Citat:
Ursprungligen postat av
EbolaTillAlla
Det mesta är egentligen samtal med andra flygplan och det framkommer inget nytt för en lekman åtminstone. Flygledaren låter extremt lugn fram till slutet när man begär "vektorer" återigen. Hon säger att "med höjden ni har så har jag inga..." och då låter hon lite annorlunda på rösten.
Lite mycket jobb att transkribera denna något lågkvalitativa ljudupptagning när man inte har bra koll på terminologin ens. Någon därute gör väl jobbet snart ändå.
Nu har jag inte lyssnat på upptagningen alls (och jag kan inte spanska oavsett så det hade tjänat lite till) men betänk att flygledaren antagligen är ganska högt belastad.
Jag förutsätter att informationen om att annan trafik deklarerat nöd eller motsvarande stämmer. Då har man alltså redan en ovanlig situation att hantera och man ligger med trafik i väntläge vilket på mindre flygplatser är ganska ovanligt. Man avsätter också mycket mental kapacitet till att övervaka den trafik man har med nödläge.
Något händer sedan fort när plan två sjunker oväntat, orsakar omedeblar loss of separation och sedan deklarerar nöd. I det läget sitter du som flygledare med massor med ny information som du ska bearbeta samtidigt som du ska hantera något oväntat (du har dessutom redan haft en loss of separation, något som i sig är nog att skaka ens tankebanor rätt rejält). Ifall man i det läget hör t.ex. tveksamhet i rösten är det antagligen för att hjärnan arbetar på att hantera all information och formulera en plan.
Kan också vara så baserat på vad du skriver att det hon försöker säga är att man inte kan radarleda då man ligger under en terrängsäker höjd men det är till att börja med inget man råkar ut för dagligen så den frasen kanske ligger en bit bak i minnet i det läget.