2016-11-30, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Berghagen
För att en person ur överklassen inte har något behov av att hävda sig genom inköp. Enkelt sagt är det nästan så att sann arbetarklass och sann överklass påminner om varandra: Inget skryt inget prål och båda spenderar ogärna pengar i onödan.

Vad är att spendera pengarna i onödan?
Citera
2016-11-30, 22:41
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob

De båda antipoderna, sann arbetarklass och sann överklass, spenderar inte pengar för att imponera på någon.
Citera
2016-11-30, 22:50
Medlem
Babianens avatar
Citat:

Att köpa saker som man inte behöver. Till exempel om du har en 20 år gammal bil som fungerar felfritt varför byta ut den? Du kan köpa en lambo att åka runt i istället. Men varför?
Citera
2016-11-30, 22:51
Medlem
Lasse Berghagens avatar
En person sprungen ur sann arbetarklass klarar förmodligen klassresan uppåt enklare än någon ur medelklassen. Eller klarade klassresan, eftersom det knappt finns någon arbetarklass kvar i Sverige.
Citera
2016-11-30, 23:08
Medlem
Citat:
De båda antipoderna, sann arbetarklass och sann överklass, spenderar inte pengar för att imponera på någon.

Nej men spendera för sig själv?

Jag är dock väldigt glad att jag inte är överklass i alla fall. Verkar vara ett väldigt strikt och innehållslöst liv.
Citera
2016-11-30, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Att köpa saker som man inte behöver. Till exempel om du har en 20 år gammal bil som fungerar felfritt varför byta ut den? Du kan köpa en lambo att åka runt i istället. Men varför?

Nej precis, överklassen är för dum för att förstå att en lambo är mera njutning än en avdankad volvo. Medelklassen har förstått livets njutning och spenderar hejdlöst på massa lyx och lättja!
Citera
2016-11-30, 23:15
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Citat:

Nej, inte ens det.
Citera
2016-11-30, 23:18
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Nej precis, överklassen är för dum för att förstå att en lambo är mera njutning än en avdankad volvo. Medelklassen har förstått livets njutning och spenderar hejdlöst på massa lyx och lättja!

1) Ja om du gillar att köra bil men då kan du lika gärna köpa en Bentley.

2) Vi vet båda två att folk inte köper lambo för att de gillar bilar de gör det för att folk ska stanna och stirra. Då har man problem med självförtroendet eller hur?

3) Men lyx är inte att äga en massa prylar. Lyx är att syssla med sina intressen (alltså genuina intressen), umgås med vänner, få bra service.

4) Här kan du se UKs drottning köra en Land Rover, http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2014/01/14/article-2539300-1AAA0FE800000578-958_964x617.jpg

video, https://www.youtube.com/watch?v=hC8YFYh-jnI

varför kör hon inte en röd Ferrari?
Senast redigerad av Babianen 2016-11-30 kl. 23:22.
Citera
2016-11-30, 23:20
Medlem
Citat:
Nej, inte ens det.

Vilket sorgligt liv det måste vara.
Citera
2016-11-30, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Ja om du gillar att köra bil men då kan du lika gärna köpa en Bentley.

2) Vi vet båda två att folk inte köper lambo för att de gillar bilar de gör det för att folk ska stanna och stirra. Då har man problem med självförtroendet eller hur?

3) Men lyx är inte att äga en massa prylar. Lyx är att syssla med sina intressen (alltså genuina intressen), umgås med vänner, få bra service.

Jag gillar när folk stirrar på mina prylar. Det stärker medelsvensson-självkänsla. Vardagen ska bestå av flådiga restaurangbesök, sysslor som jakt och segling, årgångsviner och välpolerade lyxbilar, precis som vilken medelsvenne som helst.
Citera
2016-11-30, 23:32
Medlem
Babianens avatar
Citat:

Jag är dock väldigt glad att jag inte är överklass i alla fall. Verkar vara ett väldigt strikt och innehållslöst liv.

1) Det här är typiskt överklass-liv om man är medelålders och går på mycket formals, https://www.youtube.com/watch?v=Qe1PsVGUSaw

2) Ser du några flashiga sportbilar, märkeskläder, ett överflöd av dompa flaskor, någon som vältrar sig i lyx?
Citera
2016-11-30, 23:39
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Du nämnde kriterier innan. Efternamn, uppfostran och utbildning. Det är inte många i kungafamiljen som lever upp till mer än efternamnet?

Jasså? De är alla definitionen av väluppfostrade (om du inte vill utesluta de senast ingifta, men det är upp till dig) och vad jag vet har de alla någon form av utbildning. Men det var ju inte UTbildning jag nämnde. Du läser slarvigt. Jag skrev namn, uppfostran och BILDNING. Bildning och UTbildning är inte ens i närheten av samma sak.

Inte heller skall man sammanblanda överklassen med nyrika brats på Stureplan, som tror hela världen kretsar kring ägodelar och pappa-betalar-jargongen. Sådant är vulgärt, nyrikt och i mina ögon avskyvärt. Dessa människor saknar ofta såväl uppfostran som bildning. Pengar kan med andra ord inte köpa klass, enkelt uttryckt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in