Citat:
Ursprungligen postat av
Zizierzrogba
Jag har några frågor så här på kvällskvisten.
Bölzer - Hero. Jävligt skön skiva, hade ej hört någon av deras EP:s innan, men har hört dem nu. Hade svårt med sången vid första genomlyssningen men nu tycker jag den passar bra. Låtarna är lite för lika varandra, och en eller två hade kunnat stryka på foten.
Cult of Fire - Triumvirát. Absolut i klass med vad fan deras andra skiva heter. Riktigt jävla bra.
Mgla - Groza. (Har bara slölyssnat tidigare). Absolut bra. Dock är jag lite besviken då man i äldre inlägg kan läsa att detta är Mglas finaste stund. Det är som sagt bra, men inte riktigt lika starkt låtmaterial som på Exercises in Futility. Det största klagomålet jag har är dock på produktionen, den är lite platt och framförallt trummorna låter inte så bra. OBS! Jag jämför alltså med Exercises in Futility och With Hearts Toward None. Rent allmänt är det inget större fel på produktionen.
Kriegsmaschine - Altered states of divinity. Jag blev lite besviken på denna, den är så klart inte dålig men jag trodde den skulle vara bättre. Hade jag inte vetat att Mgla-snubben varit inblandad kanske förväntningarna dock inte hade varit lite höga.
Nu till frågorna, som inte har något med ovanstående att göra:
1. Enslaved, vart ska man börja där? The Watcher är den enda låten jag har fastnat för, har hoppat mellan låtarna på skivorna väldigt otåligt men känner inte att jag har tid att lyssna igenom allt så jag skulle behöva hjälp med vilka två skivor jag ska börja med, gärna den bästa från vardera "era" eller vad fan man ska säga.
2a. Katharsis är ju jävligt bra av det jag hört på Youtube, dock skulle jag vilja köpa lite skivor (i digitalt format). Någon som vet var tusan man kan göra det?
2b. Samma fråga gäller Forteresse - Thèmes pour la rébellion.
Mordum! Jag tror du tipsade, för kanske två år sedan i tråden, om Fall Of Efrafa. Fruktansvärt bra! Har du tips på något liknande? (Har god koll på Dirge, Overmars, Light Bearer, Russian Circles förutom de mest uppenbara i form av Cult of Luna/Isis/Neurosis).
På förhand tack!
NP Elysian Blaze - Blood Geometry (jag blev jävligt chockad när jag insåg att det är ett enmansband!)
Katharsis är ett av de bästa banden som finns och har vi tur kanske dom släpper någon EP eller fullängdare ytterligare innan vi alla dör. Jag äger deras släpp på CD, men är det först och främst digitalt du vill ha så är det enbart på en metal tracker du kan hitta det vad jag vet.
Samma sak med Forteresse vad det verkar. Bra band där också! Dock några divisioner under Tyskarna.
Angående Kriegsmaschine håller jag med. Inte kasst visserligen men det är ju ganska solklart vilket band M prioriterar högst.
Mglas plattor har jag köpt under tiden de släpps så när Groza kom ut och jag köpte den så var varken Whtn eller Exercises.... ens påtänkta. Där och då och än idag var/är Groza en ren klassiker enligt mig. Kanske dock inte varit fallet om jag upptäckt bandet på senare år.
NP - Triumvir foul