Citat:
Ursprungligen postat av
Nospheratu
Nordkorea har fungerande postgång. De har fred. De har skolor och fungerande skolgång. Folk bor där. Samma förhållanden rådde i Irak under Saddam Husseins regim. Det är konstiga kriterium för att fastställa att landet inte är en regim som åsiktsregistrerar sina medborgare eller är en farlig diktatur. Iran är inte direkt några stora förespråkare av mänskliga rättigheter, jag tycker inte det låter jättekonstigt om folk flyr därifrån.
Jag ser inte det som ett problem. Det jag ser som ett problem är de flyktingar som kommer till Sverige som inte vill integrera sig, inte gärna vill lära sig svenska, helst inte jobba för eller tillsammans med ickemuslimer, inte ser svensk lagstiftning som särskilt relevant etc. Den kategorin kommer sannolikt inte skaffa sig varken jobb, utbildning eller pengar att skicka hem.
Du påstår att man bör skicka tillbaka Mohamad med motiveringen att man hittat hans mamma och bror.
Att Sverige på något vis systematiskt gömmer kriminella är bara rena dumheter. USA tog emot en hel del efterkrigsflyktingar efter andra världskriget, bl a judiska polacker och tyskar. Varav en del var nazister på flykt under falsk identitet. Att därmed beskylla USA för att systematiskt härbärgera nazister är bara konspiratoriskt trams. Är man driftig kriminell med kontakter kan man nog lura sig in lite vart som helst.
Snyftartiklar är bara tramsjournalistik oavsett om det handlar om Mohammad eller Torsten som fått parkeringsböter. Det jag vänder mig mot är utgångspunkten att det inte finns asylskäl för barn som har familj i hemlandet. De flyr som sagt inte för att de inte vet vart mamma är.
Att lösningen på Afghanistans problem inte är att skicka bort "barnen" är alla överrens om. Att flyktingbarn som har föräldrar i hemlandet inte ska få asylskäl av just den anledningen är dock en märklig inställning.
Nu har visserligen inte Norkorea någonting med saken att göra men:
Citat:
Nordkorea:
All kommunikation bestäms och kontrolleras av partiledningen. Det finns ingen nationell postgång, eller användbart mobilnät, och det fasta telefonnätet är mycket knapphändigt.
Dessutom är inte Mohamed flykting. Mohamed har valt att emigrera och som sådan migrant, har han inget asylskäl.
Du ser inga problem i ett unga män från Afghanistan utnyttjar det Svenska asylsystemet? Du är nog ganska ensam om den åsikten. Kostnaden är enorm, det krävs all skatt från 10 heltidsarbetande för att betala uppehället för 1 ung afghansk ekonomisk migrant. Det finns ca 40 000 ensamkommande i Sverige idag. Skatten från ca 400 000 medborgare krävs för att betala dessa.
Mohamad har en familj i Iran, en familj som han har kontakt med, ändå bor han på barnhem i Sverige. Jag har väldigt svårt att förstå att Sverige skulle ha försörjningsplikt för alla ungdomar som inte önskar att bo med sin familj.
Jag påstår som sagt inte att alla är kriminella. Men ett system där man kan få uppehållstillstånd i Sverige, helt utan papper och med påhittad ålder och ursprung, gör det väldigt lätt för den som vill skapa en ny identitet. Det är extremt naivt att tro att inte detta sker.
Ja jag påstår att det är väldigt liten chans att Mohamed uppfyller kraven för asylrätt, även om han nu av någon okänd anledningen skulle göra det, så är det inte i Sverige han ha rätt till asyl.
Citat:
Principen om första asylland är inskriven i Dublinkonventionen och föreskriver att den som flyr från förföljelse ska söka asyl i det första europeiska land han/hon kommer till som kan erbjuda skydd förutsatt att landet tillhör den europeiska unionen (samt Norge, Schweiz och Island).