2016-12-05, 18:22
Medlem
Blumensteins avatar
SDS har en mycket hoppingivande artikel som alla misströstare angående mångkultur rekommenderas att läsa.

En liten detalj i artikeln får mig dock att fundera över hur man kategoriserar nya grupper. Betecknar man numera en färgad amerikan som bor i Sverige som svenskamerikan och inte afrosvensk?

Övriga tankar om dom utmaningar som möter det unga paret i Sverige?

(lite synd att läkarstudenten gav upp läkarstudierna för att studera migration kan jag tycka)
Citat:
F B och svenskamerikanen K A är oroliga över utvecklingen

bästa sättet att klättra på samhällsstegen var att ta den akademiska vägen. Bli läkare. Han kom in på utbildningen i New Orleans

han studerar internationell migration och etniska relationer på Malmö högskola.
http://www.sydsvenskan.se/2016-12-05/vart-barn-ska-bli-sa-tryggt-att-det-aldrig-viker-undan
Citat:
Svenskamerikan är en amerikan med svenskt ursprung, ofta härstammande från den stora gruppen svenska immigranter som kom till USA i slutet av 1800- och början på 1900-talet.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svenskamerikan
Senast redigerad av Blumenstein 2016-12-05 kl. 18:26.
Citera
2016-12-05, 19:25
Medlem
Jag läste samma artikel men funderade inte på det. Däremot så funderade jag på
Citat:
Vårt barn ska bli så tryggt att det aldrig viker undan

Framtidspessimism har präglat den senaste tidens samhällsdebatt. Frida Bengtsson och svenskamerikanen Keenan Allen är oroliga över utvecklingen. Men inte bara. De känner också ett jävlar anamma.

De förbereder sig på det nya livet som mamma och pappa. Men också på hur de ska tackla omvärldens bemötande, den som styrs av människors syn på andra människors nivå av pigmentceller i huden.

– Det går inte att skydda sitt barn från rasismen. Istället pratar vi mycket om hur vi gör för att ge redskap att hantera den. Jag vill att vårt barn ska bli så tryggt att det aldrig viker undan utan tvärtom tar ett steg fram, säger Frida Bengtsson.
Vinkeln på reportaget är tydligt. Familjen är rädd för rasism på grund av att de lever i ett blandäktenskap. Frida skall nog inte vara allt för orolig för rasism. Det handlar i de flesta fall inte alls om pigment, det handlar om hur man beter sig. Förskolor och skolor har varit enormt bra på att motarbeta rasism.

Frida skall nog istället bara rädd för hur våldet, våldtäkterna och personrånen bara ökar hela tiden. Då kommer det inte att hjälpa att ta ett steg fram, det kan istället vara livsfarligt. Frida skall vara oroad på allvar om hon får en dotter. Våldtäkterna har ökat med 100% bara sedan 2012. Och läser hon reportaget på Sydsvenskans webb, så hittar hon nog även reportaget om den minderåriga flickan som blev gruppvåldtagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in