Har jobbat med min tunnhårighet länge och har en del erfarenheter som kan vara bra att ha med sig.
När man börjar fundera på medicinering för att bekämpa det naturen bestämt sig för att ska hända, så har problemet nog satt sig såpass på självkänslan att vanliga råd av flickvän, familj eller andra inte riktigt biter längre. Låter du bli att göra något, så kommer du senare undra vad som skulle kunnat ändras, börjar du behandling kommer du undra samma sak om vad som hänt om du låtit bli när resultatet inte blir som du tänkt dig.
Finasterid är ett hormonpreparat och det kan ha olika effekter på olika individer. En del känner sig låga, andra impotenta, andra speedade av medicinen. Mycket kan förklaras med att personen redan från början känner sig mindre attraktiv och har ett överdrivet fokus på sitt eget utseende, men det finns en hel del dokumenterade bieffekter. Det har alla hormonpreparat och läser du om denna, så märker du att exempelvis är det viktigt att gravida kvinnor inte kommer i kontakt med tabletterna eller att du har utlösning i henne, preparatet är potent. Men det mesta av biverkningar går över när hormonnivåerna balanseras.
Mitt bästa tips är att först kontakta läkare. Förlust av hår är en mycket, mycket vanlig frågeställning och din läkare har absolut inget emot att konsultera dig. Du kommer i alla fall i kontakt med expertis, vilket är alltid att föredra framför att köpa medicin på nätet och självmedicinera utan översikt. Svårt att komma senare och berätta detta om problem uppstår. Kommer medicinen ge effekt, så har du ett livslångt bruk framför dig, vilket kan vara bra att först kolla upp ordentligt. Betala gärna för original först, kolla vad som händer, börja sen kolla på billigare alternativ är min erfarenhet.
Även om du inte märker effekt av medicinen, måste du räkna med minst tre månader först för att kroppen ska börja vänja sig och hormonnivåerna börja justeras, sedan tre till för att något ska börja hända och sedan kanske sex månader till för att kunna utvärdera om det blir någon effekt. Så antingen är du redo att köra fullt ut eller kör inte alls.
Själv märkte jag ingen större skillnad första året, trodde inget hände och bestämde mig för att sluta. Håret hade börjat bli lite tunnare, flikarna klättrat högre och jag trodde det gick att rädda frisyren, men inte mycket hände. När jag slutade märkte jag ändå efter två månader att jag började tappa hår och framför allt svullnade prostatan. Hormonnivåerna hade ändrats och det gav utslag. Fick först äta medicinen igen för att ta ner svullnaden (samma medicin, samma hormon) och sedan bestämde jag mig för att fortsätta äta generisk Proscar. Gjort det sen dess och håret sitter kvar efter sex år. Kanske lite bättre än före medicinen, körde lite med Rogaine och fick fram lite extra strån i flikarna. Håret är tunnare och flikarna är kvar, men det är hår kvar och ingen kal fläck bak. Resten av familjen tappade sitt långt före mig, kanske har jag rätt gener eller så bromsar helt enkelt medicinen utvecklingen. Har i alla fall inga problem alls av medicinen, den är relativt billig i generisk form och börjar du bli äldre finns inget negativt med att bromsa prostata-problem som är vanliga av höjda halter hormon. Jag äter än och kommer nog äta vidare.
Nya läkemedel är på väg, det testas redan, marknaden är som ni förstår enorm, men just nu finns inget annat att göra än att prova Finasterid för att bromsa hårförlusten. Ju tidigare ni börjar, ju mer hår får ni behålla. Rogaine och andra liknande produkter skulle jag avråda er ifrån att börja med, i alla fall för att först prova för att senare äta tabletter, sprayen kan bli nådastöten för vissa, håret åker och kommer inte tillbaka, för andra kanske det ger lite effekt efter att du först tappat en hel del och blivit rejält deprimerad. Ska du prova något, kör Finasterid direkt, gör det rätt från början och se om något händer innan du funderar vidare. Går allt bra så är det ett enkelt sätt göra något åt problemet.