Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-12-03, 02:53
Medlem
Donald J. Trump ‏@realDonaldTrump 1 timför 1 timme sedan
The President of Taiwan CALLED ME today to wish me congratulations on winning the Presidency. Thank you!

Donald J. Trump ‏@realDonaldTrump 10 minför 10 minuter sedan
Interesting how the U.S. sells Taiwan billions of dollars of military equipment but I should not accept a congratulatory call.

Tror inte Trump förstått att han är president nu. Verkar som han kör på som en helt vanlig person.
2016-12-03, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
The President of Taiwan CALLED ME today to wish me congratulations on winning the Presidency. Thank you!

Interesting how the U.S. sells Taiwan billions of dollars of military equipment but I should not accept a congratulatory call.

Tror inte Trump förstått att han är president nu. Verkar som han kör på som en helt vanlig person.

Du snackar skit. Lägg ner nu för du retar bara upp folk, snälla.

Jag är stör mig jättemycket på chefer och ledare som inte pratar vad alla tänker och hur de själva resonerar. Trump oavsett vad jag tycker om honom är ju helt öppen, kanske inte ärlig vad vet jag men han säger ju massa saker och får stå till svars för det. Det är hans val vad är problemet?

Det är ju mer glädjande än en som är helt fläckfri men inte säger mer än som förväntas av hen?

Det där med varför inte ringa när vi säljer så mycket vapen... Det är ju helt jävla underbart att människan säger så för det undrar väll alla?

Varför vill du inte ha ett frispråkig klimat där man oavsett vem man är får säga vad man tänker och tycker öppet och inte bara inom en sluten ledargrupp?

Du vill ha en dold agenda, du vill att de ska vara otydliga och inte säga öppet hur fan saker ligger till.. Och det får mig att undra VEM FAN ÄR DU ENS?

Detta kanske är början på en ny trend bland politiker och folket verkar gilla det.
Senast redigerad av Jubla.for.kerleken 2016-12-03 kl. 03:21.
2016-12-03, 06:06
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
reagera?

Kina skulle tagit Taiwan för länge sedan om det inte var för USA.

Trump sätter press på Kina skicka tillbaka jobb eller så ryker Taiwan och efter det Hongkong. Ett av USAs starkaste kort genom historian mot andra länder har varit att elda på opposition eller utbrytarrepubliker i andra länder.

Jasså, ska USA invadera det land med absolut störst mängd soldater?

Hongkong är kinesiskt och befinner sig på fastlandet, Taiwan som är det sista som är kvar av den gamla kinesiska republiken är trots allt på en ö så det är en helt annan femma.
2016-12-03, 09:44
Medlem
Mia-Rovys avatar
Tack vare hans Twittrande så har han alltså redan lyckats hamna i konflikt med Kina.

Bra jobbat. Men är det allt? Nejdå, istället för att tona ner en incident (som lätt kunde ha förklarats med att han bara ville tacka för gratulationerna utan någon vidare avsikt eller eftertanke, så hade saken varit avklarad) så väljer han att fortsätta prata om det och att dra in militärfrågor i ett ämne som från från början inte hade något med militär att göra.

Kina är upprörda för att de anser att Taiwan tillhör Kina. USAs hållning är att instämma (eller vill Trump bryta det?). Nu verkar han gå ut på Twitter och betrakta Taiwan som separerat och att han dessutom anser sig leverera militär utrustning som motarbetar Kinas intressen. Det är i alla fall så Kina kommer att uppfatta Trumps 2 tweets.

Inte för att jag tror att han lyckas skapa en diplomatisk kris (om han bara kan hålla sig från Twitter en liten stund och försöka undvika att blåsa upp det ytterligare).

Detta illustrerar hur oförmögen Trump är på att hantera konflikter. Gubben har en förmåga att förvärra konflikter på löpande band.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2016-12-03 kl. 10:04.
2016-12-03, 10:12
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jubla.for.kerleken
Du snackar skit. Lägg ner nu för du retar bara upp folk, snälla.

Jag är stör mig jättemycket på chefer och ledare som inte pratar vad alla tänker och hur de själva resonerar. Trump oavsett vad jag tycker om honom är ju helt öppen, kanske inte ärlig vad vet jag men han säger ju massa saker och får stå till svars för det. Det är hans val vad är problemet?

Det är ju mer glädjande än en som är helt fläckfri men inte säger mer än som förväntas av hen?

Det där med varför inte ringa när vi säljer så mycket vapen... Det är ju helt jävla underbart att människan säger så för det undrar väll alla?

Varför vill du inte ha ett frispråkig klimat där man oavsett vem man är får säga vad man tänker och tycker öppet och inte bara inom en sluten ledargrupp?

Du vill ha en dold agenda, du vill att de ska vara otydliga och inte säga öppet hur fan saker ligger till.. Och det får mig att undra VEM FAN ÄR DU ENS?

Detta kanske är början på en ny trend bland politiker och folket verkar gilla det.
Saken är den att valet är över och han bör arbeta i USAs och världens intressen. Att hamna i konflikt med Kina över Taiwans status för att inte göra bort sig över telefonsamtalet är inte i USAs intressen. Å andra sidan så är det i Trumps egos intresse att inte se ut som ett fån, och därmed försvara sin inhemska popularitet.

Valet är svårt:
- Att vara poppis och konflikt med Kina?
- Att erkänna att han gjorde ett minimalt misstag som kommer att vara glömt redan nästa dag?
2016-12-03, 10:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jubla.for.kerleken
Problemet är att han inte längre är en privatperson där konsekvenserna för vad han säger bara drabbar honom själv. du må tycka det är kul med en president som säger vad han känner för, men det riskerar att sabotera förhållandet med Kina.

Sen finns nog en enkel anledning till att han pratade med Taiwan. Han funderar på att expandera sin verksamhet dit:
http://shanghaiist.com/2016/11/18/trump_taiwan_expand.php
2016-12-03, 10:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Problemet är att han inte längre är en privatperson där konsekvenserna för vad han säger bara drabbar honom själv. du må tycka det är kul med en president som säger vad han känner för, men det riskerar att sabotera förhållandet med Kina.

Sen finns nog en enkel anledning till att han pratade med Taiwan. Han funderar på att expandera sin verksamhet dit:
http://shanghaiist.com/2016/11/18/trump_taiwan_expand.php

Det är faktiskt som om en flashbackare skulle bli president i USA, vilket är ganska skrämmande i sig.

Nu vet vi ju faktiskt inte hur detta slutar:

Elektor kollegiet kanske ratar honom.
Han lyckas inte förvandla USA till en fascistisk stat
Han kanske knäcker Ryssland med hjälp av en massiv militär upprustning.
Han kanske får den kinesiska ledningen så nervös att de börjar tok-rusta på riktigt. Levnadsstandarden i Kina sjunker, sociala oroligheter bryter ut, kommunistpartiet ersätts av en genuint demokratisk system.
Världsekonomin blomstrar tack vare omfattande infrastrukturinvesteringar i USA.
Sverige och övriga Europa, (dit jag inte räknar Ryssland), börjar rusta upp kraftigt och kan därför, betydligt bättre än tidigare, stå på egna med när det gäller försvaret av Europa.
Trump fortsätter att ge så väl Sverige som de baltiska staterna försvarsgarantier. Men trycket på att oss och dem måste militär upprustning måste ske, ökar kraftigt.

Dessa var alltså de eventuella ljusa framtidsbilder jag försökt mana fram. Sedan finns det väldigt mörka också:

Ett totalt kärnvapenkrig till följd av något idiotiskt drag ifrån Trumps sida.........
Det vi kallar den västerländska civilisationens undergång.
Ett fascistiskt USA som konkurrerar geopolitiskt med det fascistiska Ryssland och kommunistdiktaturen i Kina-
En omfattande global ekonomisk kris till följd att ett handelskrig mellan Kina och USA som Trump initierat.
Omfattande brott emot de mänskliga rättigheterna runt omkring i världen till följd att att Trump godkänt tortyr som förhörsmetod.
2016-12-03, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jasså, ska USA invadera det land med absolut störst mängd soldater?

Hongkong är kinesiskt och befinner sig på fastlandet, Taiwan som är det sista som är kvar av den gamla kinesiska republiken är trots allt på en ö så det är en helt annan femma.

Hongkong och Taiwan vill båda bort från Kina. Trump sätter press på Kina på vad som kommer hända om de inte samarbetar inom trade osv.

Kina är ett av världens genom historian svagaste länder när det kommer till krigföring.

Obama var bästa vän med Kineserna och gav dem allt de ville, ändå ville jävlarna inte ens hjälpa honom av flyget när han besökte.

Det Trump gör är bra Kineserna förstår bara styrka som vid 2 världskriget när rysarna körde över dem.
Senast redigerad av seeeg321 2016-12-03 kl. 12:04.
2016-12-03, 12:01
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Saken är den att valet är över och han bör arbeta i USAs och världens intressen. Att hamna i konflikt med Kina över Taiwans status för att inte göra bort sig över telefonsamtalet är inte i USAs intressen. Å andra sidan så är det i Trumps egos intresse att inte se ut som ett fån, och därmed försvara sin inhemska popularitet.

Valet är svårt:
- Att vara poppis och konflikt med Kina?
- Att erkänna att han gjorde ett minimalt misstag som kommer att vara glömt redan nästa dag?

Jag undrar vad nästa "misstag" kan vara? Ett uttalande som knarkkartellerna inte gillar? Kanske ett som Kim-Jong Un inte är förtjust i? Kanske kommer han att göra ett stort misstag och uttala sig negativt om psykopater som mördar och våldtar barn? Då skulle ni nog börja gråta.

I eran lilla drömvärld är Kina världens supermakt som inte får retas på minsta lilla vis. Er dröm kommer att dö.
2016-12-03, 12:12
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:

Ha, ha. Sluta nu. Hade det varit Ted Cruz som samtalat med presidenten av Taiwan så hade du jublat.

Compare Duterte and Obama arrive in China 2016

https://www.youtube.com/watch?v=1ulOaSuOg_4
2016-12-03, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Ha, ha. Sluta nu. Hade det varit Ted Cruz som samtalat med presidenten av Taiwan så hade du jublat.

Compare Duterte and Obama arrive in China 2016

https://www.youtube.com/watch?v=1ulOaSuOg_4

Som sagt inga problem med att han ringer Taiwan, Trump borde ringa folket i Hongkong också.

Har lite problem när han ska berätta vad USAs säljer och inte, så han inte kläcker ut sig en hemlighet.
2016-12-03, 12:24
Avstängd
Citat:
Det Trump gör är bra Kineserna förstår bara styrka som vid 2 världskriget när rysarna körde över dem.
LOL, blandar du inte ihop det en aning här? Tänker du månne på hur Sovjet körde över Japan?

Sen har Kina kärnvapen, och det räcker för att det skall vara en dålig idé att starta krig med dem hur undermålig man än anser dess armé vara. USA provade krig med Kina under Koreakriget och jag tror ingendera sidan vill upprepa den erfarenheten. Frågan är bara om Trump inser det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in