2016-11-30, 17:21
Medlem
NonPlusUltras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Nej om du äter mat kommer vinet att smaka mindre.

Men är kollektivtrafik viktigt för dig? Är det högre status att åka i en SL buss från Mercedes än från Ford?

Det är uppenbart att ingen av er har druckit dyrare viner och ni har nån sorts psykos över det. Get a grip?

Som jag sade så är det såklart stolligt att bry sig om märke och modell på tåg. Däremot bryr sig de flesta om saker som komfort, hur rent det är och hur modernt intryck det ger.

Jag har druckit de flesta kategorier av exklusiva drycker. Självklart är det avtagande avkastning på allt och de mest extrema priserna handlar mer om raritet och status än faktisk kvalité. Däremot är det helt fel att tro att man kan gå tillbaka till det billigare alternativet. Det gäller precis allt i mat- och dryckesväg. Jag skippar hellre t.ex. olivolja i maten om jag inte får tag i en bra sådan.

Självklart är det så det fungerar, att om man har pengar så ökar man lägstanivån och "bannlyser" dåliga produkter. Allt från bilar till kaffe.
Citera
2016-11-30, 17:23
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolo1234
nej klantskalle, raser går inte byta. Däremot kan en brandman bli polis, en fattig person kan bli rik osv. Jag dricker inte vin, så kan inte uttala mig om det men öl är det stor skillnad på iaf

1) Klass är ungefär som ras, https://politologerna.wordpress.com/2014/04/23/social-mobilitet-valfardsstaten-och-adliga-gener-i-sverige/

Citat:
De som tillhör grevliga och friherrliga ätter (titled noble) är överrepresenterade med mer än faktor 5 – det är 5 gånger så många som vi borde förvänta oss givet slumpen. Detsamma gäller för övrig adel, prästättlingar (med latiniserade efternamn, som Celsius eller Linneaus). Personer vars namn börjar på ”Lund” är normalrepresenterade, medan personer vars namn slutar på ”son” är underrepresenterade. Om nu den sociala mobiliteten i Sverige är så stor, varför ser vi då detta mönster?

I en mängd liknande och omfattande studier finner Clark samma mönster: ättlingar till gamla eliter, oavsett om det är till Samurajer i Japan, Brahminer i Indien, Oxford- och Cambridge-elever i England eller industriella kapitalister i USA är alla kraftigt överrepresenterade i samhällets toppskikt. Clarks slutsats är därför att den sociala mobiliteten är mycket lägre än vad vi trott, och i princip densamma överallt, till och med i Sverige. Välfärdsstaten har inte lyckats göra möjligheterna mer jämlika.

alltså folk som har -son namn är arbetarklass, folk som har -lund namn är medelklass, folk som har adliga eller latiniserade namn är överklass.

2) Så om Svensson vinner på lotto blir han överklass då? Nej för att han är fortfarande avkomma till en lång rad av arbetarklass människor.
Citera
2016-11-30, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Man skryter såklart inte men man är bra på att visa det.

Nej man visar det inte och slösar ej heller.
Det märks att du är medelmåttig.
Citera
2016-11-30, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonPlusUltra
Som jag sade så är det såklart stolligt att bry sig om märke och modell på tåg. Däremot bryr sig de flesta om saker som komfort, hur rent det är och hur modernt intryck det ger.

Jag har druckit de flesta kategorier av exklusiva drycker. Självklart är det avtagande avkastning på allt och de mest extrema priserna handlar mer om raritet och status än faktisk kvalité. Däremot är det helt fel att tro att man kan gå tillbaka till det billigare alternativet. Det gäller precis allt i mat- och dryckesväg. Jag skippar hellre t.ex. olivolja i maten om jag inte får tag i en bra sådan.

Självklart är det så det fungerar, att om man har pengar så ökar man lägstanivån och "bannlyser" dåliga produkter. Allt från bilar till kaffe.

Precis. Har man pengarna konsumerar man utefter kvalitet. Varje normal människa fattar varför ett vin kostar ex 60:-, usel hafsig process, dåliga råvaror och underbetald arbetskraft, det är inget överklassen skulle hälla i sig i alla fall.
Citera
2016-11-30, 17:26
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
1) Vin (alkohol generellt) anses inte som "fint" i överklassen. Så ingen är intresserad av att dricka vin, lära sig känna igen vissa viner, och så vidare.

2) "Bättre" viner är inte värda pengarna speciellt inte när du serverar det till mat.

https://www.youtube.com/watch?v=jOlbOZ9w84I

Bilar är ingen status-symbol i överklassen så ingen bryr sig om vad du kör runt i. Bryr du dig om vilken buss eller tunnelbanetåg som du åker med?

Ja jag brukar smaka på vinet för att se om det är okay.
http://www.expressen.se/halsoliv/overklassen-dricker-mest/

Citat:
Champagne, dyr cognac och årgångsviner - att rika super värst är en gammal fördom.
Nu är det vetenskapligt bevisat att överklassen dricker mest.
- Ju mer man tjänar desto mer dricker man, säger alkoholläkaren Sven Andreasson.

Lyxigt med alkohol
Och samma sak gäller i Sverige.
- Sannolikt är det så att höginkomsttagare som grupp betraktat dricker mer än låg- och medelinkomsttagare, säger Sven Andreasson som är alkoholläkare på Folkhälsoinstitutet.
Alkohol har blivit en lyxvara, menar han.
- Om en familj har svårt att få pengar att räcka till kanske man avstår från den där vinflaskan på lördag.

Det är ju just ihop med mat som bra viner kommer till sin rätt. Ett bra vin som är anpassat till maten (som balanserar upp kryddningen och lyfter fram smakerna) kan ju få vinet att nå fantastiska höjder. Du har ju vekligen ingen koll på vad du babblar om. Alltid tvärtemot alla andra, alltid fel.
Senast redigerad av Cineasten 2016-11-30 kl. 17:33.
Citera
2016-11-30, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jubla.for.kerleken
Nej man visar det inte och slösar ej heller.
Det märks att du är medelmåttig.

Glömde du logga ut från ett av dina många trollkonton eller?
Citera
2016-11-30, 17:29
Medlem
Babianens avatar
Citat:

Om det är något som du bryr dig om borde du skaffa en hobby.

Citat:

Jag är säker på att man gör så i medelklassen. Men i överklassen är det inte roligt med "guldkant på tillvaron". Om man redan har allt är det "not a thing".
Citera
2016-11-30, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten

Precis. Den klassiska kommentaren när pengarna tryter. "Jag gillar inte", "jag känner inte för det", orsaken är helt enkelt som för babben, pengarna är slut, överklasslivet är till ända!
Citera
2016-11-30, 17:31
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten

Det handlar om TM människor som köper stora mängder dompa och sprutar det på varandra. The giveaway är "champagne".
Citera
2016-11-30, 17:33
Medlem
Citat:
Om det är något som du bryr dig om borde du skaffa en hobby.

Jag är säker på att man gör så i medelklassen. Men i överklassen är det inte roligt med "guldkant på tillvaron". Om man redan har allt är det "not a thing".

Om man redan har allt så lever man väl i lyx, eller hur?
Citera
2016-11-30, 17:38
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Om man redan har allt så lever man väl i lyx, eller hur?

Nej för att lyx är överskattat. Det finns några tillfällen per år då man har "lyx" och resten av tiden är man som vilken Svensson som helst.
Citera
2016-11-30, 17:39
Medlem
Citat:
Nej för att lyx är överskattat. Det finns några tillfällen per år då man har "lyx" och resten av tiden är man som vilken Svensson som helst.

Du skrev ju nyss att guldkant på tillvaron inte var något för överklassen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in