• 1
  • 2
2016-12-03, 23:53
Medlem
adadglgmuts avatar
Jag har den senaste tiden haft problem med låg FPS. Min bror har exakt likadan dator som vad jag har, och han har inte alls haft liknande problem.
Tidigare så har jag kört nya spel på högsta grafik men när jag spelar spel som Borderlands 2 / Planet Coaster / Tomb Raider etc så kan FPS:en gå ner anmärkningsvärt.
Gick ner på 17 (!) FPS senast jag spelade Borderlands.

Har kollat så jag har senaste drivrutinerna, tagit bort de gamla, installerat nya och allt sånt.
Min bror har som sagt inte alls samma problem. Vad kan de bero på?
Kör Windows 10, enda skillnaden är att jag har två skärmar.

GeForce GTX 970
Intel(R) Core(TM) i7-6700K CPU @ 4.00GHz
8 GB RAM
Citera
2016-12-04, 00:00
Medlem
SKetchers avatar
Börja med att köra igenom Datorn med Malwarebytes eller liknande mjukvara.

Andra steget, kör ctr+alt+delete => resursövervakare och starta sedan något av spelet. Är det någonting som drar mycket minne eller liknande.
Citera
2016-12-04, 00:08
Medlem
Låter som du råkat få datorn till att köra i strömsparläge. Hände mig en gång, trodde grafikkortet eller nått va paj. Gå in i kontrollpanelen, balancerad eller vafan det står, sen avancerade inställningar, gå ner till fliken prossesor och ange 100%. Tryck i så att datorn aldrig skall vara i strömsparläge.

Om du vill att den skall spara ström trycker du in sleep after 3 hours. Så den inte somnar ifall du ser en film. Lyckatill. Obs, kan mycjet väl vara något annat fel!!!
Citera
2016-12-04, 00:17
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adadglgmut
enda skillnaden är att jag har två skärmar.
Plocka bort den ena monitorn då, se om det hjälper. Det är mycket trögare för grafikkortet att driva två än en monitor. Koppla ur kontakten till den, tryck windowsknapp+P och markera det vänstra alternativet.
Än mer särskilt om du kopplat ena till moderkortet istället för till grafikkortet.

Passa samtidigt på att rensa bort eventuella skräpprogram och onödiga tjänster som kan ligga och lasta i bakgrunden.
Citera
2016-12-04, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adadglgmut
Jag har den senaste tiden haft problem med låg FPS. Min bror har exakt likadan dator som vad jag har, och han har inte alls haft liknande problem.
Tidigare så har jag kört nya spel på högsta grafik men när jag spelar spel som Borderlands 2 / Planet Coaster / Tomb Raider etc så kan FPS:en gå ner anmärkningsvärt.
Gick ner på 17 (!) FPS senast jag spelade Borderlands.

Har kollat så jag har senaste drivrutinerna, tagit bort de gamla, installerat nya och allt sånt.
Min bror har som sagt inte alls samma problem. Vad kan de bero på?
Kör Windows 10, enda skillnaden är att jag har två skärmar.

GeForce GTX 970
Intel(R) Core(TM) i7-6700K CPU @ 4.00GHz
8 GB RAM

Kylningsproblem?
Värt att kolla:
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
Citera
2016-12-04, 00:50
Medlem
ekmannens avatar
Du har inte uppdaterat Windows nyligen? jag fick problem med att de la in nån Xbox app som hade igång nåt inspelningsprogram varje gång man spelade som gjorde att fps Sjönk. googla efter det Windows 10 update Xbox low fps Eller liknande.
Citera
2016-12-04, 01:08
Medlem
Låter konstigt, jag har nästan samma setup som dig.
Kollat så du inte har massa dammråttor som flyttat in i grafikkortet eller på andra komponenter i datorn?
Har du SSD och kollat så att disken inte är smock full? Kan vara bra att rensa lite isf då hårddisken bottle neckar systemet så fort den börjar bli full.
Citera
2016-12-04, 02:01
Medlem
kraftfoders avatar
Win10 kan också fått för sig att dra igång en uppdatering. Råkade själv ut för detta ett par veckor sedan mitt i natten då jag glodde på Netflix. Netflix började att "hacka" (som aldrig händer normalt), det visade sig att win 10 dragit igång en uppdatering... Men kvarstår problemet, är det ju inte uppdateringen som krånglar till det...
Citera
2016-12-04, 16:04
Medlem
adadglgmuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKetcher
Börja med att köra igenom Datorn med Malwarebytes eller liknande mjukvara.

Andra steget, kör ctr+alt+delete => resursövervakare och starta sedan något av spelet. Är det någonting som drar mycket minne eller liknande.

Ah. Absolut värt att göra. Tack för tipset.

Citat:
Ursprungligen postat av Lfomod
Låter konstigt, jag har nästan samma setup som dig.
Kollat så du inte har massa dammråttor som flyttat in i grafikkortet eller på andra komponenter i datorn?
Har du SSD och kollat så att disken inte är smock full? Kan vara bra att rensa lite isf då hårddisken bottle neckar systemet så fort den börjar bli full.

Rensade datorn på damm bara häromdagen, och det var inte speciellt mycket då heller.
Har väldigt lite på min SSD, bara operativsystemet och lite andra grejer. Spel/film lägger jag alltid på min HDD i den mån det går.

Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Kylningsproblem?
Värt att kolla:
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Ligger ändå på stabil temperatur, men definitivt något jag ska kika mer på. Tack.
Citera
2016-12-04, 16:05
Medlem
adadglgmuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Win10 kan också fått för sig att dra igång en uppdatering. Råkade själv ut för detta ett par veckor sedan mitt i natten då jag glodde på Netflix. Netflix började att "hacka" (som aldrig händer normalt), det visade sig att win 10 dragit igång en uppdatering... Men kvarstår problemet, är det ju inte uppdateringen som krånglar till det...

Tyvärr inte. Inte bara hänt en gång utan är ett vanligt förekommande problem nuförtiden..
Citera
2016-12-04, 22:08
Medlem
Testa detta å se om det fungerar!

kontrollpanelen>enhetshanteraren>bildskärmskort, högerklicka på grafikkortet och välj inaktivera, skärmen kommer bli svart ett par sekunder men när den har återfått sin bild igen så högerklickar du på grafikkortet igen och väljer aktivera.
Citera
2016-12-05, 09:36
Bannlyst
Hoppas de sistnämnda fungerade. Annars. Har du de inbyggda grafiks drivruntinerna i datorn kan de kanske vara just de som spökar . Någon form av konflikt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in