2016-12-06, 00:18
  #7165
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Våld i hemmet och på arbetsplatsen leder till exakt samma resultat: man gör en anmälan och skaffar fram bevis som håller i domstolen.

Det är tillåtet att byta arbetsgivare och det är definitivt tillåtet att byta man.

Då var vi där igen. Under tiden som du "byter" arbetsgivare eller "byter" man så pågår den destruktiva vardagen. Du kan inte stå helt fri från allt och alla eller låsa in dig i ensamhet, för att riskminimera. Hur lever du… egentligen? Isolerat och säkert, frivilligt eller ofrivilligt...
Citera
2016-12-06, 00:22
  #7166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det kanske ska inrättas ett departement för utredning varför 17 kvinnor dödas i nära relationer varje år?
Ett helt departement med ett statsråd som minister, flera sekreterare o massor av tjänstemän.
De kan utreda o utreda - o till slut komma fram till att "kvinnor bör undvika dessa farliga relationer".

Och när det visar sig att ett fåtal kvinnor inte vill detta utan ialla fall är "våldsmänsgroupies" , ja då kanske departementet i samband med regeringsskifte läggs ner. Och vi alla är några tusen miljoner kronor fattigare och gamla, svaga o sjuka står i ännu längre köer för att få hjälp.

Gamla och sjuka får ligga i sina nerkissade blöjor och dö i förtid, medan regeringen utreder HUR man ska kunna rädda flera fru Svartenbrandts från en för tidig död…

Citera
2016-12-06, 00:28
  #7167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är så oerhört osmakligt med dessa lögner o tendensiösa vinklingar om BO här. Det var inte enbart i början det ljögs hej vilt - det fortsätter hela tiden. Vems ärenden går journalisterna som skriver detta?

Sina egna med siktet på del av "utredningspengar"? SD-svågerns agenda att en blåögd svensk oskyldig blondin inte gjort fel - o längre fängelsestraff för GM? Anhöriga som det är mer synd om eftersom de förlorade ett finare mer oskyldigt BO??
"There is something rotten in the state of Danmark"

Hur många "vanliga svenskar" skulle höja ögonbrynen ifall de fick veta att kvinnor som blir ihop med yrkeskriminella råkar ofta illa ut och en liten del av dem dödas varje år?

Skulle folk verkligen tycka på allvar att regeringen måste göra en storsatsning för att prioritera just denna grupp av kvinnor - framför andra hjälpbehövande?
Citera
2016-12-06, 00:32
  #7168
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Inte alltid, det finns undersökningar som gett överraskande resultat vad gäller detta.

http://www.dagensjuridik.se/2013/10/ny-studie-man-utsatts-minst-lika-mycket-vald-i-hemmet-som-kvinnor-ett-overraskande-resultat

Om vi håller oss till fallet Lotta Rudholm nu så är det extremt uppenbart att hon hade alla chanser i världen att bryta den oerhört destruktiva relationen långt innan den kukade ur helt och hållet, jag vet inte om hon var besatt av Jonsson men efter att ha läst de ändlösa sms-konversationerna i FUP:et så går det att dra slutsatsen att båda var nog ungefär lika besatta fast på olika sätt.

Kanske ville hon det där dramat och passionen som många kvinnor tycks eftersträva i vardagen, blir det för lugnt och stillsamt så blir det tråkigt och då är fältet fritt fram för herrar som MJ då dessa vet hur man uppvaktar och "binder upp" en kvinna så att hon blir mjuk och formbar som lera. Att Jonsson sedan inledde relationen med att uppvakta henne med 100 röda rosor kan ha gjort att hon föll som en fura för hans smicker. Aftonbladet har nån plus-artikel där denna oerhörda mängd rosor nämns.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Odo7E/mordade-lottas-drom-att-bli-mamma/promo

Till råga på allt visste Lotta att dessa rosor var köpta med knarkpengar.. Men det tycks inte ha stört henne..
Citera
2016-12-06, 00:46
  #7169
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hur många "vanliga svenskar" skulle höja ögonbrynen ifall de fick veta att kvinnor som blir ihop med yrkeskriminella råkar ofta illa ut och en liten del av dem dödas varje år?

Skulle folk verkligen tycka på allvar att regeringen måste göra en storsatsning för att prioritera just denna grupp av kvinnor - framför andra hjälpbehövande?

Nästan ingen i vårt avlånga land skulle tycka att vi med alla köer o besparingar för gamla,sjuka o svaga har pengar över - hundratals miljoner - att lägga på våldsmänsgroupies som frivilligt lever farligt.

Lottas död var tragisk. Men det var absolut inte oväntat att han misshandlade henne igen.
Om hon hade överlevt även denna gång kanske det till och med hade blivit fler gånger.

På något sätt måste alltid en vuxen individ ta konsekvenserna av sitt handlande. Därför borde vi inte lägga våra skattepengar på kvinnor som likt Lotta med öppna ögon väljer fel.
Hon bäddade för att utsättas för ny misshandel och man får ligga som man bäddat. Hon kunde kanske inte förutse att hon skulle dö - men risken för allvarlig skada med revbensbrott, huvuddunk, blåmärken o kastade glas fanns ju. Den risken var hon medveten om.
Citera
2016-12-06, 01:06
  #7170
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Då var vi där igen. Under tiden som du "byter" arbetsgivare eller "byter" man så pågår den destruktiva vardagen. Du kan inte stå helt fri från allt och alla eller låsa in dig i ensamhet, för att riskminimera. Hur lever du… egentligen? Isolerat och säkert, frivilligt eller ofrivilligt...

Att avsluta med en arbetsgivare tar tyvärr i allmänhet tre månaders uppsägningstid. Då får man stå ut - o polisanmäla om våldet går att bevisa. Eller vara smart o skaffa vittnen, underlag o obestridliga bevis - sedan ta diskussionen om att felaktigt blivit utsatt - om man orkar o vill, kanske kvitta det mot uppsägningstiden? Annars tar man sina personliga små saker och försvinner ut med ett leende efter uppsägningstidens slut.

Att bryta med en partner tar inte många minuter! Lite efterdyningar om man har bostad o prylar att dela upp, men det går också fort. Om barn är inblandade blir det knepigare men har man bestämt sig o kör sin linje fungerar det med.

Så att sätta stopp är ingen lång process. Att bestämma sig kanske kan vara det - men när man vet att det aldrig blir bra när någon har börjat utöva våld, då är det inte så svårt att ta beslutet att gå.

Lotta som varken hade barn eller gemensamma ägodelar med Martin hade kunna avsluta bums efter första kastade glaset tre veckor in i deras förhållande. Som Angelica gjorde. Lotta hade därefter ytterligare mängder av bra skäl o tillfällen att klippa av kontakten. Inte minst då han lagt ut en bild på en annan kvinna - Angelica - på nätet. Men hon var dum nog att fortsätta med honom.
__________________
Senast redigerad av Solglittret 2016-12-06 kl. 01:15.
Citera
2016-12-06, 06:48
  #7171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nästan ingen i vårt avlånga land skulle tycka att vi med alla köer o besparingar för gamla,sjuka o svaga har pengar över - hundratals miljoner - att lägga på våldsmänsgroupies som frivilligt lever farligt.

Lottas död var tragisk. Men det var absolut inte oväntat att han misshandlade henne igen.
Om hon hade överlevt även denna gång kanske det till och med hade blivit fler gånger.

På något sätt måste alltid en vuxen individ ta konsekvenserna av sitt handlande. Därför borde vi inte lägga våra skattepengar på kvinnor som likt Lotta med öppna ögon väljer fel.
Hon bäddade för att utsättas för ny misshandel och man får ligga som man bäddat. Hon kunde kanske inte förutse att hon skulle dö - men risken för allvarlig skada med revbensbrott, huvuddunk, blåmärken o kastade glas fanns ju. Den risken var hon medveten om.

Minst 3 MILJARDER kronor kommer denna storsatsning att kosta skattebetalarna under de närmaste tio åren. Smaka på den siffran... 3 MILJARDER..

Samtidigt som vi har extra kostnader för flyktingar som vi inte ens kunde drömma om I våra värsta mardrömmar för bara några år sedan.

Och inte nog med det, inrikesministern berättar att även polisen kommer att få 2 miljarder extra för att kunna anställa 600 nya utredare.

Så nu är vi uppe I 5 miljarder som vi hoppas ska kunna minska antalet döda kvinnor per år. Med hur många sa inrikesministern inte, men OM antalet skulle gå ner till hälften, dvs. till 7-8 stycken, är jag övertygad om att det skulle slås med stora trumman I pressen.

Så mycket är alltså dessa fru Svartensbrandts och Lottas liv värda I våra svenska politikers ögon – samtidigt som det ska dras ner på andra områden, eftersom pengarna inte räcker till vad som helst..
Citera
2016-12-06, 07:16
  #7172
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Ja, och män råkar inte ut för det grövre våldet som innebär sjukhusvård direkt vilket också professorn på Sahlgrenska studie visar. Det är ju inte så att män inte kan försvara sig gentemot en betydligt klenare kvinna. Alltså finns det ingen logik att dra upp våld mot män som det Lotta råkade ut för och inte hade chansen att försvara sig. Nåväl snart är det dags för Martin att beträda Hovrätten. Alltid intressant att se vad HR kommer fram till, och det kanske kommer lite mer banka huvudet i cellväggen efter HR sagt sitt.





http://story.aftonbladet.se/dodadekvinnor/#section-2


14 pågående fall

Återigen - dessa fakta om våld mot kvinnor som Aftonbladet plockat fram är en skam för vårt land och våra politiker

Och jag läser i artikeln att 206 minderåriga barn förlorar sin mamma

Det är väl ändå rimligt att vi städar upp i vårt eget hus innan vi börjar peka ut andra länders misslyckade politik

Att kvinnor misshandlas och till döds i Sverige är en skamfläck
Citera
2016-12-06, 09:04
  #7173
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Återigen - dessa fakta om våld mot kvinnor som Aftonbladet plockat fram är en skam för vårt land och våra politiker

Och jag läser i artikeln att 206 minderåriga barn förlorar sin mamma

Det är väl ändå rimligt att vi städar upp i vårt eget hus innan vi börjar peka ut andra länders misslyckade politik

Att kvinnor misshandlas och till döds i Sverige är en skamfläck

Kan bara hålla med.
Citera
2016-12-06, 09:16
  #7174
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Återigen - dessa fakta om våld mot kvinnor som Aftonbladet plockat fram är en skam för vårt land och våra politiker

Och jag läser i artikeln att 206 minderåriga barn förlorar sin mamma

Det är väl ändå rimligt att vi städar upp i vårt eget hus innan vi börjar peka ut andra länders misslyckade politik

Att kvinnor misshandlas och till döds i Sverige är en skamfläck

Varje år dör 1 500 kvinnor i Sverige av bröstcancer - ett tusen femhundra!
Många av dessa har minderåriga barn som förlorar sin mamma.

17 kvinnor dödas av sin partner varje år - ca 15 av dessa män hade stora tydliga varnande riskfaktorer som tidigare våldsdömd eller psykisk sjukdom med våld.

Vi gör mycket för att hitta riskfaktorer för bröstcancer, till och med opererar bort brösten på kvinnor med hög risk. Om man enkelt kunde få bort 90 % av dödande bröstcancern genom att tala om för kvinnor vilka män de ska undvika vore det ju fantastiskt!

Vi kan göra precis det med de av partnern dödade kvinnorna!!

En så enkel och billig livräddande lösning !
Varför vill en del i denna tråd inte att vi gör det!
Citera
2016-12-06, 10:14
  #7175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Varje år dör 1 500 kvinnor i Sverige av bröstcancer - ett tusen femhundra!
Många av dessa har minderåriga barn som förlorar sin mamma.

17 kvinnor dödas av sin partner varje år - ca 15 av dessa män hade stora tydliga varnande riskfaktorer som tidigare våldsdömd eller psykisk sjukdom med våld.

Vi gör mycket för att hitta riskfaktorer för bröstcancer, till och med opererar bort brösten på kvinnor med hög risk. Om man enkelt kunde få bort 90 % av dödande bröstcancern genom att tala om för kvinnor vilka män de ska undvika vore det ju fantastiskt!

Vi kan göra precis det med de av partnern dödade kvinnorna!!

En så enkel och billig livräddande lösning !
Varför vill en del i denna tråd inte att vi gör det!

Något stort fattas i din fattningsförmåga. Eller ska man möjligen läsa dig som Swift? Att du kommer med Ett anspråkslöst förslag? Det skulle göra dina inlägg mycket mer begripliga. I så fall skulle jag tillägg att vi kanske till och med borde anvisa lämpliga partners? "Ja, staten, jag förstår, du vet såklart bäst."
Citera
2016-12-06, 11:50
  #7176
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pruppmupp
Något stort fattas i din fattningsförmåga. Eller ska man möjligen läsa dig som Swift? Att du kommer med Ett anspråkslöst förslag? Det skulle göra dina inlägg mycket mer begripliga. I så fall skulle jag tillägg att vi kanske till och med borde anvisa lämpliga partners? "Ja, staten, jag förstår, du vet såklart bäst."


Nej, Lotta o andra vuxna kvinnor borde fatta det själva!
Inga 3 miljarder på att "försöka få dem att förstå".

Jäkla idioter till våldsmän-groupies som måste bli i hop med en våldsam kåkfarare som slår dem.
Det är bara att ge fanken i denna typ av karlar - välja någon annan karl eller leva ensam.

Det borde den nästan 42-åriga Lotta också begripit - då hade hon levt i dag.
__________________
Senast redigerad av Solglittret 2016-12-06 kl. 11:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in