beställningssortiment så är priset inklusive frakt till butik, skatt och moms.)

Ja inom EU har jag beställt flera gånger, har dock inte betalat alkoholskatt en enda gång men det har gått klockrent ändå. Misstänker att det kommer bli sjukt dyrt att gå via systembolaget, och vill gärna ha det innan jul eftersom att det är en present. Men ska absolut kolla upp det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in