Citat:
Era erfarenheter om detta fenomen?
Ensamkommande flyktingbarn är ett ytterst missvisande begrepp. Det handlar enligt min erfarenhet oftast om unga män mellan 16 och 18 års åldern. De som är yngre och registrerade som ensamkommande har i många fall kommit hit med en familjemedlem som har valt att gå "under jorden" och därmed öka chansen för ungdomen att få ett uppehållstillstånd.
Antingen på familjehem eller på privata/kommunala HVB hem.
Citat:
Hur ser dessa boenden ut?
Det varierar starkt från boende till boende. De boenden som är vinstdrivande har oftast en lägre levnadsnivå än de som är kommunala. Oftast finns det ett eller flera gemensamma utrymmen med soffa, fåtöljer, TV och spelkonsoll, matsal och så har ungdomarna ett eget rum. I vissa fall delar man toalett och badrum medan man i andra har sitt eget. Det finns oftast också något typ av uppehållsrum med pingisbord, bordsfotboll, airhockey mm. Rutiner skiljer sig per boende. På vissa måste ungdomarna själva städa och tvätta medan personalen sköter det i andra fall.
Utbildade behandlingspedagoger och språkstödjare som ofta talar arabiska och dari. Man arbetar i tre skift.
Citat:
Vad göra dessa "ensamkommande flyktingbarn" på dagarna?
De som har varit i landet i mycket kort tid och fortfarande inte har fått sitt migrationsärende behandlat går någon typ av introduktionsprogram där man lär sig svenska samt hur det svenska samhället fungerar. Har man gymnasiebehörighet från sitt eget land slussas man sedan vidare dit eller så blir det så kallat grundvux som nästa stopp.
Citat:
Var kommer de ifrån?
Överlägset största andel av ensamkommande som jag har haft att göra med kommer från Afghanistan följt av Syrien, Irak och Eritrea.
Citat:
Hur mycket kostar detta kommunerna?
Ingen aning.
Citat:
Är detta det sista sättet för sossarna att ösa in ÄNNU mer "asylinvandrare" dvs bidragstagare?
Ingen aning.
Citat:
Hur tar sig dessa individer ända till Sverige?
Enligt mina samtal med ungdomarna så tar de sig, från sina hemländer till Grekland, med hjälp av smugglare. Därefter måste de klara sig själva fram till Sverige. I andra fall har de suttit i flyktinglägren i Turkiet och tagit sig till Grekland med hjälp av falska ID handlingar.
Citat:
Vilka finansierar detta?
Tittar man på deras bakgrunder så kommer ungdomarna från mycket välställda familjer i sina hemländer. En del har även familj i Iran eller Emiraterna som hjälper till att finansiera smuggelresan.
Citat:
Hur kontrolleras dessas ID? DNA-tester? Fingeravtryck?
Många ensamkommande som kommer hit gör så med falska syriska pass eller ID kort. De från Afghanistan, som ofta ljuger om sin ålder, kommer utan ID. Hur detta kontrolleras vet jag inte.
Citat:
Vilka myndighetspersoner sköter denna kontroll?
Ingen aning.
Citat:
Hur ser kontrollkedjan ut?
Ingen aning.
Citat:
Uppföljning på verksamheten? Vart tar dessa vägen? Vad jobbar de med?
Ingen aning.
Citat:
Hur ser sökningsfrekvensen hos detta klientel ut?
Ingen aning
Citat:
Generellt är ett "ensamkommande flyktingbarn" i 25-30 års åldern och med muslimsk bakgrund. Det vet alla, tom Mona.
Det stämmer. På skolan där jag först började arbeta med ensamkommande så är det framförallt flyktingarna från Afghanistan som storljuger om sin ålder. Dom är ofta kortvuxna, ser yngre ut än dom är, väldigt lite ansiktshår och kommer undan med att uppge att dom är omyndiga. 25-30 års ålder är inte alls ovanligt. En situation som jag mycket väl kommer ihåg är när en av eleverna sa till en vikarierande lärare "haha du yngre än jag, du min lärare." Vik:en var 31 och eleven "18".
Citat:
Men hur lyckas dessa bluffasylanter söka ett gratisliv i Sverige?
Hur är det möjligt?
Obefintliga kontroller, bristande kontrollresurser samtidigt som man tvingar sig själv att vara i topp för mottagna flyktingar i förhållande till befolkningsmängd. En riktig cliché som dock är sant är att dessa ensamkommande skäggbarn besöker tandläkare på ett halvt år mer än jag har gjort i mitt liv.
Det finns även de, trots att jag inte har några siffror på detta, som aldrig ens har sett en krigszon utan kommer från Saudi Arabien eller UAE hit som syrisk flykting utan ID handlingar bara för att plugga i Sverige och återvända.