2016-11-29, 22:42
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Ja, det jag sa om religionsfrihet var ett svar på att religionsfriheten inte omfattar slöja.
Vilket den gör, oavsett vad du eller någon annan tycker om det.

De dubbla måttstockarna blir relevanta när du inte frågar kvinnan om vad du får ha på dig, medans du samtidigt tycker att hon ska fråga dig om vad hon får ha på sig.

Haha, så det är nya dubbla måttstockar nu?

Det var inte de dubbla måttstockarna som basseaker talade om.

Det finns inga dubbla måttstockar. Lägg bort haschpipan och vakna...
Citera
2016-11-29, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValdtaktsSemiten
Haha, så det är nya dubbla måttstockar nu?

Det var inte de dubbla måttstockarna som basseaker talade om.

Det finns inga dubbla måttstockar. Lägg bort haschpipan och vakna...
Jo, det var det han menade, vågar jag påstå.

Du anser dig ha rätt att tolka saker som du vill, medans hon inte får det.
Hon kanske tolkar din klädsel som hets mot folkgrupp och blir kränkt.
Och du tolkar hennes slöja som ett tecken på islamism och blir kränkt.

Ni båda har ju rätt att vara kränkta, men ingen av er står över lagen.
Poängen är här att du inte fattar likheten.
Citera
2016-11-29, 23:09
Medlem
Ni som har denna låt gå mentalitet borde skämmas. Det är såna som ni som har "spelar väl ingen roll"-mentalitet som inte förstår något.

Tycker ni det är ok att små barn som går i förskolan tvingas bära slöja etc bara för att deras föräldrar tvingar på dem det? Åk ut till valfritt miljonprogram och se själva. Små barn som har svårt att leka på grund av deras föräldrars klädval. För jävligt.

Slöjan är inte vilket klädesplagg som helst. I många muslimska länder som Iran, Saudiarabien och Afghanistan är det ett brott att inte bära slöja, hijab och burka.

Det är ett plagg som används av diktaturregimer för att upprätthålla kvinnoförtryck. Även den politiska islam – en global rörelse och som vuxit sig allt starkare, även i Sverige – använder slöjan som ett sätt att förtrycka flickor och kvinnor.

Sluta vara så naiva.
Citera
2016-11-29, 23:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av basseaker
Du är en lustig pajsare, känns som du motsäger dig själv.
Du är också en ganska lustig filur.

Citat:
Såååå, du tycker ju uppenbarligen din egen tolkning har en jävla rätt att uttryckas. Men att en muslim tolkat att hon bör bära slöja p.g.a. Sin religion är fel? Så, du och alla andra rövhattar på flashback får tolka allting, men fan ta alla som vill utöva samma rättighet?
Ja ungefär så. Alla uttryck är inte eftersträvansvärda eller bör tolereras.

Citat:
Hur folk tolkar Islam har också noll relevans i ämnet?
Ja inte har det något värde. Inte ger det någon tyngd bakom något argument direkt.

Citat:
Jag tycker att yttrandefrihet i det här landet har töjts något förbannat när idioter som du hasplar ur sig ikonsekvent skit och sedan gömmer sig bakom att "Det är bara min tolkning".
Du verkar inte ha förstått vad yttrandefrihet innebär. Om du tar och tänker efter (försök) så är det till en början en frihet utan innehåll. Det är för övrigt du ett bra exempel på. Du leverar dynga men nyttjar en frihet att yttra dig. Däremot bör inte alla "uttryck" i vid mening accepteras överallt och alltid. Vissa är värda att motarbetas med kraft och våld om så krävs. Det är inte att vara inkonsekvent utan att "sätta gränser" som det så populärt brukar heta.

Citat:
Fine, jag kan tolerera det.
Vem har frågat om din tillåtelse? Ingen, än så länge.

Citat:
Men då bör dessa förbannade jävla rövhattar även kunna tolerera människors rätt att klä sig som de vill och människors rätt att tolka och följa en religion.
Det ena har inte med det andra att göra. Det är bara i din hjärna den kopplingen sker.

Citat:
Vilket de (ni) uppenbarligen är helt oförmögna till.
Du är arg för att andra inte tycker som du. Det lär inte andra göra, i den mån deras hjärnor fungerar, och du får fortsätta vara arg.

Citat:
För att gardera mig mot andra rövhattar kan jag ju säga att jag knappast stödjer kvinnoförtryck, misshandel eller våldsdåd som kommer ifrån någons tolkning av Islam. Det är de facto lagbrott och tolereras inte av mig eller lagen, och är inte en fråga om religionsfrihet.
Tror du att det ger dig något slags rätt att leverera dynga oemotsagd? Tror du att dina fina åsikter har någon som helst relevans för vad du kräks fram i övrigt. Jag är snäll mot katter. Kanske det garderar mig mot något? Jag vet inte.
Citera
2016-11-30, 01:04
Medlem
basseakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Du är också en ganska lustig filur.

Ja ungefär så. Alla uttryck är inte eftersträvansvärda eller bör tolereras.

Ja inte har det något värde. Inte ger det någon tyngd bakom något argument direkt.

Du verkar inte ha förstått vad yttrandefrihet innebär. Om du tar och tänker efter (försök) så är det till en början en frihet utan innehåll. Det är för övrigt du ett bra exempel på. Du leverar dynga men nyttjar en frihet att yttra dig. Däremot bör inte alla "uttryck" i vid mening accepteras överallt och alltid. Vissa är värda att motarbetas med kraft och våld om så krävs. Det är inte att vara inkonsekvent utan att "sätta gränser" som det så populärt brukar heta.

Vem har frågat om din tillåtelse? Ingen, än så länge.

Det ena har inte med det andra att göra. Det är bara i din hjärna den kopplingen sker.

Du är arg för att andra inte tycker som du. Det lär inte andra göra, i den mån deras hjärnor fungerar, och du får fortsätta vara arg.

Tror du att det ger dig något slags rätt att leverera dynga oemotsagd? Tror du att dina fina åsikter har någon som helst relevans för vad du kräks fram i övrigt. Jag är snäll mot katter. Kanske det garderar mig mot något? Jag vet inte.

Lol, går det ens att besvara på ditt raljerande? Nej, det är svårt. Ungefär som när du försöker argumenter, det blir total syntax error och förnuftet försvinner. Du är rätt lik vänstermupparna i mycket du, de brukar också argumentera utifrån känslor och förkasta logik. Ja, ni extremister är allt bra lika.

Yttrandefrihet saknar innehåll, tjo tjippen
Senast redigerad av basseaker 2016-11-30 kl. 01:06.
Citera
2016-11-30, 06:05
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Jo, det var det han menade, vågar jag påstå.

Du anser dig ha rätt att tolka saker som du vill, medans hon inte får det.
Hon kanske tolkar din klädsel som hets mot folkgrupp och blir kränkt.
Och du tolkar hennes slöja som ett tecken på islamism och blir kränkt.

Ni båda har ju rätt att vara kränkta, men ingen av er står över lagen.
Poängen är här att du inte fattar likheten.

Du och basseaker pratade om dubbla måttstockar men olika sådana. Tror ni måste tänka igenom resonemangen innan ni anklagar någon för att ha dubbla måttstockar. Tänk en stund först. Kanske några timmar. Skriv sedan. Ni har inte lyckats peka på några dubbla måttstockar i mina resonemang öht.
Senast redigerad av ValdtaktsSemiten 2016-11-30 kl. 06:07.
Citera
2016-11-30, 06:06
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av www3
Ni som har denna låt gå mentalitet borde skämmas. Det är såna som ni som har "spelar väl ingen roll"-mentalitet som inte förstår något.

Tycker ni det är ok att små barn som går i förskolan tvingas bära slöja etc bara för att deras föräldrar tvingar på dem det? Åk ut till valfritt miljonprogram och se själva. Små barn som har svårt att leka på grund av deras föräldrars klädval. För jävligt.

Slöjan är inte vilket klädesplagg som helst. I många muslimska länder som Iran, Saudiarabien och Afghanistan är det ett brott att inte bära slöja, hijab och burka.

Det är ett plagg som används av diktaturregimer för att upprätthålla kvinnoförtryck. Även den politiska islam – en global rörelse och som vuxit sig allt starkare, även i Sverige – använder slöjan som ett sätt att förtrycka flickor och kvinnor.

Sluta vara så naiva.

Låt gå-mentaliteten baseras på feghet och rädsla för Islam. Rädslan för repressalier av vänstern och muslimer. Rädsla och feghet är det starkaste karaktärsegenskaperna bland politiskt korrekta människor.
Senast redigerad av ValdtaktsSemiten 2016-11-30 kl. 06:08.
Citera
2016-11-30, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValdtaktsSemiten
Du och basseaker pratade om dubbla måttstockar men olika sådana. Tror ni måste tänka igenom resonemangen innan ni anklagar någon för att ha dubbla måttstockar. Tänk en stund först. Kanske några timmar. Skriv sedan. Ni har inte lyckats peka på några dubbla måttstockar i mina resonemang öht.
hehe jodå det har vi faktiskt, flera stycken...
Dessutom har jag förtydligat det.

Det är du som lever i förnekelse bara, alternativt spelar dum.
Citera
2016-11-30, 10:00
Medlem
Citat:
http://www.dt.se/allmant/dalarna/befriade-sig-fran-ett-liv-med-sloja
Sima sitter i högskolans matsal i Borlänge.
Det är två år sedan hon har kom till Sverige. Hon har gått ett mastersprogram i teknik och har nu påbörjat studier för en doktorsexamen.
Hon uttrycker sina åsikter om obligatorisk slöja i Iran:
– Jag tror att obligatorisk slöja är en slags nedvärdering av kvinnor och även män. Islamiska myndigheter hävdar att "slöjan är en skydd mot manliga smutsiga tittanden". Men det är inte sant. Jag tror slöjan gör män giriga.
– I Iran spelar det ingen roll om du bär slöja, du känner ändå att vissa män tittar på dig som om du inte har något på dig.
– När jag bodde i Iran det var en normal sak för mig att bära slöja eftersom alla kvinnor måste ha det, även icke-muslimer. Men när jag lämnade landet och kom till Sverige förstod jag hur fritt kvinnor kan leva utan slöja, utan att det genererar i smutsiga attityder från män.
Att inbilla sig att slöjan är självvald och naturlig är naivt. Muslimska kvinnor uppfostras till att bära slöja, det är inte det samma som att de själva valt det.

För att förstå varför slöjan faktisk är ett förtryck även om muslimska kvinnor säger dig själv välja, måste man förstå bakgrunden till slöjan. Slöjan föreskrivs av religionen i vissa länder av lagen. Att naivt tro att den är självvald är att svika kvinnorna och främja en uruldrig kvinnoförtryckande religion.

Istället för att ifrågasätta slöjan så har det blivit trend att ha personal med slöja, det skall visa att man är öppen och fördomsfri. Tyvärr är sanningen att man i sina försök till fördomsfrihet spelar med i ett system som systematiskt förtrycker kvinnor. Gränserna flyttas hela tiden och det skulle inte förvåna mig det minsta om vi om några år börjar se burka och niqab i allt fler sammanhang.

Att jämföra slöja med dreads eller tatueringar innebär att man missat att slöjan faktisk inte är något man väljer själv även om många slöjbärare vill hävda det.

- Slöjan introduceras av föräldrarna och har en religiös bakgrund. Så är det inte med "mode"!
- Modet (dreads, tatueringar) är för bäraren ett sätt att smycka sig, slöjan är ett sätt att dölja sig.
Senast redigerad av Trotteri 2016-11-30 kl. 10:24.
Citera
2016-11-30, 10:12
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-party-with-marty
Och om hon ej har jobb så är det Svenskars fel då el(med krav på neutral klädsel)?

Tyvärr kommer du med ett dåligt exempel(som andra redan varit inne på) dreadlooks är nått helt annat. Tycker enbart att neutral(religion, politik, moralfrågor, & sex läggning osv osv) klädsel bör gälla.

Det har jag väl ändå aldrig skrivit? Ser inte hur det skulle kunna vara så.

Jag kan lova dig och användaren LaScala att långt ifrån alla tycker att det är uppiggande med dreads. Ska vi vara riktigt petiga så är Rastafari i grund och botten en religion och dessutom en antivit sådan. Vad som är en "neutral klädsel" ligger i betraktarens ögon.

Du undrar vad andra tycker. Personligen bryr jag mig inte om slöjor, dreads eller om det skulle stå en punkare eller transa i kassan. Jag stör mig på andra saker istället. Som tex det obefintliga språkkravet.
Citera
2016-11-30, 10:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av basseaker
Lol, går det ens att besvara på ditt raljerande? Nej, det är svårt. Ungefär som när du försöker argumenter, det blir total syntax error och förnuftet försvinner. Du är rätt lik vänstermupparna i mycket du, de brukar också argumentera utifrån känslor och förkasta logik. Ja, ni extremister är allt bra lika.
Vad du säger är alltså att du inte kan svara och att de du inte kan svara saknar "förnuft" och är "extremister." Det hade du väl inte behövt skriva ett inlägg för? Det var väl själva utgångspunkten för dig och inlägget bidrar därmed inte med något nytt.

Citat:
Yttrandefrihet saknar innehåll, tjo tjippen
Ja den saknar innehåll. Du har förstått det hela korrekt. Det är en frihet till något, ännu icke specificerat. Jag tror det hörs i själva namnet: frihet.

Frågor på det?
Citera
2016-11-30, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trotteri
Att inbilla sig att slöjan är självvald och naturlig är naivt. Muslimska kvinnor uppfostras till att bära slöja, det är inte det samma som att de själva valt det.

För att förstå varför slöjan faktisk är ett förtryck även om muslimska kvinnor säger dig själv välja, måste man förstå bakgrunden till slöjan. Slöjan föreskrivs av religionen i vissa länder av lagen. Att naivt tro att den är självvald är att svika kvinnorna och främja en uruldrig kvinnoförtryckande religion.

Oj, hoppas du inser att exakt samma resonemang gäller hur föräldrar uppfostrar barn överallt. Själv har jag snagg, vilket naturligtvis kommer av att jag som barn lärde mig att pojkar ska ha kort hår och att jag lärde mig gilla det. Samma sak gäller säkert ofta slöjan. (Även om det i enstaka fall såklart finns tvång inblandad, till exempel i det ganska vidriga landet Saudiarabien. Därtill ska det naturligtvis inte finns religiösa inslag i lagstiftning. Men vad jag förstod var det på svenska Elgiganten den här slöjtjejen jobbade, inte i Saudiarabien.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in