2016-11-29, 19:31
Medlem
Drullknulls avatar
Något återkommande fenomen jag anmärker på är vissa medelklassmänniskors hårda arbete i att framstå som renässansmänniskor d.v.s. vara omnipotenta och kultiverade, som om dessa personer höjer sig över sina klassfränder med det där lilla extra. Framgång är mer än en villa, finare bil, några utlandsresor per år, det krävs mycket mer!
Dylika skitnödiga medelklassmänniskor stöter man på då och då, som vanligt är lågutbildad medelklass värst, men den finns överallt, det blir lätt vulgärt när killen från KY visar upp framgångarna. Beteendet bottnar som oftast i dålig självkänsla.

På Flashback finns det faktiskt en riktigt tacky medelklassare, har ni inte upptäckt hen ännu?

#Babianen

Bravaderna i tråden (FB) skillnader mellan överklass och medel-under är en utflykt i den vulgära renässansmänniskans värld. Vi har en vinnare!
Citera
2016-11-29, 23:57
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Något återkommande fenomen jag anmärker på är vissa medelklassmänniskors hårda arbete i att framstå som renässansmänniskor d.v.s. vara omnipotenta och kultiverade, som om dessa personer höjer sig över sina klassfränder med det där lilla extra. Framgång är mer än en villa, finare bil, några utlandsresor per år, det krävs mycket mer!
Dylika skitnödiga medelklassmänniskor stöter man på då och då, som vanligt är lågutbildad medelklass värst, men den finns överallt, det blir lätt vulgärt när killen från KY visar upp framgångarna. Beteendet bottnar som oftast i dålig självkänsla.

På Flashback finns det faktiskt en riktigt tacky medelklassare, har ni inte upptäckt hen ännu?

#Babianen

Bravaderna i tråden (FB) skillnader mellan överklass och medel-under är en utflykt i den vulgära renässansmänniskans värld. Vi har en vinnare!

Ja folk som väljer finöl är riktiga renässans-snobbar.

Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
http://www.svd.se/min-helg-nar-barnen-somnat-hoppar-vi-ner-i-bubbelpoolen

Detta bara skriker tacky medelklass.

Det här låter som en gammal kvinnas liv? Man orkar inte laga mat, inreder, påtar i trådgården, går på promenader och åker till Bauhaus. Är det inte sånt som 40 talister gör?
Citera
2016-11-30, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är en skribent som onanerat ihop det där. Folk käkar pizza och kollar HBO på helgerna. I bästa fall en pliktskyldig utflykt med barnen på lö em.

Ja, det förefaller mest som bedrägeri hela skiten. Tyvärr hittar jag ingen Salad nicoise på menyerna på Nosh & Chow. En dagens kostar i alla fall 139:-. Dyrt men inte på något sätt astronomiskt.

Vilka avanser kan det finnas i barnklädesbranschen? Kränga barnkläder i en firma med samma namn som dottern? Kan nån med bättre förståelse för nyckeltalen i en företagsredovisning slå ett getöga på den där firman och bedöma om det finns något inkråm som ger utrymme för excesserna hon beskriver?

Annars utgår jag från att det är en hundslit av guds nåde att ens dra ihop till en grundläggande försörjning på att kränga barnkläder.

Gissningsvis var "affärslunchen" på Nosh & Chow en sunkig smörjmiddag som hon fick stå för. Sen på eftermiddagen kom glädjebudet att man krängt iväg ett lass sparkbyxor till Coop så man fick ihop till lokalhyrorna den månaden också.

Vilket vederbörligen avfirades med en rumstempererad Törley och dito vittvin på tetrapak....

Sen tog hon t-banan ut till Tyresö och fortsatte krana billigt vitt tills syrran kom med en trave fryspizza och glass och chips från Lidl.

Kanske blev det en liten Lars Noren i fyllan och villan senare på kvällen när spriten lossat tungans band?
Citera
2016-11-30, 17:51
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Ja folk som väljer finöl är riktiga renässans-snobbar.

Det här låter som en gammal kvinnas liv? Man orkar inte laga mat, inreder, påtar i trådgården, går på promenader och åker till Bauhaus. Är det inte sånt som 40 talister gör?
Eller så fastnar man för annat än "stor stark" därför att man är nyfiken på nya smakupplevelser och vill ha något mer komplext än en tråkig, blaskig "stor stark"? Det handlar inte om snobberi i första hand även om det såklart finns ölsnobbar också.

Inser du att 40-talisterna är mellan 67 och 76? Låter det som tt skribenten är så gammal? Idiot. Folk som är så gamla springer geerellt sett inte på krogen i Sverige, de hämtar inte småbarn (eftersom de troligtvis har blivit vuxna)...
Senast redigerad av Cineasten 2016-11-30 kl. 17:55.
Citera
2016-12-01, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526

Det jag personligen tycker är allra värst är att TM ofta handlar om personer som tar med sig sunkiga värderingar in i den moderna världen. Jag tycker mig se många som på ytan vill var fina och världsvana men som hela tiden signalerar vanlig jävla avundsjuka. Det tar sig olika uttryck.
Har skrivits om det tidigare i tråden
Vore intressant med iakttagelser på hur jantelagen visar sitt tryne nuförtiden.

Ja! Jag känner igen det här. Högborgerliga människor talade inte illa om varandra och avundades inte varandra öppet, åtminstone var det idealet. Det präglar också efterlevande så här två generationer senare. TM däremot, till syvende og sist en nutida kälkborgare, är småstadsaktigt avundsjuk, tisslar och tasslar. Det anmärks och pratas så fort någon gör någonting utöver det vanliga. Andras motgång ger styrka. Aldrig självrannsakan eller självförbättring. Nej, ovanpå möget istället en fernissa av världsvana: resor, exotisk mat, kattrövskaffe, japanska köksknivar och Ray Bans; dessa förbannade solglasögon sitter som klistrade från april till oktober.
Senast redigerad av Aethelred 2016-12-01 kl. 08:26.
Citera
2016-12-01, 09:10
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Vilka avanser kan det finnas i barnklädesbranschen? Kränga barnkläder i en firma med samma namn som dottern? Kan nån med bättre förståelse för nyckeltalen i en företagsredovisning slå ett getöga på den där firman och bedöma om det finns något inkråm som ger utrymme för excesserna hon beskriver?

Bolaget gjorde 13 miljoner före skatt förra året och växer bra, så pengarna är inget problem i historian.
Citera
2016-12-01, 11:28
Medlem
vigillarfittas avatar
Ett tacky medelklassfenomen som jag har noterat...
Alla ni som har ungar i skolan vet ju att numera brukar klassföräldrarna ta allas mailadresser så att det kan skickas superviktig information om insamling till fröken, korvgrillning, brännboll och andra hemskheter.

Det jag har noterat är att unge herr klassförälder använder sin jobbmail till detta istället för en gammal hotmail eller dylikt, som man brukar använda till sånt här trams.
Det gör unge herr klassförälder för att han vill visa att han minsann har ett jobb (wow!!), och inte viket jobb som helst, utan minsann ett jobb där man har en egen signatur och titel. Ett KOMPLICERAT jobb! Och missa för guds skull inte Linkedin-profilen som länkas i mailet.
Där kan den nyfikne läsa (på engelska givetvis) om unge herr klassförälders alla fantastiska utbildningar och alla komplicerade yrkestitlar han har. Det är verkligen jätteintressant.

Vi lite äldre och mer avslappnade människor vet att det är ett elände att smutsa ner jobbmailen med sånt här.

Unga Fru klassförälder är inte sämre hon. Är hon något så oerhört stort som t ex *trumvirvel* redovisningsekonom så är det av största vikt att det framgår.
Är hon inte ett skit, dvs mammaledig, är det av största vikt att det på något sätt framgår att hon tränar. Gärna en signatur med en länk till Facebook där man kan beskåda vlken fast och fim rumpa Unga fru klassförälder har under yogabyxorna trots att hon fött tre barn. Hon tränar ju!! jämt, hela tiden. Varje dag. SER NI!!
Senast redigerad av vigillarfitta 2016-12-01 kl. 11:35.
Citera
2016-12-01, 21:54
Medlem
Vic878s avatar
Jag kanske är lite lätt off topic, men nog är medelklassen underlig ibland. En av mina döttrar bor i ett typiskt medelklassområde med bostadsrätter som kostar sjusiffrigt och innehas av lägre tjänstemän eller folk som börjat att klättra på karriärstegen. Området är lugnt, och min dotter och hennes familj trivs alldeles utmärkt.

Döm av min förvåning när jag på kvällskvisten vid flera tillfällen bevittnat en striptease av en "granne" i huset mittemot, av någon underlig anledning tycks showen starta när jag knallat ut på balkongen för att avnjuta min kvällscigarr. Vi diskuterar alltså flera tillfällen, och förmodligen så finns det flera lägenheter som har insyn. Då jag faktiskt stött på kvinnan dagtid med en liten pudel i sällskap, har hon försökt flörta, men jag avböjde vänligt då jag är gift och dessutom har lite udda sexuella preferenser. Trots detta fortsätter kråmandet när jag dyker upp på balkongen med min Havanna.

Jag är varken pryd eller fördömande, men det här hade garanterat aldrig hänt i min hemmiljö där s.k. medelklass helt enkelt inte har råd att bo. Typiskt medelklassbeteende från en försmäktande hemmafru eller inte, jag har aldrig varit med om något liknande,
Citera
2016-12-01, 22:02
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Ja! Jag känner igen det här. Högborgerliga människor talade inte illa om varandra och avundades inte varandra öppet, åtminstone var det idealet. Det präglar också efterlevande så här två generationer senare. TM däremot, till syvende og sist en nutida kälkborgare, är småstadsaktigt avundsjuk, tisslar och tasslar. Det anmärks och pratas så fort någon gör någonting utöver det vanliga. Andras motgång ger styrka. Aldrig självrannsakan eller självförbättring. Nej, ovanpå möget istället en fernissa av världsvana: resor, exotisk mat, kattrövskaffe, japanska köksknivar och Ray Bans; dessa förbannade solglasögon sitter som klistrade från april till oktober.

Kälkborgare - bra definition.
Det som kännetecknad kälkborgare enligt wikipeedia är " . . . som mest ägnar sig åt skvaller, vardagligheter och småsaker, utan att besitta högre bildning, insikter eller perspektiv"
Citera
2016-12-03, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Ja, det förefaller mest som bedrägeri hela skiten. Tyvärr hittar jag ingen Salad nicoise på menyerna på Nosh & Chow. En dagens kostar i alla fall 139:-. Dyrt men inte på något sätt astronomiskt.

Annars utgår jag från att det är en hundslit av guds nåde att ens dra ihop till en grundläggande försörjning på att kränga barnkläder.

Gissningsvis var "affärslunchen" på Nosh & Chow en sunkig smörjmiddag som hon fick stå för. Sen på eftermiddagen kom glädjebudet att man krängt iväg ett lass sparkbyxor till Coop så man fick ihop till lokalhyrorna den månaden också.

Vilket vederbörligen avfirades med en rumstempererad Törley och dito vittvin på tetrapak....

Sen tog hon t-banan ut till Tyresö och fortsatte krana billigt vitt tills syrran kom med en trave fryspizza och glass och chips från Lidl.

Kanske blev det en liten Lars Noren i fyllan och villan senare på kvällen när spriten lossat tungans band?

http://www.allabolag.se/5567457295/bokslut

Där har du omsättning/resultat för hennes firma, tydligen så går det att tjäna ganska bra med pengar på barnkläder... Om man är tillräckligt bra så kan man nog fan tjäna pengar på vad som helst, tänk dig hur många gamla trötta kärringar vi har i det här landet som tycker det är en bra idé att köpa porslinstomtar och porslinskatter, sådana kärringar kan man lura på vad som helst
Citera
2016-12-06, 20:41
Medlem
Triremers avatar
Jag vet att jag någonstans har skrivit om detta fenomen tidigare men jag kan inte hitta det.

TM älskar julen men hatar egentligen julmat. De "twistar" därför julbordet. Det är lax med japanska smaker. Sill inlagd med fänkål och apelsinskal. Köttbullar med chevré och granatäpplen. Lax med rosépeppar.

Sjävlkart ropar mannen i huset om någon vill testa årets glögg. Nöjt står han i köket och undrar om någon vill ha glögg med smak av kråkbär. Sedan följer en lång diskussion om vad ett kråkbär är. De som är internationella TM-människor måste ju också veta vad kråkbär heter på engelska.

TM-mannen gillar Just D - Jul igen, nynnandes frågar han om någon testat pepparkakor med mögelost eller om de kanske vågar testa en baconlindad daddel.

TM-mannens kärring har förbjudit ålen från julbordet, varför vet hon inte men hon har hört att den ska bort och att fisk ska vara MSC-märkt. Skinkan har hon förbeställt från en ekologisk gård. Detta nämner hon flera gånger medan hon äter julmaten som hon "matchat" med amaronevin.
Citera
2016-12-07, 17:20
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Jag vet att jag någonstans har skrivit om detta fenomen tidigare men jag kan inte hitta det.

TM älskar julen men hatar egentligen julmat. De "twistar" därför julbordet. Det är lax med japanska smaker. Sill inlagd med fänkål och apelsinskal. Köttbullar med chevré och granatäpplen. Lax med rosépeppar.

Sjävlkart ropar mannen i huset om någon vill testa årets glögg. Nöjt står han i köket och undrar om någon vill ha glögg med smak av kråkbär. Sedan följer en lång diskussion om vad ett kråkbär är. De som är internationella TM-människor måste ju också veta vad kråkbär heter på engelska.

TM-mannen gillar Just D - Jul igen, nynnandes frågar han om någon testat pepparkakor med mögelost eller om de kanske vågar testa en baconlindad daddel.

TM-mannens kärring har förbjudit ålen från julbordet, varför vet hon inte men hon har hört att den ska bort och att fisk ska vara MSC-märkt. Skinkan har hon förbeställt från en ekologisk gård. Detta nämner hon flera gånger medan hon äter julmaten som hon "matchat" med amaronevin.

TM-mannen missar alltså det tydliga julhatet i Juligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in