2016-12-02, 23:56
Medlem
I förrgår, tidigt på morgonen, gjordes inbrott hos Webhallen i Bredden, ett industriområde i norra Sollentuna på gränsen till UpplandsVäsby.

GM backade in med en pickup, tog den rätt kraftiga grinden och vidare in i butiken. Enligt snuten så förvann dom sen i antagligen två mörka Audi.

Märkbart tyst i media, har bara sett EN liten artikel i EN slasktidning. OK, detta är väl bara småpotatis när andra grejer, skjutningar osv. går före. Men snuten tog det rätt seriöst. Teknisk utredning, teknikbil och snutfotografer på plats hela dagen efteråt.

Nu har jag inget med Webhallen att göra, men har handlat där några gånger. Ung, men väldigt kunnig personal. Trevliga. Och suveränt sortiment och service. Som jag fattat det så ligger också ett smärre centrallager i samma byggnad.

Vad tror ni, vad snor dom? Bara mobiler, eller är det annat också? Och hur blir man av med grejerna och hur får man betalt? Kan knappt vara Blocket. Måste vara handlare som tar hand om det stulna.
Citera
2016-12-03, 00:09
Medlem
UngeHerrProms avatar
TV appareter, mobiler, skärmer, spel konsoler och datorer gissar jag att dom tog, becknarna becknar, simpelt som det.
Citera
2016-12-03, 00:27
Medlem
Nya mobiler är väl guldet om det är som det sagts att vissa länder inte spärrar IMEI.
Citera
2016-12-03, 16:30
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
GM backade in med en pickup, tog den rätt kraftiga grinden och vidare in i butiken. Enligt snuten så förvann dom sen i antagligen två mörka Audi.

Låter på moduset som "Vallentunaligan" är i gång igen. De brukar föredra mörka Audi.
Citera
2016-12-03, 21:51
Medlem
OK. Men ändå. Säg IPhone 7, säg att du kan få den för 7 papp ungefär ute i handeln. Hälaren ger väl dig 3 papp för den. Eller?

Säg att du snor hundra stycken, det är med andra ord 300 papp. Men "hundra", har dom det hemma? Snarare har dom väl kanske 20 st hemma?

Och då är det väl inte en så lysande affär. Sno en pickup, och kanske två flyktbilar. Mycket jobb för lite pengar kan man tycka. Men vad vet jag. Lever man på detta så är väl antagligen det så att varje intäkt räknas, även om den vid varje tillfälle är låg.

I det här fallet så ligger ett av Webhallens lager ihop med själva butiken, det är ett utpräglat industriområde. Insider, tror jag. Eller nån av långtradarchaffisarna som levererar pallarna med prylar som kvittrar.

Men skitsamma. Life goes goes on. Och i nån kvart sitter några lowlifes WT och räknar upp ett antal mobiler.
Citera
2016-12-03, 23:36
Medlem
Citat:
I förrgår, tidigt på morgonen, gjordes inbrott hos Webhallen i Bredden, ett industriområde i norra Sollentuna på gränsen till UpplandsVäsby.

Aka "webhallen infra city".

Jag vill minnas att det är en massa betongkuber där så att man inte kan göra en smash and grab. Är de borta eller körde de igenom en annan vägg?
Citera
2016-12-03, 23:39
Medlem
Citat:
OK. Men ändå. Säg IPhone 7, säg att du kan få den för 7 papp ungefär ute i handeln. Hälaren ger väl dig 3 papp för den. Eller?

Säg att du snor hundra stycken, det är med andra ord 300 papp. Men "hundra", har dom det hemma? Snarare har dom väl kanske 20 st hemma?

Och då är det väl inte en så lysande affär. Sno en pickup, och kanske två flyktbilar. Mycket jobb för lite pengar kan man tycka. Men vad vet jag. Lever man på detta så är väl antagligen det så att varje intäkt räknas, även om den vid varje tillfälle är låg.

I det här fallet så ligger ett av Webhallens lager ihop med själva butiken, det är ett utpräglat industriområde. Insider, tror jag. Eller nån av långtradarchaffisarna som levererar pallarna med prylar som kvittrar.

Men skitsamma. Life goes goes on. Och i nån kvart sitter några lowlifes WT och räknar upp ett antal mobiler.

Jag tror inte ens dom har 100 st totalt i sitt lager, webb lager inräknat.
Citera
2016-12-03, 23:44
Medlem
Vissa verkar inte fatta - varje kriminell krona in - sett i stooort är vinst.

Murbräckan stjäls - flyktbilarna stjäls - det förstörs för 200,000 - stjäls
för 50,000 o säljs för 10,000 + att man behåller för 10,000 = vinst

På totalen är det förstås åthelvete men sånt skiter de kriminella i
de tänker bara på sig själva o liiitee på sina kompisar så länge det
funkar - krisar det skiter dom i dom också (undantag - vissa mc-gäng
dom skiter inte i varandra på kort sikt - men får de livstid så glöms de
efter ett par år på kåken om det inte är något hjältemodigt eller
väldigt inkomstbringande o för gänget)
Citera
2016-12-04, 00:56
Medlem
Zaedrewss avatar
Skulle man nu göra ett Smash ´n Grab vore väl Webhallen det ultimata. Skulle vara rena julafton att nu ta vad man vill ha därifrån. Är väl inte så mycket andrahandsvärde dock.
Citera
2016-12-04, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deski
Vissa verkar inte fatta - varje kriminell krona in - sett i stooort är vinst.

Murbräckan stjäls - flyktbilarna stjäls - det förstörs för 200,000 - stjäls
för 50,000 o säljs för 10,000 + att man behåller för 10,000 = vinst

På totalen är det förstås åthelvete men sånt skiter de kriminella i
de tänker bara på sig själva o liiitee på sina kompisar så länge det
funkar - krisar det skiter dom i dom också (undantag - vissa mc-gäng
dom skiter inte i varandra på kort sikt - men får de livstid så glöms de
efter ett par år på kåken om det inte är något hjältemodigt eller
väldigt inkomstbringande o för gänget)

"De kriminella" tänker på ett visst sätt menar du?

Hur stort bytet blev vid denna kupp är inte klarlagt ännu,
gissar på sexsiffrigt, mellan 3-8 hundra tusen kronor i saluvärde
för den drabbade butiken. Värdet på hälarmarknaden?
Kanske en femtedel?
Gissar, eftersom min erfarenhet av området är obefintlig.

Ett mc-gäng som inte glömmer de fängslade och deras familjer
oavsett strafftid är HA efter vad jag förstått.
http://vikingdefenceleague.com/

Skulle du glömma din "familj" om ngn i "familjen" blev fängslad under
en längre tid?

Har du stoooor erfarenhet av kriminalitet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in