Under arbetet med rapporten har länsstyrelsen bland annat intervjuat personal på boenden för ensamkommande flyktingbarn. Personal som allt oftare ser tecken på människohandel och prostitution bland flyktingbarnen.
Ibland ser man på stan en mindre grupp afghanska barn/"barn" tillsammans med t.ex. en pensionerad, välmenande lärare. En del barn ser väldigt söta och snälla ut men jag undrar vad de egentligen tänker och känner.
T.ex.: Hur länge betraktas en pojke som barn i den kultur han kommer ifrån? Hur upplever de att bli klassade som barn i Sverige? Att försöka ta sig hit som 12-åring är det något som de tvingats till av äldre manliga släktingar? Har deras mammor något att säga till om? Har de själva en röst? Handlar det om att någon ska ta sig till Sverige och ordna gratis vistelse för resten av släkten? Vad vet barnen och övrig släkt om Sverige? Blir de alla lurade av människosmugglare?
Tycker även det verkar förfärligt att vara det barn, jag menar barn inte "barn" som får ta på sig uppgiften att lämna familjen/trakten och bege sig ut i ovissheten för att fullfölja ett uppdrag de ev blir tvingade till.
Varför uppstår inget svenskt ramaskri över denna barnmisshandel?
Oavsett om det kallas frivilligt eller nödvändigt.
De är ju också uppvuxna med en rätt så primitiv syn på flickor/kvinnor och pojkar/män och den inställningen ändras nog inte i första taget.
Eller är det som det tycks vara med de marockanska barnen? Dvs deras pappor vill inte ha dem tillbaka? Avla går an, men att ta hand om ett tiotal barn verkar det inte vara tal om. (Tror inte mammorna har någon talan.)
Jag kan ju ha missat men jag har inte sett att DN, SR, SVT eller någon annan media tagit upp något av det jag undrar över.
VAGGERYDS KOMMUN De kom till Vaggeryds kommun som ensamkommande flyktingbarn. Som 18–åriga flyktingar tvingas de nu att flytta till Migrationsverkets boenden i andra kommuner.
Rahman Ibrahimi sa att han var tretton när han sökte asyl förra året. Nu har Migrationsverket bestämt att han är arton och ska utvisas till Afghanistan – ett land han aldrig varit i. Hittills i år har 2 538 ensamkommande bedömts vara vuxna, utan medicinska belägg.
Asylsökande pojkar får rätt till nya vinterkläder
Två asylsökande pojkar nekades först bidrag till nya varma kläder inför vintern. Men nu har de fått rätt mot Migrationsverket.
Ett ensamkommande flyktingbarn från Afghanistan som påstår sig vara 18 år får stanna i Sverige trots att han har våldtagit. Anledningen är att han uppges riskera dödsstraff i sitt hemland för den homosexuella våldtäkten.