2016-11-30, 20:10
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Jaha, så vi andra ska ta efter din enorma kunskap om vad överklass är, bara för att du säger så?

Du får göra precis hur du vill. Jag vet vad jag pratar om och det räcker för mig. Det finns även fler i den här tråden som säger i princip samma sak som jag, så är det någon sorts bekräftelse du är ute efter, är det bara att se över inläggen igen.

De som hittills (i varierande omfattning) bidragit vettigt till diskussionen är Babianen, _Baste_, Cineasten, Puffe och kavalen2.
Citera
2016-11-30, 20:10
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolo1234
vafan varför har du rakat skallen? Fina teckningar, du borde bli konstnär

Det är praktiskt.

Citat:
Så om man deltar vid samma högtider som vilken Svensson som helst, så är man överklass?

1) Man är överklass om man kommer från en släkt som är överklass.

2) Du frågade vid vilka tillfällen överklass-människor "lyxar till det".
Citera
2016-11-30, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Du får göra precis hur du vill. Jag vet vad jag pratar om och det räcker för mig. Det finns även fler i den här tråden som säger i princip samma sak som jag, så är det någon sorts bekräftelse du är ute efter, är det bara att se över inläggen igen.

De som hittills (i varierande omfattning) bidragit vettigt till diskussionen är Babianen, _Baste_, Cineasten, Puffe och kavalen2.

Nej det vet du verkligen inte. Du har skaffat dig någon fånig bild av överklass för att det ska stämma in bland dina mjäkiga värderingar om hur det borde vara. Det finns inte och har aldrig funnits någon ur överklassen som är diskret och osynlig. Den verkliga överklassen märks av. Sen får du och kamprad gärna åka omkring i era slitna volvos och vara hur diskreta ni vill.
Citera
2016-11-30, 20:53
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Nej det vet du verkligen inte. Du har skaffat dig någon fånig bild av överklass för att det ska stämma in bland dina mjäkiga värderingar om hur det borde vara. Det finns inte och har aldrig funnits någon ur överklassen som är diskret och osynlig. Den verkliga överklassen märks av. Sen får du och kamprad gärna åka omkring i era slitna volvos och vara hur diskreta ni vill.

Du får gärna fortsätta med din sandlåderetorik, men både du och jag vet att det inte ändrar någonting. Varken jag eller Kamprad kör Volvo, gör din hemläxa om du skall försöka stajla.
Citera
2016-11-30, 20:56
Medlem
Citat:
Du får gärna fortsätta med din sandlåderetorik, men både du och jag vet att det inte ändrar någonting. Varken jag eller Kamprad kör Volvo, gör din hemläxa om du skall försöka stajla.

Anser du kungafamiljen vara överklass?
Citera
2016-11-30, 21:00
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Anser du kungafamiljen vara överklass?

Vad jag anser är väl ganska irrelevant. Att kungafamiljen tillhör överklassen är ett faktum.
Citera
2016-11-30, 21:11
Medlem
Citat:
Vad jag anser är väl ganska irrelevant. Att kungafamiljen tillhör överklassen är ett faktum.

Du nämnde kriterier innan. Efternamn, uppfostran och utbildning. Det är inte många i kungafamiljen som lever upp till mer än efternamnet?
Citera
2016-11-30, 21:49
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Brewingmob-_Om vi vänder på det hela. Vilken klass anser du att kungafamiljen tillhör?
Citera
2016-11-30, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Berghagen
Brewingmob-_Om vi vänder på det hela. Vilken klass anser du att kungafamiljen tillhör?

Överklassen?
Citera
2016-11-30, 22:13
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Då verkar ju du och korsfararen överens om något.

Du får nog ändra dig angående lyxvältrandet. Din antagonist har rätt där.
Citera
2016-11-30, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Berghagen
Då verkar ju du och korsfararen överens om något.

Du får nog ändra dig angående lyxvältrandet. Din antagonist har rätt där.

Jaha ok, men berätta gärna varför?
Citera
2016-11-30, 22:27
Medlem
Lasse Berghagens avatar
För att en person ur överklassen inte har något behov av att hävda sig genom inköp. Enkelt sagt är det nästan så att sann arbetarklass och sann överklass påminner om varandra: Inget skryt inget prål och båda spenderar ogärna pengar i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in