2016-12-05, 14:51
Medlem
De flesta är nog ense om att det finns en stor sannolikhet att det finns utomjordiskt liv. Mer än 100 miljarder stjärnor i vår (samt en genomsnittlig) galax och mer än 100 miljarder galaxer i det observerbara universum. Personligen tror jag att utomjordisk liv är mer sannolikt än osannolikt och att då mikrober och liknande "enkelt" liv är den vanligaste formen av liv. Men det går självklart inte utsluta mer avancerade former av liv. Vi gör nya fynd varje år. Vatten på Mars, nya planeter som upptäckts runt andra stjärnor med mera.

Betänk då att den genetiska skillnaden mellan en människa och en schimpans endast är några enstaka procentheter. Vi delar mer än 90 procent av vårt DNA med schimpanser. Detta är alltså vad som orsakar skillnaden mellan att kunna använda enkla pinnar och stenar för att krossa skalen till frukter och gräva efter insekter (schimpans) och att kunna montera ihop rymdsateliter, avancerade infraröda teleskop, superdatorer som kan göra extremt komplexa uträkningar med mycket mera (människan).

Om endast några procents skillnad kan göra så mycket. Kan inte då utomjordiskt liv i teorin vara tusentals gånger intelligentare än människan? En sån nivå av intelligens att även om vi såg, skulle vi inte förstå?
Senast redigerad av shrwugnsi 2016-12-05 kl. 15:47.
Citera
2016-12-05, 14:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shrwugnsi
Om endast några procents skillnad kan göra så mycket. Kan inte då utomjordiskt liv i teorin vara tusentals gånger intelligentare än människan? En sån nivå av intelligens att även om vi såg, skulle vi inte förstå?

Tänker du att vi kanske har besök av sådan liv på jorden men vi kan inte avgöra det? Kan det vara datorerna som vi monterar ihop som en dag kommer till liv och det visar sig att kisel i sig var det utomjordiska livet?
Citera
2016-12-05, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ragge81
Tänker du att vi kanske har besök av sådan liv på jorden men vi kan inte avgöra det? Kan det vara datorerna som vi monterar ihop som en dag kommer till liv och det visar sig att kisel i sig var det utomjordiska livet?

Jag tror inte vår planet har haft besök av utomjordiskt liv. Möjligen är livet som redan finns här från början utomjordiskt om man går tillräckligt långt tillbaka.

Människan tenderar att överskatta jordens signifikans i universum. Jag tycker allting tyder på att jorden bara är en liten insignifikant planet nära en förhållandevis liten insignifikant stjärna belägen i en insignifikant del av Vintergatan.
Citera
2016-12-05, 15:10
Medlem
Nyckeln till att människor kan skapa teknologiska civilisationer är att människor kan göra de åtskillnader som är nödvändiga för att den vetenskapliga metoden ska kunna existera. Det är ju inte så att alla rymdfarande nationer har ärvt förmågan från en gemensam förfader som hade ett rymdprogram. Det kan finnas utomjordingar som liksom människor är vetenskapsdugliga, däremot går skillnaden mellan vetenskapsduglig och vetenskapsduglig (t.ex. människa och intelligent utomjording) aldrig att jämföra med skillnaden mellan vetenskapsduglig och icke vetenskapsduglig (t.ex. människa och schimpans).

IQ-tester bygger på antagandena att 1)alla varelser skulle kunna lösa vilka problem som helst med obegränsad betänketid 2)skillnader i intelligens handlar om hastighet och 3)facit är ofelbart. Dessa påståenden är fel. Verkligheten utforskas genom den vetenskapliga metoden, det finns ingen ofelbar bok. Människor kan bedriva vetenskap i kraft av sin förmåga att skilja en reductio ad absurdum från en halmgubbe eller annat simpelt felaktigt påstående. En schimpanshjärna kan inte upplösa en reductio ad absurdum ens med obegränsad betänketid, precis som ett naket människoöga inte kan upplösa en bakterie ens med obegränsad observationstid.
Citera
2016-12-05, 17:52
Medlem
Custom_mades avatar
Jag personligen tror att det visst finns liv, men att människan är dömd att aldrig någonsin få träffa annat intelligent liv då vi själva inte är intelligenta, vi har massa andra livsformer på jorden som vi förslavat istället för att försöka förstå.

Vi förslavar och dödar oss själva hellre än att förstå.

Så, nej, människan förtjänar inte att träffa nån annan livsform, vi kommer inte att göra det och alla frågor vi hade kommer att dö med oss!

Jag är dock övertygad om att intelligent liv kommer att hitta kvarlevor av mänskligheten och fråga sig "vad hände här?"
Citera
2016-12-05, 18:17
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Jag personligen tror att det visst finns liv, men att människan är dömd att aldrig någonsin få träffa annat intelligent liv då vi själva inte är intelligenta, vi har massa andra livsformer på jorden som vi förslavat istället för att försöka förstå.

Vi förslavar och dödar oss själva hellre än att förstå.

Så, nej, människan förtjänar inte att träffa nån annan livsform, vi kommer inte att göra det och alla frågor vi hade kommer att dö med oss!

Jag är dock övertygad om att intelligent liv kommer att hitta kvarlevor av mänskligheten och fråga sig "vad hände här?"

Eller Jaha, ännu en planet som dukat under från DNA virusets utveckling.
Citera
2016-12-05, 23:01
Medlem
Perdites avatar
Jag tror att vi människor inte kommer att bli så extremt mycket intelligentare än vad vi är nu. Varför? Jo det har med evolution att göra. Vi blir inte smartare än vad vi behöver vara. Vi har utvecklat datorer som räknar ut saker, samt robotar och maskiner som gör jobbet åt oss.

Snarare så blir det väl så att vi blir understimulerade när vi slipper tänka själva så mycket nu som man behövde förr. Det kan ju i framtiden leda till att vår IQ snarare kommer att sjunka.
Citera
2016-12-06, 11:53
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perdite
Jag tror att vi människor inte kommer att bli så extremt mycket intelligentare än vad vi är nu. Varför? Jo det har med evolution att göra. Vi blir inte smartare än vad vi behöver vara. Vi har utvecklat datorer som räknar ut saker, samt robotar och maskiner som gör jobbet åt oss.

Snarare så blir det väl så att vi blir understimulerade när vi slipper tänka själva så mycket nu som man behövde förr. Det kan ju i framtiden leda till att vår IQ snarare kommer att sjunka.

Tror du att dessa datorer bara "uppstår" av sig själva?
Fortsätter vi inte att utveckla och ta fram ny teknik i rasande fart?
Titta bara på de senaste 30 åren.
Jag har bara under min livstid gått ifrån en VIC 20 till en Smartphone.
Är det datorer som har utvecklat smartphonen?

Förminska inte vår kapacitet tack och gör inte referenser till evolutionsteorin om du inte förstår den.
Citera
2016-12-06, 15:49
Medlem
Citat:

Bra poäng, det finns ingen evolutionär anledning till varför människan skulle utveckla mer intelligens än vad vi redan har. Samma sak borde gälla utomjordingar. Det finns en viss gräns där man helt enkelt inte behöver mer intelligens för att överleva.
Citera
2016-12-06, 23:16
Medlem
Rust Lee, Det är människor i USA som utvecklat smartphone. Därefter så är det ett genetiskt homogent samhälle av människor som producerar dem i Kina.

Alltså är våran mest avancerade teknologi möjlig genom människor som bor i USA och Kina.
Där är väl rätt plats att söka efter intelligens?
I USA så sprids det information om UFOn dessutom.
Citera
2016-12-06, 23:54
Medlem
Perdites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Tror du att dessa datorer bara "uppstår" av sig själva?
Fortsätter vi inte att utveckla och ta fram ny teknik i rasande fart?
Titta bara på de senaste 30 åren.
Jag har bara under min livstid gått ifrån en VIC 20 till en Smartphone.
Är det datorer som har utvecklat smartphonen?

Förminska inte vår kapacitet tack och gör inte referenser till evolutionsteorin om du inte förstår den.

Jo, det har nog varit väldigt mycket datorer inblandat i utvecklingen av en smartphone. Eller tror du att en snubbe med skyhög IQ har gått ut i skogen, plockat åt sig dom råvaror som behövs och sen totat ihop den för hand, från grunden?

Datorerna underlättar utvecklingen av det mesta. Datorer räknar ut saker som vi själva inte skulle klara av att räkna ut. Eftersom att vi inte längre själva behöver tänka så mycket nu som förr, så understimulerar det ju vår hjärnas behov av att utveckla en högre IQ.

Vi kommer nog att bli intelligentare, men inte tusentals gånger intelligentare, och det gäller nog eventuella utomjordingar också. Vi lever i samma universum och styrs av samma fysiska lagar.
Citera
2016-12-07, 00:34
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Selektiv perception är säkert lite utav en universell lag och detta gäller även intelligens. Det är ju faktiskt först när vi förstår ett beteende vi kan avgöra hur pass intelligent det är. Så vi kan se ett intelligent beteende utan att definiera det så.

Så det är nog en lågoddsare att det finns mycket vi inte skulle förstå om det kom utomjordingar hit. Däremot gäller ju detta antagligen dem också. Man får vara öppen för att de helt enkelt inte uppmärksammar oss utan vänder sig till det djur på jorden de liknar mest.

Vart den övre gränsen går för generell intelligens annars, ja du. Vår framgång ligger mycket i förmågan att tala, vilket är resultatet utav det naturliga urvalet. Men vi vet inte ens om detta är spelreglerna på andra sidan universum. Med andra ord kan dessa finnas i ett helt annat spektrum som gör att vi inte ens är medvetna om varandra.
Intressant fråga däremot så det kommer nog brainstormas ett tag här.

Citat:

Jag läste för någon dag sedan att vi till och med har blivit dummare än vad vi var för några tusen år sedan. Man får skilja på kunskapsmängd och intelligens. Ironiskt nog sviker det kognitiva mig nu och jag minns inte vart fan jag kom över det.
Senast redigerad av Bananpyjamasen 2016-12-07 kl. 00:52.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in