Citat:
Ursprungligen postat av
TestoYourLimits
Jag läste att Argentinas landslag bland annat hade åkt med detta flygplanet innan. Men varför har inte ett så välkänt landslag privatflyg? Till och med Sveriges landslag åker väl i eget?
Sveriges landslag chartrar flygplan, man har inget eget som bara står. Det gör alla större europeiska bolag. Jag kan möjligtvis tänka mig att några amerikanska proffslag har egna flygplan men inte ens då är jag helt säker (tänker här typ NHL där man spelar match flera gånger i veckan som ofta är flera timmar bort även med flyg).
Angående rotation av motorernas turbiner så roterar bladen med fartvinden, självklart inte lika fort men still står dom inte även om motorn inte går (flygplan som står på marken kan ofta ha roterande motorblad även i ganska lätt vind).
Ifall det är så att man kommit fram utan holding fuel och fått hold instructions så ska man deklarera minst PAN, ev Mayday, omedelbart.
Ifall det är så att man har "chansat" och accepterat ett hold när man inte hade bränsle då har man tagit genvägar på ett sätt som man verkligen aldrig ska göra (och ja jag har i jobbet vart med om flygplan som fått instruktionen "hold" och omedelbart sagt "unable, request diversion").