2015-10-20, 15:57
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Rogaine, i.e minoxidil ger väldigt liten effekt. Och den enda effekten som är uppvisad vetenskapligt är på hjässan av huvudet. Eftersom en stor majoritet av oss svenskar förlorar håret vid vikarna så är det 100% pointless att använda Rogaine.

Det står på bruksanvisningarna att den funkar på hjässan för det var endast vid hjässan man testade minoxidil på under testerna. Det finns annars flertalet fall där minoxidil funkar vid vikarna, det är dock rent generellt något svårare att få återväxt där.
Citera
2015-10-25, 14:04
Medlem
Har också funderat huruvida det är värt kombinera Minox med Fin. Fin är det ultimata för bekämpning av håravfallet. Minox påverkar inte DHT och applikationerna sker lokalt. Kan man rimligen anta resultat av Fin (och då menar jag viss återväxt) kan bli synligt inom ett år?
Citera
2016-04-03, 22:56
Medlem
Har jobbat med min tunnhårighet länge och har en del erfarenheter som kan vara bra att ha med sig.
När man börjar fundera på medicinering för att bekämpa det naturen bestämt sig för att ska hända, så har problemet nog satt sig såpass på självkänslan att vanliga råd av flickvän, familj eller andra inte riktigt biter längre. Låter du bli att göra något, så kommer du senare undra vad som skulle kunnat ändras, börjar du behandling kommer du undra samma sak om vad som hänt om du låtit bli när resultatet inte blir som du tänkt dig.

Finasterid är ett hormonpreparat och det kan ha olika effekter på olika individer. En del känner sig låga, andra impotenta, andra speedade av medicinen. Mycket kan förklaras med att personen redan från början känner sig mindre attraktiv och har ett överdrivet fokus på sitt eget utseende, men det finns en hel del dokumenterade bieffekter. Det har alla hormonpreparat och läser du om denna, så märker du att exempelvis är det viktigt att gravida kvinnor inte kommer i kontakt med tabletterna eller att du har utlösning i henne, preparatet är potent. Men det mesta av biverkningar går över när hormonnivåerna balanseras.

Mitt bästa tips är att först kontakta läkare. Förlust av hår är en mycket, mycket vanlig frågeställning och din läkare har absolut inget emot att konsultera dig. Du kommer i alla fall i kontakt med expertis, vilket är alltid att föredra framför att köpa medicin på nätet och självmedicinera utan översikt. Svårt att komma senare och berätta detta om problem uppstår. Kommer medicinen ge effekt, så har du ett livslångt bruk framför dig, vilket kan vara bra att först kolla upp ordentligt. Betala gärna för original först, kolla vad som händer, börja sen kolla på billigare alternativ är min erfarenhet.

Även om du inte märker effekt av medicinen, måste du räkna med minst tre månader först för att kroppen ska börja vänja sig och hormonnivåerna börja justeras, sedan tre till för att något ska börja hända och sedan kanske sex månader till för att kunna utvärdera om det blir någon effekt. Så antingen är du redo att köra fullt ut eller kör inte alls.

Själv märkte jag ingen större skillnad första året, trodde inget hände och bestämde mig för att sluta. Håret hade börjat bli lite tunnare, flikarna klättrat högre och jag trodde det gick att rädda frisyren, men inte mycket hände. När jag slutade märkte jag ändå efter två månader att jag började tappa hår och framför allt svullnade prostatan. Hormonnivåerna hade ändrats och det gav utslag. Fick först äta medicinen igen för att ta ner svullnaden (samma medicin, samma hormon) och sedan bestämde jag mig för att fortsätta äta generisk Proscar. Gjort det sen dess och håret sitter kvar efter sex år. Kanske lite bättre än före medicinen, körde lite med Rogaine och fick fram lite extra strån i flikarna. Håret är tunnare och flikarna är kvar, men det är hår kvar och ingen kal fläck bak. Resten av familjen tappade sitt långt före mig, kanske har jag rätt gener eller så bromsar helt enkelt medicinen utvecklingen. Har i alla fall inga problem alls av medicinen, den är relativt billig i generisk form och börjar du bli äldre finns inget negativt med att bromsa prostata-problem som är vanliga av höjda halter hormon. Jag äter än och kommer nog äta vidare.

Nya läkemedel är på väg, det testas redan, marknaden är som ni förstår enorm, men just nu finns inget annat att göra än att prova Finasterid för att bromsa hårförlusten. Ju tidigare ni börjar, ju mer hår får ni behålla. Rogaine och andra liknande produkter skulle jag avråda er ifrån att börja med, i alla fall för att först prova för att senare äta tabletter, sprayen kan bli nådastöten för vissa, håret åker och kommer inte tillbaka, för andra kanske det ger lite effekt efter att du först tappat en hel del och blivit rejält deprimerad. Ska du prova något, kör Finasterid direkt, gör det rätt från början och se om något händer innan du funderar vidare. Går allt bra så är det ett enkelt sätt göra något åt problemet.
Citera
2016-04-04, 05:17
Medlem
sxephils avatar
Jag är förstörd av propecia som jag tog mellan ålder 17-19. Är idag 27 och har haft post finasteride syndrome i åtta år. Jag har kronisk pelvis och prostata smärtor, sämre/dåligt stånd, låg libido, deprimerad koncentrationssvårigheter självmordstankar osv osv jag har inte haft morgonstånd sen jag var 17. Jag känner mig även konstant frånvårade, typ brainfog.

Jag har även otroligt lågt testo, men tyvärr funkar inte trt på oss med pfs. Jag fick testo utskrivet av andra skäl i när jag var 16 och kände effekt direkt men inte efter propecia.
Mitt tips till alla finasteride användare är så klart att sluta, men jag inser också att de flesta inte drabbas som jag.

Så det jag vill säga till er är att, kolla och känn efter minsta bieffekt eller symtom och avsluta kuren med en nedtrappning. De flesta som får mina problem lyssnade inte på kroppen och fortsatte trots bieffekter, eftersom när jag tog det fanns ingen info om permanenta bieffekter från läkare. Allt skulle bli åtställt när man sluta, och det blev det alltså inte för mig. Det verkar som de flesta i min situation slutade Cold turkey. Jag rekommenderar starkt nedtrappning.

Så har ni otur och är bland de som inte tål propecia, följ mitt tips. Läkare kan inte hjälpa er heller för hela pfs grejen är extremt svårbehandlad och det läkarna som känner till pfs kan göra väldigt lite.

Mina symtom kom smygande som plötsliga smärtor i skrevet som varande någon sekund, samt morgonstånd slutade och libido blev sämre och sämre och motivationen att göra saker försvann. Började även sluddra, vilket jag gör fortfarande.

Jag förstår att det låter orimligt alla dessa symtom, det trodde jag med och hade nog inte trott på detta om jag inte var själv drabbad. Så googla lite om propecia bieffekter och kolla på propeciahelp. Propeciahelp verkar för mycket men tyvärr är de flesta historierna där lik min, men det är en väldigt hopplös stämning där vilket ni kan förstå.

Jag var provat allt möjligt över åren och inget har hjälpt. Så kontentan av detta inlägg är en stor varning och en uppmuntran att verkligen lyssna på era kroppar.
Senast redigerad av sxephil 2016-04-04 kl. 05:21.
Citera
2016-11-17, 20:41
Medlem
Tja!
Jag har prövat Minoxodil (skumformat) i 7 månader med det har varken bromsat eller hjälpt.. det har mest orsakat irritation i hårbotten.
Jag har läst på och är väl medveten om bieffekterna när det kommer till att använda proscar/propecia men jag vill försöka. Märker jag att det är något som inte stämmer så slutar jag direkt.

Jag vill dock ställa en fråga.

Hur fasen ska jag få tag på detta?
Ska jag ringa till vårdcentralen och fråga ifall detta kan skrivas ut? eller ska jag åka ner direkt till en dermatolog?
Hade varit schysst ifall någon kommer med ett svar. Tack på förhand.
Citera
2016-12-01, 15:00
Medlem
sxephils avatar
https://youtu.be/KOZle3i6xwg

Inslag om självmord pga propecia
Citera
2016-12-05, 15:24
Medlem
Har kört med minoxidil i 2 år och det har fungerat förvånansvärt bra bortsett från att det har förvandlat mitt hår till att bli otroligt torrt och fluffigt.

Men för två månader sedan kändes det som att minoxidilen helt slutade fungera då jag tappade mer hår än någonsin. Så bestämde mig för att gå till vårdcentralen och få propecia utskrivet och sluta med minox.

2 månader in på propecia och har inte märkt någon effekt överhuvudtaget, tappar fortfarande otroligt mycket hår men lär väl kanske dröja några månader till för att något ska hända?
Citera
2016-12-07, 00:52
Medlem
Folk är allvarliga med att ta piller som mentalt sjuka transor tar för att försöka bli kvinna? Bara för att behålla håret på huvudet? Raka av skiten, gå på gym och studera, så kommer damerna ändå.
Citera
2016-12-12, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Folk är allvarliga med att ta piller som mentalt sjuka transor tar för att försöka bli kvinna? Bara för att behålla håret på huvudet? Raka av skiten, gå på gym och studera, så kommer damerna ändå.

Kan säkert stämma för vissa men inte i mitt fall.

Jag är rätt lugn av mig, introvert och följer gärna bara med strömmen. Har långt ifrån den karisma/utstrålning som krävs för att kunna "pull off" den flintskalliga looken. Så hoppas verkligen att propecia ska kunna göra något åt mitt håravfall.
Citera
2016-12-13, 19:39
Medlem
docktorhexs avatar
Använt propecia i 8år och inte märkt nått ang sexlivet eller morgonståndet. Den står ständigt givakt när jag vaknar. Nu övertallat läkarn skriva ut 5mg Finastrid som skall delas i 4delar. 100tabletter 88.- delas med 4 = 400 tabletter
Hoppas dessa är lika bra propecia för jag fick håret tbx.
Jag tränade 3ggr veckan super fre-lör och jobbar valnigt snickarjobb på veckorna och propecia vart 100% bra så det kanske slår olika. Men de talar o att ev sexlust kan avta men inte för mig blev snarare bättre sexliv med mer brudar. Kanske mitt självförtroende blev bättre vad vet jag.

Nån som använt Finastrid under längre tid och kan jämföra med propecia , hur har ni upplevt ändring av tabletter?
Citera
2016-12-24, 15:13
Medlem
Thinkingagains avatar
Herregud,

Jag fick tipset av en kompis att testa detta då jag själv håller på att bli tunnhårig. Jag blir nog hellre skallig och jobbar på att leva med det istället än att riskera de bieffekter som folk beskriver här. Tack för att ni delar med er av era erfarenheter; jag kommer inte testa denna medicin.
Citera
2017-01-18, 21:09
Medlem
3-4 månader på propecia nu. Inga biverkningar alls.

Upplevde ett tag att håravfallet hade stannat upp en del. Men nu den senaste veckan här har jag tappat mer hår än någonsin. Drar handen genom håret i duschen och får med mig 10-20 hårstrån varje gång.

Hade ju tagit en paus från minoxidil då jag fick mjäll-liknande snöflingor utav det. Men köpte det igen nu för någon månad sedan. Jag hoppas att det är därför jag tappar extra mycket hår nu...att det är någon typ av shedding fas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in