Citat:
Ursprungligen postat av
Sorrymf
Kan inte detta ha att göra med någon sorts försvarsmekanism från föräldrarnas sida, typ det kunde ju ha varit vem som helst och detta som hände var bara "otur"
Det verkar vara en ganska vanligt fenomen som antagligen handlar om just ett mentalt försvar. När man väl inevsterat i en världsbild så är man obenägen att ändra den.
Hjärnan gillar enkelhet, inte att byta uppfattning om saker och ting fram och tillbaka. Kan t.o.m. vara så att vi blir
stärkta i vår tro på vår sak när vi bombarderas med bevis för motsatsen till vad vi tror på, antagligen som ett försvar för att förmågan att snabbt byta åsikt är kraftigt begränsad. Plus att om bevisen nu är så starka mot vår sak och vi missat dem så gör det oss till något av idioter. Ingen gillar att vara en idiot.
Har man dessutom investerat så tungt att man förlorar ett barn så kan det paradoxalt nog göra att man blir ännu mer fast övertygad, annars har man både levt en lögn, varit en idiot och bidragit till att döda sitt eget barn. Hyfsat starka incitament för att fortsätta tro på det man gör hellre än att byta åsikt, särskilt som det senare inte ger en ens barn tillbaka utan bara är att arbeta mot vad barnet själv trodde på.
Jag var själv mångkulturalist länge, tog mig många år att byta åsikt. Ovanstående gäller dock oavsett om man har "rätt" eller "fel".
Det är inte lättare att byta åsikt bara för att man objektivt sett har "fel", däremot blir det mer sannolikt ju längre tiden går och ju mer man exponeras för händelser och fenomen som går stick i stäv med den egna världsbilden. Faktabombning omvänder däremot aldrig någon, tvärtom. Synd, eftersom jag gärna faktabombar snarare än finlirar.