2016-11-29, 15:32
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonPlusUltra
Om du släpps in på en finare tillställning där bättre vin uppskattas och du sitter och inbillar dig att folket där inte känner någon skillnad, då visar du bara att du saknar kunskap. Det "klickar" när man fått smak för vin och då förstår man vad det handlar om.

1) En finare tillställning är dekorationer + mat + dryck + service + klädsel + sällskap. Allt det måste stämma för att det ska vara legit.

2) Folk i överklassen dricker inte så ofta att de utvecklar någon smak för bra och dåligt vin.
Citera
2016-11-29, 15:59
Medlem
NonPlusUltras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) En finare tillställning är dekorationer + mat + dryck + service + klädsel + sällskap. Allt det måste stämma för att det ska vara legit.

2) Folk i överklassen dricker inte så ofta att de utvecklar någon smak för bra och dåligt vin.

Jo, hela vinindustrin skapades för att rikare folk utvecklade smak för det. Det krävs för övrigt bara ett fåtal tillfällen för att utveckla smak för bra vin.

Enligt ditt resonemang så sitter där alltså en massa folk och dricker fint vin trots att de inte uppskattar det, eftersom "det är så det ska vara"?
Citera
2016-11-29, 16:15
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Jo, hela vinindustrin skapades för att rikare folk utvecklade smak för det. Det krävs för övrigt bara ett fåtal tillfällen för att utveckla smak för bra vin.

Så du tror att folk känner skillnad på ett vin för 100 kronor och ett vin för 500 kronor? Speciellt när de äter mat samtidigt.

Citat:
Enligt ditt resonemang så sitter där alltså en massa folk och dricker fint vin trots att de inte uppskattar det, eftersom "det är så det ska vara"?

Ja.
Citera
2016-11-29, 16:26
Medlem
NonPlusUltras avatar
Citat:
Så du tror att folk känner skillnad på ett vin för 100 kronor och ett vin för 500 kronor? Speciellt när de äter mat samtidigt.

Priset är inte det relevanta, men ja, folk känner skillnad. Mat kan framhäva ett vins egenskaper, så det behöver inte alls vara så att det blir enklare att märka om ett vin är bra eller dåligt om man bara dricker vinet för sig själv.

Citat:
Ja.

Hur förklarar du då att vinindustrin utvecklats och fortsätter att utvecklas med nya metoder? Hittar de bara på slumpmässiga metoder för att producera vin?

Hur förklarar du alla blindprovningar där folk lyckats pricka rätt?
Citera
2016-11-29, 16:29
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Exakta processen hur det går till vet jag ej.
Jag fick ett brev på lådan första gången där det stod att jag placerats i utbildningsreserven samt placering där den skulle genomföras vid behov.

Innan dess var jag självklart och mönstrade precis som alla andra i min årgång.
De flesta fick som sagt frisedel då det var då de började montera ner försvaret året efter.
Själv fick jag välja mellan två utbildningar varav de båda försvann när det var dags och nu påtalar de då och då vart jag ska gå utbildning vid behov och att jag fortfarande är i utbildningsreserven.
men föe helvete din flarnharne, med "reservist" avses att man är officer i Försvarsmakten som kallas in vid behov. Du fick sk frisedel helt enkelt eftersom du aldrig värnplikt.
Citera
2016-11-29, 17:03
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Priset är inte det relevanta, men ja, folk känner skillnad. Mat kan framhäva ett vins egenskaper, så det behöver inte alls vara så att det blir enklare att märka om ett vin är bra eller dåligt om man bara dricker vinet för sig själv.

Oh really,

Expensive wine and cheap plonk taste the same to most people

Citat:
A survey of hundreds of drinkers found that on average people could tell good wine from plonk no more often than if they had simply guessed.

In the blind taste test, 578 people commented on a variety of red and white wines ranging from a £3.49 bottle of Claret to a £29.99 bottle of champagne. The researchers categorised inexpensive wines as costing £5 and less, while expensive bottles were £10 and more.

The study found that people correctly distinguished between cheap and expensive white wines only 53% of the time, and only 47% of the time for red wines. The overall result suggests a 50:50 chance of identifying a wine as expensive or cheap based on taste alone – the same odds as flipping a coin.

Richard Wiseman, a psychologist at Hertfordshire University, conducted the survey at the Edinburgh International Science Festival.

"People just could not tell the difference between cheap and expensive wine," he said. "When you know the answer, you fool yourself into thinking you would be able to tell the difference, but most people simply can't."

du kan se att de flesta känner ingen skillnad på dyrt och billigt vin.

Citat:
Hur förklarar du då att vinindustrin utvecklats och fortsätter att utvecklas med nya metoder? Hittar de bara på slumpmässiga metoder för att producera vin?

Hur förklarar du alla blindprovningar där folk lyckats pricka rätt?

1) Här kan du se att hela fancy vin grejen är bullshit, Wine-tasting: it's junk science

Citat:
In 2008 a study of 6,000 blind tastings by Robin Goldstein in the Journal of Wine Economics found a positive link between the price of wine and the amount people enjoyed it. But the link only existed for people trained to detect the elements of wine that make them expensive.

Citat:
Colour affects our perceptions too. In 2001 Frédérick Brochet of the University of Bordeaux asked 54 wine experts to test two glasses of wine – one red, one white. Using the typical language of tasters, the panel described the red as "jammy' and commented on its crushed red fruit.

The critics failed to spot that both wines were from the same bottle.
The only difference was that one had been coloured red with a flavourless dye.

om du dricker dyrt vin några gånger kommer du att lära dig att känna ett igen dyrt vin men det är inte så mycket bättre än "mid priced" att det är värt pengarna.

2) Du kan se att när man gör blindtester kan inte ens experter pricka rätt,

Citat:
Each panel of four judges would be presented with their usual "flight" of samples to sniff, sip and slurp. But some wines would be presented to the panel three times, poured from the same bottle each time. The results would be compiled and analysed to see whether wine testing really is scientific.

The first experiment took place in 2005. The last was in Sacramento earlier this month. Hodgson's findings have stunned the wine industry. Over the years he has shown again and again that even trained, professional palates are terrible at judging wine.

"The results are disturbing," says Hodgson from the Fieldbrook Winery in Humboldt County, described by its owner as a rural paradise. "Only about 10% of judges are consistent and those judges who were consistent one year were ordinary the next year.

3) Det är bara medelklass-människor som tror att vin är "elite". Ingen i överklassen bryr sig.
Senast redigerad av Babianen 2016-11-29 kl. 17:06.
Citera
2016-11-29, 17:46
Medlem
NonPlusUltras avatar
Citat:
Oh really,

Expensive wine and cheap plonk taste the same to most people

Läser du ens vad jag skriver. Vin är en invand smak. Därför är det inte konstigt att folk generellt inte märker skillnad. Vad jag syftade på är att folk som har råd har vant sig vid bättre vin och därför känner skillnad. Bara en mycket konstig person hade druckit dåligt vin om de haft mycket pengar.

Citat:
om du dricker dyrt vin några gånger kommer du att lära dig att känna ett igen dyrt vin men det är inte så mycket bättre än "mid priced" att det är värt pengarna.

Priset är inte det relevanta. När viner skjuter iväg i pris brukar det ofta bero på att det är sällsynt. Billigt vin tillverkat för konsumenter utan intresse för vin är inte lika intressant att dricka.

Citat:
3) Det är bara medelklass-människor som tror att vin är "elite". Ingen i överklassen bryr sig.

Självklart är det tacky när medelklassen ska köpa dyrt vin för att skryta, men samtidigt så kan man inte sitta och dricka vin "med ursprung från EU" där de blandat i äggvita i produktionen. Det är fullt möjligt att ha bra vin utan att bry sig speciellt mycket. Det är inte annorlunda än att ha valt bort de äckliga olivoljorna som säljer för 50 kr och egentligen bara är annan olja som färgats grön och smaksatts.

Självklart ändras ens vanor om man har pengar och då sitter man inte och dricker dåligt vin eller äter dålig mat.
Citera
2016-11-29, 18:10
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Läser du ens vad jag skriver. Vin är en invand smak. Därför är det inte konstigt att folk generellt inte märker skillnad. Vad jag syftade på är att folk som har råd har vant sig vid bättre vin och därför känner skillnad. Bara en mycket konstig person hade druckit dåligt vin om de haft mycket pengar.

1) Man köper ett vin som är prisvärt. Ingen dricker dyra viner bara för att man kan.

2) Om man vill kan man servera ett dyrare vin på högtider men det är inget måste. Till exempel min familj har en bekant som bor på en herrgård och han serverar cider på högtider.

Citat:
Priset är inte det relevanta. När viner skjuter iväg i pris brukar det ofta bero på att det är sällsynt. Billigt vin tillverkat för konsumenter utan intresse för vin är inte lika intressant att dricka.

Men man behöver inte köpa varken billigt eller dyrt man kan köpa något som är "resonabelt".

Citat:
Självklart ändras ens vanor om man har pengar och då sitter man inte och dricker dåligt vin eller äter dålig mat.

1) Men de flesta i överklassen har haft pengar i flera generationer ingen tycker att det är något speciellt.

2) I överklassen är man måttlig. Man äter inte gåslever och dricker champagne varje dag bara för att man kan. Det finns tillfällen då man har fin mat och dryck och en vardag där man är som vilken Svensson som helst.
Senast redigerad av Babianen 2016-11-29 kl. 18:12.
Citera
2016-11-29, 19:00
Medlem
NonPlusUltras avatar
Citat:
1) Man köper ett vin som är prisvärt. Ingen dricker dyra viner bara för att man kan.

2) Om man vill kan man servera ett dyrare vin på högtider men det är inget måste. Till exempel min familj har en bekant som bor på en herrgård och han serverar cider på högtider.

Men man behöver inte köpa varken billigt eller dyrt man kan köpa något som är "resonabelt".

1) Men de flesta i överklassen har haft pengar i flera generationer ingen tycker att det är något speciellt.

2) I överklassen är man måttlig. Man äter inte gåslever och dricker champagne varje dag bara för att man kan. Det finns tillfällen då man har fin mat och dryck och en vardag där man är som vilken Svensson som helst.

1. Jag pratar inte om gåslever till vardags, jag pratar om mat och dryck av bra kvalité. Jag pratar inte, och har inte pratat om, dyra viner, utan bra viner. Bra viner blir helt enkelt en del av vardagen.

2. Det är trashigt att duka fram Kopparbergs cider vid besök. Ska man bjuda på cider så ska det vara att man exempelvis serverar kyckling eller crêpes tillsammans med fransk eller spansk cider. Nu skrev du inte mer än du har en bekant som "serverar cider" vilket jag antar ser ut så här ungefär: http://2.bp.blogspot.com/-oDbehg4cZ_g/UREjodxxylI/AAAAAAAAAwM/eOUPEhA7vd8/s1600/734647_10151292535329639_1292395298_n.jpg
Citera
2016-11-29, 19:32
Medlem
Babianens avatar
Citat:
1. Jag pratar inte om gåslever till vardags, jag pratar om mat och dryck av bra kvalité. Jag pratar inte, och har inte pratat om, dyra viner, utan bra viner. Bra viner blir helt enkelt en del av vardagen.

1) Så du tror att folk som har pengar dricker "bra viner" varje dag för att de har råd?

2) Vin är något som man kan servera till maten vid en mer formell middag. Det är ingen som dricker vin till vardags.

Citat:
2. Det är trashigt att duka fram Kopparbergs cider vid besök. Ska man bjuda på cider så ska det vara att man exempelvis serverar kyckling eller crêpes tillsammans med fransk eller spansk cider. Nu skrev du inte mer än du har en bekant som "serverar cider" vilket jag antar ser ut så här ungefär: http://2.bp.blogspot.com/-oDbehg4cZ_g/UREjodxxylI/AAAAAAAAAwM/eOUPEhA7vd8/s1600/734647_10151292535329639_1292395298_n.jpg

1) Jag talade om högtider. Om du firar nyår hos honom kommer han att servera cider (nej jag vet inte vilken cider det är). Poängen är att det är helt okay att inte servera fancy alkohol om man inte känner för det ingen bryr sig.

2) Nej det är en helt vanlig "Carl Larsson Jul", https://encontrandolalentitud.files.wordpress.com/2013/02/julaftonen_av_carl_larsson_1904.jpg så här ser det ut vid formella tillfällen.
Citera
2016-11-29, 19:48
Medlem
NonPlusUltras avatar
Citat:
1) Så du tror att folk som har pengar dricker "bra viner" varje dag för att de har råd?

Man dricker inte vin var dag, men vid varje tillfälle så korkar man upp bra vin.

Citat:
2) Vin är något som man kan servera till maten vid en mer formell middag. Det är ingen som dricker vin till vardags.

Ja, du har fattat vad jag menar.

Citat:
1) Jag talade om högtider. Om du firar nyår hos honom kommer han att servera cider (nej jag vet inte vilken cider det är). Poängen är att det är helt okay att inte servera fancy alkohol om man inte känner för det ingen bryr sig.

2) Nej det är en helt vanlig "Carl Larsson Jul", https://encontrandolalentitud.files.wordpress.com/2013/02/julaftonen_av_carl_larsson_1904.jpg så här ser det ut vid formella tillfällen.

Du sitter alltså och tittar på gamla målningar och inbillar dig att det är så det fungerar? Om du inte visste det så har det blivit populärt med konceptet "less is more" och de flesta som har pengar är inte intresserade av ett bord fullt med gigantiska skinkor. Och nej, det är inte okej att servera sjukommatvåan eller rekorderlig cider, det tyder på att man har dålig smak.
Citera
2016-11-29, 20:08
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Du sitter alltså och tittar på gamla målningar och inbillar dig att det är så det fungerar? Om du inte visste det så har det blivit populärt med konceptet "less is more" och de flesta som har pengar är inte intresserade av ett bord fullt med gigantiska skinkor. Och nej, det är inte okej att servera sjukommatvåan eller rekorderlig cider, det tyder på att man har dålig smak.

1) Men det är så det fungerar. Man ska servera traditionell mat och om man har 20 gäster måste det finnas mat åt alla.

2) Vad är det för fel på cider?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in