2016-12-04, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Nu lämnar vi hennes taskiga barndom bakom oss, vi har andra huvudpersoner här.
Åter till ordningen: hur än burken hamnat där, så är frågan om den gjort det på naturlig väg eller om det är iscensatt. Som jag minns det, så tyckte LGWP att det verkade "stageat" samtidigt som han förundrades över att flaggan var hissad (vilket inte förundrar mig alls).
Vad kan detta scenario ha betytt för den allra första utredningen - den som alla är så missnöjda med?

Jeeezus , är du påverkad eller galen av mig i o m ditt jävla malande
om LKVN ?

Så sorgesamt att se er alla uppätna av mig , åter till ordningen säger du. Nja,
ingen ordning alls här serru, ingen alls.

En burk på bryggan, har du ett fullständigt åtal på en jävla burk ?

Vem är missnöjd med första utredningen ?

Trodde du din åldring kunde tänka jag men nope. Så fel jag hade serru.

Må ni tänka, mest tänker ni känslomässigt, inte juridiskt eller svalt, det gör mig besvärad.

Så besvärad.
Citera
2016-12-04, 22:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Media ger en bild av hur "drunkningen" tolkades.

SVT ger sin bild:

"När den avlidne hittades låg han i vattnet och de anhöriga underrättades.
Polisen har upprättat en anmälan för att utreda vad som hänt men i nuläget misstänker de inte att det ligger något brottsligt bakom händelsen."

Vi har ju senare fått veta att utredaren inte ens tyckte att det var värt besväret att åka till sommarstugan. Om han/hon fanns i Köping så är det en restid på ca 45 minuter (40 km).

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/dog-i-drunkningsolycka

Liknande beskrivningar ges av bblat:
http://www.bblat.se/vastmanland/arboga/man-forsvunnen-vid-hjalmaren

och även magazin24:
http://www.magazin24.se/archive/legacy/2015/08/08/106742/index.xml

Små detaljskillnader finns i redogörelserna. Så här skriver t.ex. magazin24:

"Den som ringt in till polisen meddelade nämligen att båten låg tom kvar ute på vattnet."

Jag vet att det är min tolkning, men jag får en bild av att JM petade ut båten innan hon ringde och anmälde att Aki saknades. Kanske var det samtidigt som hon ställde en ölburk på bryggan.
Det hjälpte till att "komplettera bilden" så att det skulle se ut som att det var alkohol som gjorde att han drunknade. Det fungerade nästan. I alla fall i ett drygt år...

Vet vi hur långt ut i vattnet som båten låg när den hittades?
Citera
2016-12-04, 22:57
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vet vi hur långt ut i vattnet som båten låg när den hittades?

Jag har fått intrycket, men minns inte var jag sett det, att den låg i vassen ca 10 meter norr eller NNV om bryggan. Kanske någon annan minns var det funnits en exakt "positionsangivelse", om det funnits en sådan.

PS. Det kan vara ca 20 meter från bryggan till vassen.
Den kan ju också ha lagat mot stranden och då kan det ha varit närmare bryggan.

Senast redigerad av lasternassumma 2016-12-04 kl. 23:06. Anledning: PS. + droppen
Citera
2016-12-05, 17:13
Bannlyst
Citat:
Jag har fått intrycket, men minns inte var jag sett det, att den låg i vassen ca 10 meter norr eller NNV om bryggan. Kanske någon annan minns var det funnits en exakt "positionsangivelse", om det funnits en sådan.

Borde inte båten blåst all världens väg eller hade JM lagt grus i den också?

Fina bilder på hur en sommarkväll ser ut ovan, harru tipsat polisen?

Det blir inte svårt för en advokat att ge rimliga förklaringar till A*is frånfälle. Han har väl försökt "att angöra en brygga" (bra film från 65 som åskådliggör svårigheten även i berusat tillstånd) ställt den tomma burken på bryggan och på sina 1,36 promilleben gjort ett klassiskt kliv mot sin död. Och glömde därmed att ta ner flaggan.

Åklagaren skall kunna bevisa sitt händelseförlopp oavsett en felaktig ansökan om försäkring. GW är nog inte kallat som vittne, siddu.
Senast redigerad av tarnerdig 2016-12-05 kl. 17:21.
Citera
2016-12-05, 17:46
Moderator
OYs avatar
Citat:

Det är givetvis intressant med tanke på vad som sägs i det här citatet som jag har plockat från en annan postare, magazin24 citat;

"Den som ringt in till polisen meddelade nämligen att båten låg tom kvar ute på vattnet."

Nej, enligt citatet så låg båten inte mot stranden, den låg ute på vattnet, dessuto, såg låg den tom kvar ute på vattnet.

Kvar efter vadå, var skulle den annars ligga om inte i vattnet? Och kunde man se ner i hela båten från land, det bör man ha kunnat göra, annars kan man inte veta att båten är tom.

Avståndet till båten från land/bryggan är ytterst intressant.
Citera
2016-12-05, 18:12
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Det är givetvis intressant med tanke på vad som sägs i det här citatet som jag har plockat från en annan postare, magazin24 citat;

Nej, enligt citatet så låg båten inte mot stranden, den låg ute på vattnet, dessuto, såg låg den tom kvar ute på vattnet.

Kvar efter vadå, var skulle den annars ligga om inte i vattnet? Och kunde man se ner i hela båten från land, det bör man ha kunnat göra, annars kan man inte veta att båten är tom.

De enda som vet exakt var båten fanns på lördagsmorgonen den 8 augusti 2015 är Johanna (om man kan lita på henne) och poliserna som kom till sommarstugan efter att JM ringt och sagt att båten "låg tom kvar på vattnet".

FuckBlash har tidigare plockat fram hur vinden blåste den aktuella natten mellan att Aki kom till sommarstugan och att han hittades drunknad vid/under bryggan.

Från FuckBlash's inlägg:

"Vinden var under natten sydlig, under tidiga morgonen SSW och det blåste mellan ca 2 till 4 m/sek med byar upp till 6 m/sek."

Bryggan ligger vid en strand som vätter mot väst. Strandlinjen är nära nord-sydlig. Strax NV om bryggan finns en liten ö och ett grunt vassbevuxet sund mellan ön och land. Det är ca 20 meter från bryggan till sundet. Alla som farit på vatten med vindkraft och kanske också många andra vet att vinden störs kraftigt av land, dock mindre vid pålandsvind. Störningen orsakar turbulens och den exakta vindriktningen kan vara svår att förutsäga. Den riktning som en båt driver, om det inte är strömt, är ändå i stort sett med vinden.

Nu är ju hela historien, som JM har berättat den, osannolik. En "naturlig" drunkning vid bryggan, med en båt som inte är förtöjd och ligger ca 20 meter norr om bryggan (om det nu var där den låg) hur har det gått till? Eftersom Aki låg vid eller under bryggan så har han ju knappast kommit iväg med båten.

Att Johanna gjort verklighet av de planer som hon berättat om och som livförsäkringen och det tidigare mordförsöket tyder på, är ju ett troligare scenario. Alla frågor blir ju ändå inte automatiskt besvarade. Hade hon t.ex. hjälp eller dränkte hon Aki själv?

Citera
2016-12-05, 18:18
Medlem
Citat:

Att båten låg ute på vattnet betyder nog bara att den inte låg vid bryggan eller stranden. Den hittades i vassen en bit ut. Vi kan, som jag sagt tidigare, inte dra några slutsatser pga båten, särskilt som vi inte vet exakt var den låg.
Citera
2016-12-05, 18:20
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:

En annan detalj av intresse är ju det faktum att Aki anträffades invid bryggan och båten en bit ut. Det har nämnts både 10, 20 och fler meter från stranden. Vilket som är rätt saknar betydelse om vi nu bortser från din teori om möjligheten att från bryggan kunna se ner i båten och konstatera att den är tom. Vad jag hänger upp mig på är hur båten kan driva ut från stranden trots en betydande pålandsvind.
Citera
2016-12-05, 18:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
En annan detalj av intresse är ju det faktum att Aki anträffades invid bryggan och båten en bit ut. Det har nämnts både 10, 20 och fler meter från stranden. Vilket som är rätt saknar betydelse om vi nu bortser från din teori om möjligheten att från bryggan kunna se ner i båten och konstatera att den är tom. Vad jag hänger upp mig på är hur båten kan driva ut från stranden trots en betydande pålandsvind.

Det kan den inte, det stärker teorin om att det inte handlar om en olyckshändelse. Det där med avståndet är intressant av den anledningen att det kan vara komprometterande för den misstänkte om hon inte hade möjlighet att se i hela båten, då blir hennes uttalande väldigt märkligt. Jag utgår ifrån att det är hon som har sagt att båten låg kvar tom ute på sjön/vattnet.
Citera
2016-12-05, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Att båten låg ute på vattnet betyder nog bara att den inte låg vid bryggan eller stranden. Den hittades i vassen en bit ut. Vi kan, som jag sagt tidigare, inte dra några slutsatser pga båten, särskilt som vi inte vet exakt var den låg.

Korrekt. Bara stollar som i ordalydelse citerar media och drar långtgående slutsatser. Precis som Oy säger. Det exakta verkliga läget är intressant.

Inte påhittade scenarion.
Senast redigerad av tarnerdig 2016-12-05 kl. 18:59.
Citera
2016-12-05, 19:24
Bannlyst
Citat:
Nu är ju hela historien, som JM har berättat den, osannolik. En "naturlig" drunkning vid bryggan, med en båt som inte är förtöjd och ligger ca 20 meter norr om bryggan (om det nu var där den låg) hur har det gått till? Eftersom Aki låg vid eller under bryggan så har han ju knappast kommit iväg med båten

Vilken historia har JM berättat?

Varför skulle inte A*i kunnat drutta i när han klev i land så att båten skjuts ut från bryggan?
Citera
2016-12-05, 19:53
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash

Låg den ute på vattnet när polisen kom, trots pålandsvind, då var den ju "nyligen utknuffad",
dvs. av JM på morgonen, strax innan polisen kom.

Frågan är ju inte om JM mördade Aki. Frågan är ju exakt hur.

Med våra mindre än 14% uppklarade brott är det ju inte säkert att JM kommer att fällas ändå…
Utan IF hade ju mordet på Aki aldrig ens blivit utrett. Tack IF!

Senast redigerad av lasternassumma 2016-12-05 kl. 20:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in