Selektiv perception är säkert lite utav en universell lag och detta gäller även intelligens. Det är ju faktiskt först när vi förstår ett beteende vi kan avgöra hur pass intelligent det är. Så vi kan se ett intelligent beteende utan att definiera det så.
Så det är nog en lågoddsare att det finns mycket vi inte skulle förstå om det kom utomjordingar hit. Däremot gäller ju detta antagligen dem också. Man får vara öppen för att de helt enkelt inte uppmärksammar oss utan vänder sig till det djur på jorden de liknar mest.
Vart den övre gränsen går för generell intelligens annars, ja du. Vår framgång ligger mycket i förmågan att tala, vilket är resultatet utav det naturliga urvalet. Men vi vet inte ens om detta är spelreglerna på andra sidan universum. Med andra ord kan dessa finnas i ett helt annat spektrum som gör att vi inte ens är medvetna om varandra.
Intressant fråga däremot så det kommer nog brainstormas ett tag här.
Citat:
Ursprungligen postat av
Perdite
Jag tror att vi människor inte kommer att bli så extremt mycket intelligentare än vad vi är nu. Varför? Jo det har med evolution att göra. Vi blir inte smartare än vad vi behöver vara. Vi har utvecklat datorer som räknar ut saker, samt robotar och maskiner som gör jobbet åt oss.
Snarare så blir det väl så att vi blir understimulerade när vi slipper tänka själva så mycket nu som man behövde förr. Det kan ju i framtiden leda till att vår IQ snarare kommer att sjunka.
Jag läste för någon dag sedan att vi till och med har blivit dummare än vad vi var för några tusen år sedan. Man får skilja på kunskapsmängd och intelligens. Ironiskt nog sviker det kognitiva mig nu och jag minns inte vart fan jag kom över det.