2016-11-30, 23:40
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Berghagen
De båda antipoderna, sann arbetarklass och sann överklass, spenderar inte pengar för att imponera på någon.

Välfunnen jämförelse.
Citera
2016-11-30, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Det här är typiskt överklass-liv om man är medelålders och går på mycket formals, https://www.youtube.com/watch?v=Qe1PsVGUSaw

2) Ser du några flashiga sportbilar, märkeskläder, ett överflöd av dompa flaskor, någon som vältrar sig i lyx?

Det såg extremt dammigt ut. Strikt, stelt, opersonligt, okreativt och tråkigt. Nej tacka vet jag medelklassen där man kan köpa massa lyxprylar utan att vara "vulgär" och opassande.
Citera
2016-11-30, 23:41
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Jag gillar när folk stirrar på mina prylar. Det stärker medelsvensson-självkänsla. Vardagen ska bestå av flådiga restaurangbesök, sysslor som jakt och segling, årgångsviner och välpolerade lyxbilar, precis som vilken medelsvenne som helst.

1) Om din självkänsla bygger på prylar då måste du omvärdera dina värderingar.

2) Poängen är att du ska göra de sakerna tillsammans med dina vänner och bekanta. Det är ingen poäng att göra det annars. Det är inte roligt i sig.
Citera
2016-11-30, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Jasså? De är alla definitionen av väluppfostrade (om du inte vill utesluta de senast ingifta, men det är upp till dig) och vad jag vet har de alla någon form av utbildning. Men det var ju inte UTbildning jag nämnde. Du läser slarvigt. Jag skrev namn, uppfostran och BILDNING. Bildning och UTbildning är inte ens i närheten av samma sak.

Inte heller skall man sammanblanda överklassen med nyrika brats på Stureplan, som tror hela världen kretsar kring ägodelar och pappa-betalar-jargongen. Sådant är vulgärt, nyrikt och i mina ögon avskyvärt. Dessa människor saknar ofta såväl uppfostran som bildning. Pengar kan med andra ord inte köpa klass, enkelt uttryckt.

Hela kungafamiljen är extremt obildade.

Fast jag är hellre en spenderande brat än en bajsnödig överklasdgubbe som inte vågar leva ut.
Citera
2016-11-30, 23:47
Medlem
Citat:
1) Om din självkänsla bygger på prylar då måste du omvärdera dina värderingar.

2) Poängen är att du ska göra de sakerna tillsammans med dina vänner och bekanta. Det är ingen poäng att göra det annars. Det är inte roligt i sig.

Jo det är roligt i sig. Kanske inte för er stela överklassmänniskor som helst sitter inne och räknar alla pengar ni sparar in på att inte göra något.
Citera
2016-11-30, 23:53
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Hela kungafamiljen är extremt obildade.

Fast jag är hellre en spenderande brat än en bajsnödig överklasdgubbe som inte vågar leva ut.

Men vad trevligt att du har en sådan omfattande insyn i den svenska kungafamiljen.* Du ger sken av att ha ett väldigt stort behov att hävda dig och att få sista ordet. Låter som en ganska olycklig tillvaro måste jag säga, där allt man gör och säger är för att få omgivningens bekräftelse.

* Observera att meningen kan innehålla spår av ironi.
Citera
2016-12-01, 02:04
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Det handlar om TM människor som köper stora mängder dompa och sprutar det på varandra. The giveaway är "champagne".
Inte enligt läkaren.
Citera
2016-12-01, 02:07
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
1) När jag bodde i UK handlade jag på ASDA (UKs Walmart) istället för på Waitrose. Jag gillade ASDAs stora utbud och att jag kunde gå och handla på natten när affären var tom.

2) Folk köper det som de känner för. Ingen har tvångstankar om att "det måste vara högre kvalitet på produkterna".

3) Det finns gott om överklass-människor som kör runt i helt vanliga äldre Volvos (eller liknande). Min familj har en 10+ år gammal Volvo.
Ingen bryr sig om dyra saker säger du. Ändå startar du trådar där du diskuterar dyra bilar, vilken svindyr märkesklocka du ska köpa till herr babian, dyr inredning till er lägenhet, vilka butiker du ska handla i (eftersom du inte vet själv) osv. Överklassen brukar ha koll på sånt där eller snackar med sakkunnigt folk. De ställer inte frågor till random tjomme på flashback.

Kör familjens privatchaufför runt er i en volvo med mer än tio,år på nacken? Du blir bara roligare och roligare. Är er "barnflicka" en avhoppad gymnasiestudent eller kanske en gammal pederast också?
Senast redigerad av Cineasten 2016-12-01 kl. 02:10.
Citera
2016-12-01, 09:23
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Det såg extremt dammigt ut. Strikt, stelt, opersonligt, okreativt och tråkigt. Nej tacka vet jag medelklassen där man kan köpa massa lyxprylar utan att vara "vulgär" och opassande.

Det är väldigt chill och avslappnat. Man har dress code för att ingen ska känna sig fel-klädd, man har serverings-personal för att ingen ska behöva hämta sitt eget kaffe, man har måttlig underhållning så att alla kan känna sig inkluderade.

Citat:
Jo det är roligt i sig. Kanske inte för er stela överklassmänniskor som helst sitter inne och räknar alla pengar ni sparar in på att inte göra något.

Här kan du se mer lyx, https://www.youtube.com/watch?v=THRAbN4R2DE är det någon som vulgar sig?

Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Inte enligt läkaren.

Citat:
Det är inte längre fyllot på parkbänken som står för den största alkoholkonsumtionen - utan de välbärgade övre medelklassmänniskorna i sina fashionabla villaförorter, skriver Times Online.

Citat:
Sverige är det fortfarande unga män som dricker mest, men de äldre kvinnorna är på väg framåt.

Överklass-människor dricker väldigt lite.

Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Ingen bryr sig om dyra saker säger du. Ändå startar du trådar där du diskuterar dyra bilar, vilken svindyr märkesklocka du ska köpa till herr babian, dyr inredning till er lägenhet, vilka butiker du ska handla i (eftersom du inte vet själv) osv. Överklassen brukar ha koll på sånt där eller snackar med sakkunnigt folk. De ställer inte frågor till random tjomme på flashback.

Kör familjens privatchaufför runt er i en volvo med mer än tio,år på nacken? Du blir bara roligare och roligare. Är er "barnflicka" en avhoppad gymnasiestudent eller kanske en gammal pederast också?

1) Nej det här har du fantiserat ihop. Jag har aldrig startat en tråd om bilar vad jag kommer ihåg. Jag tar bilar som exempel ibland för att alla kan relatera till det.

2) En klocka är något som du köper kanske 1-2 gånger i livet. Så en klocka för 100k kan verka dyrt men om du har den klockan i 20 år är det 5k per år. De flesta män spenderar mer än 500 kronor per månad på sina kvinnor.

3) Jag ville ge min man ett fint man-room där han kan chilla. Det är mycket billigare än vad en badrums-renovering för en Svensson kvinna kostar.

4) Jag brukar inte handla i butiker själv. Ska jag ringa en arkitekt och säga "jag vill ha ett porrigt mans-rum vad ska jag göra?" det är inte awkward.

5) Nej jag tar kollektiv-trafik som alla andra. Om jag behöver en bil ringer jag en taxi. Chaufför är för när du har viktiga tider att passa.
Senast redigerad av Babianen 2016-12-01 kl. 09:26.
Citera
2016-12-01, 09:38
Medlem
Citat:
Det är väldigt chill och avslappnat. Man har dress code för att ingen ska känna sig fel-klädd, man har serverings-personal för att ingen ska behöva hämta sitt eget kaffe, man har måttlig underhållning så att alla kan känna sig inkluderade.

Här kan du se mer lyx, https://www.youtube.com/watch?v=THRAbN4R2DE är det någon som vulgar sig?

Överklass-människor dricker väldigt lite.

1) Nej det här har du fantiserat ihop. Jag har aldrig startat en tråd om bilar vad jag kommer ihåg. Jag tar bilar som exempel ibland för att alla kan relatera till det.

2) En klocka är något som du köper kanske 1-2 gånger i livet. Så en klocka för 100k kan verka dyrt men om du har den klockan i 20 år är det 5k per år. De flesta män spenderar mer än 500 kronor per månad på sina kvinnor.

3) Jag ville ge min man ett fint man-room där han kan chilla. Det är mycket billigare än vad en badrums-renovering för en Svensson kvinna kostar.

4) Jag brukar inte handla i butiker själv. Ska jag ringa en arkitekt och säga "jag vill ha ett porrigt mans-rum vad ska jag göra?" det är inte awkward.

5) Nej jag tar kollektiv-trafik som alla andra. Om jag behöver en bil ringer jag en taxi. Chaufför är för när du har viktiga tider att passa.
klicka är ju dock nånting du verkligeniverkligen inte behöver idag, sålänge man inte har en tegelsten till telefon, det finns klockor som kostar 10kr på appen wish, du säger emot dig själv. Att du skulle va överklass är nått du hittar på.
Citera
2016-12-01, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Men vad trevligt att du har en sådan omfattande insyn i den svenska kungafamiljen.* Du ger sken av att ha ett väldigt stort behov att hävda dig och att få sista ordet. Låter som en ganska olycklig tillvaro måste jag säga, där allt man gör och säger är för att få omgivningens bekräftelse.

* Observera att meningen kan innehålla spår av ironi.

Kan du berätta på vilket sätt det framgår att kungafamiljen är bildade?

Nej jag konsumerar och förvaltar utefter eget tycke och smak, sedan är det ett plus om andra imponeras. Imponeras gör man väl knappast av den dammiga överklassen som snålar in på allt och lever på sina lagrar.
Citera
2016-12-01, 09:50
Medlem
Citat:

.

Nej i filmen är typisk medelklass, dvs man överkonsumerar. Den verkliga överklassen sitter i slitna ruckel, läser en dammig bok och chillar. Man framhäver också sig själv genom sin fina utbildning, sitt efternamn och uppfostran, vilket många blir väldigt imponerade av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in