Så här gjorde jag, men det var från tele2 till telenor.
Efter att du låst upp routern fungerar den med telenor, stoppa i telenorkortet och försök surfa till admin-adressen som står på klisterlappen på baksidan av routern, så ska du få skriva in upplåsningskoden direkt.
Efter det måste du byta APN för att routern ska börja använda Telenor istället för Tele2, det är inget lås utan snarare konfigureringsak. Gör såhär
1) Klicka på fliken Internet i övermenyn
2) Klicka på länken APN-hantering i vänstermenyn
3) Lägg till
Namn: Telenor
APN: internet.telenor.se
(Resten tomt som det är)
Tryck skicka längst nere till höger för att spara inställningen.
4) Tryck på fliken Internet igen, i övermenyn
5) Välj Telenor under rullistan APN, det står nog Tele2 där nu
6) Klicka i Data-roaming och tryck OK i popuprutan som kommer fram. Det här har inget med data roaming att göra, men huawei-produkter har lättare att hitta nätverket om denna är ikryssad.
7) Spara de nya inställnigarna på sidan.
Lycka till!
Citat:
Ursprungligen postat av
okean
Jag har en router Huawei B-593-S från Tele 2. Det verkade som om jag lyckades låsa upp den utan problem enligt instruktionerna på hemsidan
http://www.tele2.se/globalassets/b593s.pdf, men när jag skriver säkerhetsnyckel till nätverk får jag ingen internet. Jag skriver den 11-siffrig kod som finns på baksidan av routern (WLAN-key (WPA/WPA2)) men det funkar inte. Jag testade också med en WPS PIN - som jag vet inte vad det är- som finns på baksidan av routern och med PUK från ett sim-kort från Hallon men funkar inte heller. Jag testade också med upplåsningskoden från Tele 2 men utan resultat. Jag hade också ändrat APN (data.tre.se) när jag gick in på routerns sida (192.168.1.1). Jag förstår inte vad som inte stämmer.
Jag har kopplat routern med en nätverkskabel. Routern lyser grönt i Mode. WLAN och WPS lyser blått i routern. Sim-kortet fungerar som det ska, jag testade det i ett usb-modem. Routern fungerar också. På 192.168.1.1, i IPv4-status står det "frånkopplad". Där på 192.168.1.1, i översikten i nätverksanslutning står det också "anslutningsläge: alltid på" och "PDP-typ: IPv4 ".